شماره ۱۰۹۹

Lipofilling و خطر عود سرطان‌پستان

دکتر احسان هدایتی - جراح سرطان

فن‌آوری lipofilling برای زنانی‌که تحت جراحی سرطان‌پستان قرار‌گرفته‌اند، خطر عود سرطان ‌پستان را افزایش‌نمی‌دهد. در‌این روش از سلول‌های چربی خود بیمار جهت بهینه‌سازی نتایج بازسازی پستان استفاده می‌شود و بررسی‌ها نشان‌می‌دهد که استفاده از لیپو‌فیلینگ به‌عنوان بخشی‌از بازسازی پستان، روشی ایمن است که خطر عود سرطان‌پستان جدید را افزایش‌نمی‌دهد.

Lipofilling چگونه عمل می‌کند‌؟

لیپوفیلینگ یک روش پیوند چربی (Fat grafting) است که به‌طور فزاینده‌ای برای بهبود نتایج زیبایی بازسازی پستان استفاده می‌شود.

اما برخی از جراحان پلاستیک ممکن‌است به‌دلیل نگرانی از اثر لیپوفیلینگ بر خطر سرطان اولیه‌ی پستان یا عود سرطان، هنوز هم مایل به استفاده از این روش نباشند. این پژوهش جدید خطر عود سرطان‌پستان مرتبط با لیپوفیلینگ، نخستین بررسی است که از گروه کنترل استفاده می‌کند. گروه کنترل شامل زنانی است که بازسازی پستان بدون لیپو‌فیلینگ برای آنها انجام‌شده است‌. در‌یک نظرسنجی درسال۲۰۱۳، بیش‌از ۶۰‌درصد جراحان عضو ASPS* اظهار‌کردند که از پیوند چربی، به‌عنوان بخشی‌از بازسازی پستان استفاده می‌کنند.

کارآزمایی‌:

محققان با استفاده از پایگاه داده‌های جراحی پلاستیک، مجموعه‌ای بیش‌از ۱۰۰۰ ماستکتومی کامل یا جزئی(Partial) که پس‌از آن لیپو‌فیلینگ برای بازسازی پستان انجام شده بود را ارزیابی کردند. حدود ۳۰‌درصد از موارد شامل ماستکتومی‌های کاهش خطر در زنانی بود که از‌نظر ژنتیکی در خطر بالای سرطان‌پستان قرار‌داشتند. پس‌از آن، میزان عود یا سرطان‌های پستان جدید با گروه مشابهی از زنانی که تحت‌جراحی قرار‌گرفته بودند اما بازسازی بدون لیپو‌فیلینگ برای آنها انجام‌شده بود، مقایسه‌گردید.

در روش لیپو‌فیلینگ، چربی به‌دست‌آمده از بخشی‌از بدن مانند شکم یا رانها برای بهبود ظاهر‌ پستان، به آن تزریق‌می‌شود. میزان عود کلی در زنانی‌که تحت‌جراحی ماستکتومی به‌خاطر سرطان پستان قرار‌گرفته بودند، در بازسازی با لیپو‌فیلینگ و بدون لیپو‌فیلینگ یکسان بود. میزان عود موضعی ـ منطقه‌ای(Locoregional)(در پستان یا ناحیه‌ی اطراف) بین گروه‌ها تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای نداشت؛ ۱/۳درصد برای زنانی‌که لیپو فیلینگ شده بودند، در‌مقابل ۲/۴درصد برای آنهایی که لیپو‌فیلینگ نشده بودند.

میزان عود سیستمیک سرطان (مناطق دور‌دست) نیز مشابه بود؛ ۲/۴‌درصد با لیپوفیلینگ در‌مقابل ۳/۶‌درصد بدون آن. هیچیک از زنانی‌که تحت ماستکتومی پیشگیرانه قرار‌گرفته بودند، به سرطان اولیه‌ی پستان دچار نشدند.در بیشتر زیرگروه‌های بیماران، خطر عود سرطان‌پستان با لیپوفیلینگ و بدون لیپوفیلینگ نیز مشابه بود. تنها مورد استثنا زنانی بودند که تحت هورمون‌درمانی قرارمی‌گرفتند. در‌این‌گروه لیپوفیلینگ با افزایش اندک اما چشمگیر خطر عود موضعی ـ منطقه‌ای؛ ۱/۴ در مقابل ۰/۵ درصد همراه بود.

نتایج نشان‌می‌دهد هیچ افزایشی در خطر عود موضعی ـ منطقه‌ای یا سیستمیک سرطان‌پستان در زنانی‌که بازسازی پستان با لیپوفیلینگ انجام شده‌است، وجود ندارد و هیچگونه شواهدی یافت نگردید مبنی‌بر‌اینکه لیپوفیلینگ خطر سرطان پستان اولیه را در تعداد رو‌به‌ افزایش زنانِ در‌معرض خطر بالا که تحت ماستکتومی پیشگیرانه قرارمی‌گیرند، افزایش‌می‌دهد.

لیپو‌فیلینگ که به‌عنوان بخشی‌از بازسازی پستان استفاده می‌شود، یک روش ایمن است که خطر عود یا ایجاد سرطان‌پستان جدید پس‌از ماستکتومی را افزایش نمی‌دهد و محققان بر نیاز به پژوهش‌های بیشتر تأکیدکرده و امیدوار هستند که یافته‌های آنان، جراحان پلاستیک بیشتری را تشویق به استفاده از لیپوفیلینگ نماید تا به بهترین نتایج ممکن بازسازی پستان برای بیمارانشان که تحت‌عمل‌جراحی سرطان پستان قرار‌گرفته‌اند، دست‌یابند.

ASPS:American Society of Plastic Surgeons*


تعداد بازدید : 1881

ثبت نظر

ارسال