شماره ۱۰۴۰

ارتباط بیماریهای مزمن با خواب

پزشکی امروز

ارتباط بیماریهای مزمن با خواب

نتایج یک تحقیق جدید نشان‌می‌دهد که خواب بیش‌از‌حد و همچنین کم‌خوابی زیاد در افراد 45‌سال و بالاتر با بیماری‌های مزمنی همچون دیابت،بیماری‌های‌عروق‌کرونر قلب، چاقی و اضطراب در ارتباط است.

در‌این تحقیق، خوابیدن بیش‌از 10‌ساعت به‌عنوان خواب بیش‌ازحد، و خوابیدن کمتراز 6‌ساعت به‌عنوان کم‌خوابی بیش‌از‌حد در‌نظرگرفته می‌شوند.

محققانی از مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) یافته‌های خود را در شماره‌ی اکتبر مجله‌یSLEEP گزارش‌دادند.

دکتر ژانت بی‌کرافت اپیدمیولوژیست ارشد بیماری‌های مزمن در بخش بهداشت جمعیت درCDC، به‌عنوان نویسنده‌ی همکار می‌گوید:«ارتباط‌هایی که بین مدت زمان‌های خواب ناسالم و بیماریهای مزمن وجود دارد تاحدودی تحت‌عنوان پریشانی روانی مکرر (frequent mental distress) و چاقی توصیف شده است».

دکترکرافت اضافه می‌کند که این نتایج حاکی از آن است که پزشکانی که از بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن مراقبت می‌کنند باید به‌صورت مرتب سلامت روانی، وزن بدن و همچنین کیفیت خواب آنها را بررسی کنند.

محققان در تحقیق خود اطلاعات مربوط به بیش‌از 54000نفر با سن بالای 45‌سال را که در 14 ایالت آمریکا زندگی می‌کردند موردبررسی قراردادند.

داده‌ها نشان‌داد که 31‌درصد از شرکت‌کنندگان «کم‌خواب بودند» که به‌طور متوسط 6ساعت یا کمتر در یک شبانه‌روز می‌خوابیدند، بیش‌از 65% از شرکت‌کنندگان «خواب مطلوبی داشتند» که 6‌تا9‌ساعت به‌طور متوسط می‌خوابیدند و 4‌درصد «خواب طولانی داشتند» که به‌طور متوسط10ساعت یا بیشتر می‌خوابیدند.

هنگامی‌که آنها ارتباط بین خواب و سلامت را تجزیه و تحلیل کردند، متوجه شدند که افراد با خواب کم در مقایسه با افراد با خواب مطلوب بیشتر به بیماریهای قلبی (عروق کرونر)، سکته‌ی‌مغزی، دیابت و همچنین چاقی و پریشانی روانی مکرر دچار می‌شوند.

آنها دریافتند که همین قضیه درمورد افراد با خواب طولانی نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که در این گروه ارتباط با بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته‌ی مغزی و دیابت وضعیت شدیدتری حاکم است.

دکتر صفوان بدر، رئیس آکادمی طب خواب در آمریکا (AASM)، می‌گوید:«خواب طولانیتر لزوما به معنی خوب خوابیدن نیست».

او می‌گوید افراد باید بدانند که خواب بر سلامت تأثیر می‌گذارد: شیوه‌ی زندگی سالم و متعادل فقط استفاده از رژیم‌غذایی خوب و تنظیم وزن نیست، بلکه خواب کافی و مناسب نیز در این امر دخیل است.

AASM به بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن (مانند دیابت، اضطراب، بیماریهای قلبی و چاقی) توصیه می‌کند تا روند خوابشان توسط یک دکتر متخصص طب‌خواب بررسی شود.

دکتر بدر می‌گوید: «بسیار مهم است که افراد بزرگسال 7تا9ساعت در هر شب بخوابند تا از مزایای سلامتی خواب بهره‌مند شوند، اما این امر به‌ویژه برای کسانی‌که مبتلا به یک بیماری مزمن هستند بسیار ضروری است».

او می‌گوید: «افراد مبتلا به بیماری مزمن اغلب از اختلالات معمول خواب مانند آپنه و بی‌خوابی رنج می‌برند که بر توانایی آنها برای خواب خوب شبانه اثر می‌گذارد. اگر خسته از خواب بیدار می‌شوید، باید دلیل این مشکل را بیابید:

«اگر مبتلا به  اختلال خواب هستید، درمان آن می‌تواند تا حد زیادی سبب پیشگیری از بیماری‌ها شده و کیفیت زندگیتان را بهبود بخشد».

محققان درجستجوی تحقیقات بیشتر برای مشخص‌کردن ارتباط احتمالی بین بهداشت روانی و حفظ وزن طبیعی با مدت زمان خواب هستند  تا از بیماریهای مزمن جلوگیری کنند.

تحقیق دیگری که به‌تازگی منتشر شده‌است حاکی از آن است که یوگا به بی‌خوابی زنان یائسه کمک می‌کند.

AASM 7 Oct. 2014 (Amor.Acad.Sleep Med.7.Oct. 2014)

تعداد بازدید : 1931

ثبت نظر

ارسال