شماره ۱۰۵۰

ردیابی آرتروز با کاوشگر فلورسانس

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

 کاوشگر فلورسانس می‌تواند تشخیص و ردیابی آرتروز را آسان‌تر سازد. آرتروز، بیماری است با مفاصل دردناک که حدود 27‌میلیون آمریکایی به آن دچارند. تشخیص این بیماری به‌طور معمول دیر و پس‌از بروز علایم دردناک داده می‌شود.تشخیص زود‌هنگام، ممکن‌است باعث مدیریت بهتر بیماری و نتیجه‌ی درمان بهتری برای بیمار شود. بررسی‌های جدید گزارش می‌دهد که کاوشگر فلورسانس پیشرفت آرتروز را در موش‌نر ردیابی کرده‌است و با پیشرفت بیماری، داخل مفصل براق‌تر شده‌است.

یافته‌ها در شماره‌ی فوریه مجله آرتریت و روماتولوژی منتشر شده‌است.

در‌این مورد، کاوشگر یک مولکول بی‌ضرر فلورسانس بود که فعالیت  منجر به ازبین‌رفتن غضروف بین‌مفصلی را که مشخصه‌ی کلیدی آرتروز است نمایان می‌کرد. این بررسی آزمایشگاه و موش، که به‌وسیله‌ی محققانی از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تافتز‌(TUSM) و دانشکده‌ی علوم‌ زیست‌پزشکی این دانشگاه صورت‌گرفت، اولـین ارزیــابی بود که نـشان‌داد مـی‌توان از فلورســانس نزدیک به مادون‌قرمز (near-infrared fluoresence)  (نوع خاصی از نور که با چشم انسان غیر‌قابل مشاهده است، ولی به‌وسیله‌ی تصویر برداری نوری مشاهده می‌شود) در تعیین تغییرات آرتروز با گذشت زمان استفاده  کرد. همچنین این روش جدید ممکن‌است به بررسی میزان اثربخشی داروهای آرتروز و به بهبود درمان کمک‌کند.

دکترآوری‌ ای.لییی،فلوی/PHD در برنامه‌ی آموزشی تحقیق پزشکی در TUSM و یکی‌از اولین محققان این مقاله‌گفت:«‌‌تا زمانی‌که آرتروز تشخیص داده شود، بیماران به‌طور مکرر دچار درد خواهند بود. عکسبرداری با اشعه‌ی‌ایکس که به‌طور معمول انجام می‌شود، میزان درد را نشان‌نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم به‌طور مستقیم مقدار غضروف از‌بین‌رفته را مشاهده کنیم که این امر برای متخصصان و بیماران شرایط سختی را ایجاد می‌کند».

دکتر شادی اصفهانی که از اولین محققان این بررسی و فلوی فوق‌دکترا در بخش پزشکی‌هسته‌ای و تصویربرداری مولکولی در بیمارستـان عمومی ماسـاچوست  و دپارتمان رادیولوژی دانشکده‌ی پزشکی هاروارد می‌باشد، می‌گوید:

«کاوشگر فلورسانس، دیدن فعالیت‌هایی را که به از‌کار‌افتـادن غضروف‌ها در مراحل ابتدایی و میانی آرتروز می‌انجامد، آسان‌کرده است که برای تشخیص سریع و تحت‌نظر داشتن موثر بیماری لازم است. برای اندازه‌گیری سیگنال کاوشگر از سیستم عکسبرداری نوری استفاده‌کرده‌ایم تا به‌صورت غیر‌تهاجمی درون زانو را مشاهده‌کنیم.»

زانوی راست 54 موش تحت‌تاثیر آسیب ناشی‌از آرتروز قرار گرفته بود که به‌عنوان گروه آزمایشی مورد استفاده قرارگرفتند (موش‌ها داروهای مسکن دریافت می‌کردند)  و همین‌طور زانوی چپ موش‌ها که سالم بودند، به عنوان گروه شاهد مورد استفاده قرار گرفتند.
در یک دوره‌ی ۲ ماهه، محققان هر ۲ هفته یک بار از هر زانو عکس برداری کردند تا معین کنند که آیا کاوشگر فلورسانس سیگنالی ساطع کرده است یا خیر. سیگنال زانوی آسیب دیده در مراحل آزمایشی ابتدایی تا میانی آرتروز، به طور قابل توجهی براق تر شد. کاوشگر زانوی چپ سالم، سیگنال کمتری را ساطع می کرد و با گذشت زمان افزایش قابل توجهی پیدا نکرد.

پروفسور Zeng ، هماهنگ‌کننده و محقق‌ارشد مطالعه اظهار می‌دارد که مرحله‌ی بعدی، تحت‌نظر‌داشتن کاوشگر فلورسانس برای مدت زمان طولانی‌تری می‌باشد تا تعیین کند که آیا نتایج برای مراحل نهایی آرتروز(آرتروز‌پیشرفته)نیز‌مشابه خواهد بود؟ همچنین او امیدوار است که از این کاوشگر برای ایجاد روش درمانی برای حیوانات دیگر، به‌طور مثال برخی‌از سگ‌ها که در‌معرض آرتروز هستند، استفاده‌کرد.

آرتروز رایج‌ترین نوع بیماری ورم‌مفاصل (آرتریت) است که باعث درد و تورم‌ و کم‌شدن تحرک با ازبین‌رفتن غضروفی که انتهای استخوان‌ها را پوشش‌داده است، می‌شود. این بیماری که اغلب نتیجه‌ی یک آسیب‌دیدگی است، در بلندمدت باعث ساییدگی و پارگی در مفاصل لگن، دست یا زانو می‌شود. کاهش اثرات آرتروز از اولویت‌های بالای مقامات سلامت‌عمومی در آمریکا می‌باشد. سازمان ملی سلامت‌همگانی(NPA)، آرتروز را در برنامه‌ی کار بنیاد آرتریت و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها قرار داده‌است، برای درک بهتر راه‌کارهای عملی موثر، به تحقیقات بیشتری در زمینه‌ی آرتروز نیاز داریم.آزمایشگاه دکتر زِنگ در دانشگاه تافتز، مکانیزم تشکیل و تخریب بافت را برای یافتن استراتژی درمان اثربخش آرتروز ارزیابی می‌کند. گروه او از تکنیک‌های مهندسی‌بافت، برای بررسی روش‌هایی که برای به‌وجود‌آوردن بافت غضروفی پایدارتر که در‌برابر التهاب‌های رایج ناشی‌از آرتروز قوی‌تر باشند، استفاده می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده‌است که افزایش آنزیمی به‌نام ماتریکس متالوپروتئیناز(MMP) در از‌بین‌رفتن غضروف که در آرتروز رخ‌می‌دهد شرکت دارد. کاوشگر فلورسانس که وارد زانوی آسیب‌دیده می‌شود، در واقع فعالیت‌های MMP را اندازه‌گیری می‌کند.

 

 

تعداد بازدید : 3784

ثبت نظر

ارسال