شماره ۹۷۲

سرفه، کلید حیاتی

دکترفرهاد فیلی - کودکان

سرفه، کلید حیاتی

با استفاده از یک روش جدید می‌توان به زودی درنواحی دوردست و فقیرنشین و با اطمینان کامل پنومونی کودکان را تشخیص داد.

دراین روش‌از‌ آنالیز اصوات در سرفه‌ی کودک استفاده می‌شود. طبق نظر محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا، این تکنیک ساده‌ی ضبط صدای سرفه با یک میکروفون وکنار تخت بیمار، بالقوه تحولی در تدبیر پنومونی کودکان درنواحی دوردست سراسر جهان به‌وجود خواهدآورد. نتایج این کار تحقیقی درشماره‌ی ژوئن 2013 نشـریه‌ی Annals of Biomedical Engineering به آدرسDoI:10.1007/s/ 10439-013-0836-0 انتشار یافته است.
پنومونی، عامل اصلی مرگ کودکان خردسال درسراسر جهان است. ازآنجا که این بیماری، اصولاً بیماری ناشی از فقراست، اکثریت عظیم مرگ‌ها درمناطقی به وقوع می‌پیوندد که ازنظر ذخایر دچار فقر هستند مثل آفریقای زیر صحرا، جنوب آسیا ومناطق دوردست چین. فقدان تسهیلات انجام آزمایش و افراد آموزش دیده‌ی بهداشتی دراین مناطق به‌معنی وجود مشکلات درتشخیص به موقع و درمان کافی پنومونی دوران کودکی است.
درحال حاضر، مددکاران اجتماعی دراین نواحی از  الگوریتم ساده‌ی بالینی سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص پنومونی استفاده می‌کنند. اما در این مورد محدودیت‌هایی هم وجود دارد ازجمله بالا بودن نرخ نتایج مثبت کاذب که به تجویز بیش ازحد آنتی‌بیوتیک دراین نقاط فقرزده می‌انجامد.
محققان با این کارگروهی خود جانشینی به دست آورده‌اند که استفاده از آن ساده است و چـــــالــش‌های مــوجــود را برطرف می‌کند.
دراین روش ازتکنولوژی جدیدی استفاده می‌شود که برای تشخیص پنومونی اصوات سرفه را آنالیز می‌کند. درواقع، سرفه، نشانه‌ی اصلی پنومونی است و درمورد مجرای تحتانی تنفس، تراکم ریه‌ها و به ویژه ترشحات، اطلاعات حیاتی به دست می‌دهد. این مارکرهای عفونت، خواص صوتی سرفه را دچار اختلال ساخته و به شناسایی خاصه‌های اختصاصی پنومونی کمک می‌کنند.
پژوهشگران 815 رویداد سرفه را از مجموع 91 کودک بستری دچار پنومونی یا بدون این بیماری ضبط گردند. اصوات سرفه با میکروفون‌هایی گردآوری می‌شد که درنزدیکی میز کنار تخت بیمار قرار داشت. سرفه‌ها را به سرفه‌ی پنومونی و غیرپنومونی تقسیم کردند. پژوهشگران ازتشخیص کلی بالینی استفاده کردند که توسط کلینیسین‌های تنفسی اطفال و به کمک تکنولوژی‌های معمول تشخیصی به دست آمده بود تا بتوانند آنالیز اصوات را معتبر نمایند. تنها از آنالیز اصوات سرفه، با این تکنیک‌جدید امکان شناسایی پنومونی با حساسیت بیش  از 90٪ وجود داشت، یعنی که با این روش می‌توان بسیاری از بیمارانی راشناسایی کرد که به واقع دچار پنومونی هستند. افزون بر این نرخ مثبت کاذب این روش نیز پایین است و به جای الگوریتم سازمان جهانی بهداشت درمناطق فقرزده، می‌توان ازاین تکنیک استفاده کرد.

 

تعداد بازدید : 1564

ثبت نظر

ارسال