شماره ۱۲۲۷

تازه‌های فن‌آوری: گامی مؤثر در آموزش به جراحان

Orthopedical Product News

تازه‌های فن‌آوری: گامی مؤثر در آموزش به جراحان

شرکتFundamentalVR به تازگی نرم‌افزاری بانام Fundamental Surgery را روانه بازار نموده است؛ این نرم‌افزار اولین نمونه در نوع خود بوده و با تلفیق واقعیت‌مجازی(VR) با فن‌آوری‌های لمسی پیشرفته (حس‌لامسه)، به کارآموزها و جراح‌های واجدشرایط امکان‌‌کار با یک شبیه‌ساز ارزان‌قیمت و مقیاس‌پذیر را می‌دهد.

جمعه 23 فروردین 1398 ساعت 1:36
گروه ترجمه نشریۀ پزشکی امروز

نرم‌افزارFundamental Surgery برخلاف سایر شبیه‌سازی‌های آموزشی‌پزشکی که فرد در آنها تجربه بازی‌ مانندی دارد، محیط واقعی را ایجاد‌می‌کند که به کاربر این امکان را می‌دهد تا تصاویر، صداها و احساس‌هایی را تجربه و هدایت‌نماید که درطول یک‌جراحی واقعی رخ‌می‌دهند.

مهم‌ترین بخش این نرم‌افزار، موتور هوشمند جراحی‌لمسی(SHIETM) آن می‌باشد که طوری تنظیم‌شده است تا شبیه‌سازی دقیقی از حس لمسی واقعی ابزارهای متعدد و انواع بافت‌ها را ارائه دهد. نرم‌افزار‌Fundamental Surgery با تلفیق فن‌آوری‌های‌لمسی پیشرفته با سخت‌افزار ارزان‌قیمت آماده مصرف، امکان شبیه‌سازی‌ساده از‌طریق اتصال و اجرا با هزینه‌ای پایین‌تر‌از همیشه و کمتر‌از هزینه کار روی یک جسد را فراهم‌می‌کند.

این نرم‌افزار توسط تیمی‌از متخصصان واقعیت‌مجازی و فن‌آوری‌های لمسی و کارشناسان آموزش پزشکی طراحی شده‌است و بیش‌از ۵۰۰ جراح آن را با‌دقت آزمایش‌نموده‌اند.

جاگذاری پیچ پدیکولار‌مهره، تعویض مفصل‌ران‌خلفی و تعویض مفصل‌زانو، از عمل‌هایی هستند که درحال حاضر این نرم‌افزار آنها را پشتیبانی می‌کند. درپاییز سال۲۰۱۸، عمل‌ جراحی‌های ارتوپدی و در سال۲۰۱۹، شاخه‌های دیگری ازجمله جراحی‌عمومی و قلب‌وعروق به این فهرست اضافه می‌گردند.

با وجود پیشرفت‌های قابل‌توجه در علم و فن‌آوری‌پزشکی، شیوه آموزش جراحان در۱۵۰سال گذشته تا حد زیادی بدون‌تغییر باقی مانده‌است. این عدم تغییر به‌طور خاص شامل نظریه‌های مبتنی برکلاس درس، دیدگاه سبک تئاتری نسبت به آموزش مبتنی بر جسد (Theatre-style viewing of cadaver based teaching)، مشاهده در اتاق جراحی (که به‌طور کلی مدت‌زیادی است از عمل‌های واقعی حذف شده‌است)، تشریح عملی جسد (پرهزینه، استفادة محدود)، مشارکت خود بیمار و پخش زندة آن در یوتیوب می‌شود.

یادگیری تکمیلی به‌وسیله شبیه‌سازی، پیشرفت جدیدی می‌باشد. با این حال، راه‌حل‌های‌ کنونی یا نیازمند ابزارخاص و استاتیکی می‌باشند که بیش‌از ۱۰۰هزار دلار هزینه دارد، یا شامل روش بازی‌مانندی می‌گردند که هیچ حس لامسه‌ای در آن وجود ندارد. این‌امر به این معنا است که تنها ۰/۵درصد از جراح‌های جهان به شبیه‌سازی دسترسی دارند.

به گفته ریچارد وینسنت، مؤسس و مدیرعامل اجرایی شرکتFundamentalVR، «وظیفه ما ارائه آموزش‌پزشکی از‌طریق ایجاد دسترسی تمامی جراح‌های جهان به شبیه‌سازی بی‌خطر، مقرون‌به‌صرفه و واقع‌گرا است. با کمک چندتن از بهترین‌های عرصه پزشکی و همچنین برنامه‌ریزهای واقعیت مجازی و فن‌آوری لمسی پیشرفته، راه‌حلی را ارائه‌دادیم که به جراح‌ها در هرنقطه از جهان و با سرمایه کم، امکان یادگیری و بهبود بیش‌از پیش مهارت‌های خود را درمحیطی بی‌خطر و کنترل‌شده می‌دهد».


تعداد بازدید : 2332

ثبت نظر

ارسال