شماره ۱۰۱۰

بیهوشی در بیمار مبتلا به آیزن منگر

دکتر کاوه ماهوتی زرعی - بیهوشی

بیهوشی در بیمار مبتلا به آیزن منگر

سنــدرم آیـــزن‌منـــگر Eisenmenger Syndrome به‌دنبال هر‌‌نقص مادرزادی قلبی درمان نشده همراه با ارتباط داخل قلبی که به‌سمت افزایش فشار شریان پولمونری برود و FLOW برعکس شده و سیانوز ایجاد گردد گفته می‌شود. شنت قلبی چپ به راست، به راست به چپ که در واقع به‌دنبال افزایش فشار شریان پولمونری است و با درگیری عروق ریوی همراه هست.
خانم 27‌ساله روانشناس شاغل در بخش سرپرستی دختران بدسرپرست با بیماری شناخته‌شده VSD و آیزن‌منگر با مصرف روزانه‌ی ASA 80mg  با درد شکم که از صبح شروع شده بود مراجعه کرد. در‌ معاینه‌‌، تندرنس و ریباند تندرنس در ناحیه‌ی R & LLQ داشت.
در آزمایش‌های انجام شده:
HB:        10.8
HCT:      31.2
+‌BG:          A
 PT:        15.5
ACT:    67.5%
PTT:          30
INR:         1.5
در T↓، RVH ،NSR، ECG، در ‌V3-V6 و در اکو‌کاردیــوگرافی، Rt. vent. Mod Dysfunction  good  LV  Size Mod. LV dysfunctionSevere PHTN و Mild TR داشت.
در‌CT Scan بدون کنتراست شکم و لگن یک ناحیه‌ی کیستیک به ابعاد 43x55mm در سمت چپ فضای لگن دیده شد.
به‌دنبال افت فشار‌خون و پیدا‌شدن علائم شوک هیپوولمیک و هموراژیک و ناکافی‌بودن زمان برای انتقال بیمار به مرکز تخصصی قلب‌و‌عروق پس‌از گرفتن رضایت ویژه از همراهان بیمار به‌صورت اورژانس به اتاق عمل منتقل شد. پس‌از تزریق 2g آمپی‌سیلیــن و 80mg جنتامایسین به‌عنوان پروفیلاکسی آندوکاردیت با 50mg کتامین و mg‌100 فنتانیل و 150mg نسدونال و 60mg ساکسینیل کولین تحت اینداکشن بیهوشی قرارگرفت و با لوله‌‌ی تراشه کافدار شماره‌ی 7 اینتوبه شد.برای نگهداری بیهوشی از ایزوفــــلوران 6/0% و 6mg سیس‌آتراکوریم استفاده شد. پس‌از اینداکشن از ساب‌کلاوین راست CVP گرفته‌شد و چهار رگ محیطی در اختیار بود.در طول آنستزی  2lit نرمال سالین 2‌ واحد Packedcell و 2‌واحد والوون و 1ویال کلسیم دریافت‌کرد. جراح درحین لاپاراتومی با 2lit خونروی داخل‌شکمی به‌صورت خون واضح و لخته مواجه شد.پس‌از شست‌و‌شو و کنترل خونروی کیست پرفوره‌ی ‌تخمدان‌چپ را ترمیم می‌کند. در‌پایان عمل کنترل همودینامیک و با بازگشت تنفس کامل بیمار بعد‌از ریورس توسط 2/5mg‌ نئوستیگمین و 1/25mg‌ آتروپین ‌extube شد. بیمار پس‌از extube‌ شدن تنفس قابل‌قبول داشت ولی پس‌از حدود 5‌ دقیقه افت تنفسی پیدا‌کرده و saturation افت پیدا‌کرد. با ماسک ونتیله شد و حدود‌20‌دقیقه طول‌کشید تا مجدداً وضعیت تنفسی بیمار بهتر ‌شد و بیمار به ICU منتقل‌شد و تحت‌نظر همکار فلوشیپ ICU و متخصص کاردیولوژی قرارگرفت و پس‌از چند روز از بیمارستان با حال عمومی قابل‌قبول مرخص‌شد. نام‌برده درحال‌حاضر کاندید جراحی پیوند قلب و ریه می‌باشد.

تعداد بازدید : 3604

ثبت نظر

ارسال