شماره ۹۵۰

درمان طبیعی کبدچرب با استفاده از طب سوزنی

درمان طبیعی کبدچرب با استفاده از طب سوزنی

کبد سالم یک جریان آرام انرژی(Qi) را به تمام بدن اعم از اعضاء و روان منتقل می‌کند. وقتی کبدهارمونیزه و هم آهنگ باشد، استرس و فشار روحی وجود ندارد، این‌ها افرادی آرام هستند قضاوت‌های آنان دقیق، بدون اشتباه، مصمم و تأثیرگذار هستند.

چهارشنبه 1 خرداد 1392

پیش از شروع و ورود به بحث درمان طبیعی کبدچرب با طب سوزنی،  بهتراست با ساختار کبد از دیدگاه طب سوزنی آشنا شویم. کبد شاید پرخون‌ترین عضو بدن انسان باشد.چربی‌ها، مواد شیمیایی مختلف باصدها عمل بیوشیمیایی بغرنج توسط کبد تغییر شکل یافته و به مواد قابل استفاده تبدیل می‌شوند.

 

مقایسه کبد چرب و کبد سالم:

 

کبد سالم یک جریان آرام انرژی(Qi) را به تمام بدن اعم از اعضاء و روان منتقل می‌کند. وقتی کبدهارمونیزه و هم آهنگ باشد، استرس و فشار روحی وجود ندارد، این‌ها افرادی آرام هستند قضاوت‌های آنان دقیق، بدون اشتباه، مصمم و تأثیرگذار هستند. وقتی کبد دچار انسداد نسبی و یا اختلال انرژی و یا حرارت بالا باشد جریان انرژی در کبد  و درکل بدن دچار اختلال و یا ایستایی شده و درنتیجه مشکلات فراوان Physical و Emotional ایجاد می‌کند.

 

کبد دیس هارمونی چیست؟

 

یکی از علائم کبددیس‌ هارمونی وشامل گرفتاری‌های زیر است:


 عصبانیت، بی‌صبری، عجز و ناکامی، رنجش، دلخوری، خشونت، حالت‌های تهاجمی (چهره‌ی وحشی) به هم ریختن حدود و مرزها، نخوت، تکبر، لجبازی، یک دندگی ویک شخصیت انفجاری است واگر این حالت‌ها فرصت لازم ظهور و بروز نداشته باشد ممکن است افسردگی ایجاد شود.
درعلامت فیزیکال بسیاری از اوقات، افزایش انرژی کبدی وجود دارد (Excess) وشایعترین آن زمانی است که غذا زیاد خورده شود به ویژه اگر پرچرب باشد  که دراین حالت کبد متورم شده وگردش ملایم انرژی ازکبد به سایر اعضاء متوقف می‌شود و از آنجا که Qi یا چی راهنمای عبور انرژی وغذا این اختلاف فراگیر خواهد شد، زمانی‌که کبد دچار رکود می‌شود، حالت سوزش درگلو احساس می‌شود هرچند علائم فیزیکی خاصی را نتوان در معاینات مشاهده کرد. درهنگام بروز گواتر، کونژسیون کبد باید مطرح شود.


 کبد به تمام تاندون‌ها وچشم‌ فرمانروایی می‌کند، زمانی‌که انرژی کی وجریان مایع در بدن ناکافی باشد تاندون‌ها حالت رطوبت و ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و به راحتی پاره می‌شوند ویا به علت تورم انقباضات غیر در عضلات ایجاد کرده و سبب ضعف آن ها می‌شود و در نتیجه‌ سختی و غیرقابل انعطاف بودن را سبب می‌شود چشم‌ها متورم می‌شود وتمرکز نگاه ممکن است دچار اختلال شود.


از آنجا که مریدین واحد کبد ممکن است روی بافت‌های نرم اطراف چشم اثر بگذارد لذا چشم‌ها ممکن است کاملاً تحت تأثیر کبد قراربگیرند. کاتاراکت، گلوکوم، شب کوری، نزدیک بینی، دوربینی، پارگی پرده‌ها وغیره انعکاس دهنده‌ی گرفتاری های کبد است. بسیاری از درمانگران اختلالات بینایی پیشنهاد می‌کنند یک متد درمانی ممکن است استفاده ازغذاهای گیاهی ممکن است. غربی‌ها روی گیاهان تازه وجوانه‌ها تأکید دارند. خوردن مقادیر متوسطی غذا و پرهیز از خوردن آخرین وعده‌ی غذایی کمک شایانی به کبد و کیسه‌ی صفرا می‌کند زیرا فرصت کافی برای Regeneration کبد به ویژه در ساعات اوج انرژی فراهم می‌کنند، کبد خون را تصفیه و ذخیره می‌کند و در فرصت‌های مناسب مقادیر لازم خون را وارد سیرکولاسیون می‌کند. اگر کبد دچار رکود شود این عمل تصفیه نیز دچار اختلال می‌شود و منجر به ایجاد توکسین در پوست می‌گردد.


