شماره ۱۰۱۰

خطر پرفوراسیون فوری در آندوسکوپی

پزشکی امروز

خطر پرفوراسیون فوری در آندوسکوپی

پرفورمانس کولونوسکوپی توسط پزشکان غیرگاستروآنترولوژیست درایالات متحده با افزایش احتمال سرطان کولورکتال پس‌از کولونوسکوپی، پایین‌بودن نرخ تجسس آدنوم و استفاده‌ی بیش‌از‌حد از کولونوسکوپی برای غربالگری و سورویلانس همراه بوده است. آیا این کار با پرفوراسیون کولون ضمن کولونوسکوپی هم همراه است.
برای پاسخ به این سوال، پژوهشگران عوامل خطرساز پرفوراسیون فوری (پرفوراسیون ایجاد شده ضمن این رویه) را با استفاده از داده‌های پایه‌ی آغازین پژوهش پیامدهای بالینی ارزیابی کردند. از144900 کولونوسکوپی انجام شده در 85 مرکز، ایشان192‌مورد پرفوراسیون یافتند.
عوامل خطرساز پرفوراسیون شامل هر نوع تراپی، بزرگی اندازه‌ی پلیپ، انجام کار دربیمارستان‌های دانشگاهی، انجام کار در بیمارستان‌های کهنه‌سربازان، افزایش طبقه‌ی خطر جامعه‌ی هوشبری، جنس زن و افزایش سن بیمار بود. خطر پرفوراسیون آنی وقتی کولونوسکوپی توسط جراح یا آندوسکوپیستی با تخصص نامعلوم انجام می‌شد در مقایسه با گاستروآنترولوژیست نیز بالاتر بود. استفاده از پروفول در غیرگاستروآنترلوژیست‌ها و عاملانی که سال‌های تجربی کمتر داشتند شایع‌‌تر بود ولی با افزایش خطر پرفوراسیون همراه نبود.

Clin Gastroenterol Hepatol 2014 Jan;12:85

تعداد بازدید : 1637

ثبت نظر

ارسال