 خون تصفیه نشده یک عامل مهم آکنه، اگزما، کورک و آلرژی‌هاست، این خون می‌تواند نمای ایجاد آرتریت‌ها وکانسرها هم باشد. آنمی، خشکی کلی بدن، اسپاسم در محل عضله و تاندون (tendon/musculan-slasm) سستی و کرختی، رنگ پریدگی ریشه‌ی ناخن و صورت و وجود Spot درمیدان بینایی از علائم دیگر آن است. گرمای کبد(Liver Heat) به علت سوخت‌وساز مصرف زیادی چربی، گوشت، پنیر وتخم‌مرغ است. گرمای کبد سبب گرمای کلی بدن می‌شود که از علائم آن زبان قرمز با پوشش زردرنگ روی آن، یبوست تمایل زیاد برای خوردن مایعات سرد، چشمان متورم، عصبانیت، سردرد، تیپ میگرن و بالا رفتن فشارخون می‌باشد. برای تقلیل این حرارت، کلیه‌ها باید مایع یین فراوان تولید کنند (کلیه مادر کبد است) که این شرایط خنک‌کننده و آنتی‌کونژستان Anticongestan است و اگر کبد نتواند به حالت نرمال خود برگردد باعث تضعیف کبدو کلیه خواهد شد و سرانجام بسیاری ازگرفتاری‌های قلب به رکودکبدی مربوط می‌شود به دلیل اثرات مهاری کبد روی قلب و لذا جای تعجب نخواهد بود اگر ادعا کنیم ناراحتی قلب ممکن است ریشه در گرفتاری های کبدی داشته باشد.


بسیاری از بیماری های سیستمی و متابولیک به وسیله‌ی انفیلتراسیون سلول‌های غیرعادی ویا مواد شیمیایی و متابولیت‌ها کبد را مبتلا می‌کنند. این مواد ممکن است در داخل یا خارج سلول بوده و هپاتوسیت‌ها، سلول‌های کوپفر ویا سیستم رتیکولواندوتلیال را گرفتار نمایند. گرچه بیماریهای انفیلتراتیو ممکن است تظاهرات خارج کبدی مختلف داشته باشد ولی یافته‌های کبدی شبیه هم هستند. همچنین ممکن است با علل مختلف ایجاد شوند ولی یافته‌های کبدی کاملاً به هم شبیه هستند.
کبدچرب یکی از علل مهم بیماری های مزمن کبدی در بچه‌ها و بالغان می‌باشد. ارتشاح چربی در کبد باافزایش اکوژنیسیته‌ی آن همراه است. این وضعیت دربیماری های مختلف هپاتوسلولار نظیر کبد الکلی، چاقی، دیابت قندی، گرسنگی‌های طولانی، مصرف استروئیدها، داروها، تغذیه‌ی وریدی، هپاتیت‌ها، بیماری های ذخیره‌ی گلیکوژن و فیبروز کیستیک نیز رخ می‌دهد. کبد چرب الزاماً یک روند خوش خیم نمی‌باشد و ممکن است به طرف فیبروز و سیروز کبدی سیر نماید.
Fatty.Liver    →        Steato Hepatitis 

N.A.S.H)    →       N.A.S.H+Fihrosis)

Cirr Hosis Oigynosis   →    کبدچرب

از جمله روش‌های غیرتهاجمی برای تشخیص استفاده از روش‌های تصویربرداری است. سونوگرافی، CT اسکن،MRI‌ وتست‌های آزمایشگاهی است که دردسترس می‌باشد. پارامتر ایندکس وزن بدن(B.W.I) و TG سرم نیز مهم می‌باشند.


درمان طبیعی کبدچرب با استفاده از طب سوزنی

 

دردوسال گذشته تعداد 22 نفر به دلیل ابتلا به Fatty.Liver به اینجانب مراجعه کرده‌اند. کمترین سن 11 سال و بالاترین آن 69 سال و سن متوسط51 سال بوده است. لازم به ذکر است کسانی‌که در gradeI بوده‌اند با برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی ابتلا تحت درمان قرارگرفته‌اند و در صورت عدم بهبودی طب سوزنی روی آنان انجام شده است. تعداد جلسات از 12جلسه تا 26 جلسه متغیر و زمان برای هرجلسه 0/5 ساعت در نظر گرفته شد. دربین این عده یک مورد با grade III نیز وجود داشته است و کسانی‌که در gradeI بوده‌اند بسیار اندک بودند.


نحوه درمان:

 

روی مریدین کبد (L-Meridian) و 5 نقطه Shu ویا نقاط اقلیمی مریدین درمان صورت گرفته و به صورت بالا بردن انرژی داغی و انـرژی باد(wind-energy) و کم کردن انرژی سرما وخشکی بوده است.
 نتیجه‌درمان: از تعداد22 نفر 19نفر بهبودی کامل(87٪) ویک مورد عدم بهبودی و دونفر بهبودی نسبی داشته‌اند یعنی از grdeII بهgrade I تبدیل شده است که البته این دو نفر را نیز درمان نشده درنظرگرفته‌ام. ملاک درمان، سونوگرافی در دو نوبت، نرمال شدن آنزیم‌های کبدی، بهبود علائم بالینی است چه قبل از درمان، اغلب حالت ضعیف، بی‌حالی وعلائم تمایل به فعالیت‌های فیزیکی داشته‌اند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 5111

نظرات

فروزنده ساعدی

8 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

Very good and up go point article

ثبت نظر

ارسال