شماره ۱۱۳۵

ارتباط استافیلوکوکوس با برون‌سپاری خدمات نظافتی در بیمارستان‌ها

پزشکی امروز

ارتباط استافیلوکوکوس با برون‌سپاری خدمات نظافتی در بیمارستان‌ها

چهارشنبه 11 اسفند 1395
پزشکی امروز

نتایج بررسی‌های انجام شده روی بیمارستان‌های «خدمات ملّی سلامت» یا NHS در انگلستان، حاکی از آن است که استخدام و به‌کار‌گیری خدمات نظافتی خصوصی در‌مقابل خدمات داخلی‌، اقدامی اشتباه است. شاید این روش، کاهش هزینه‌ها را در‌پی داشته باشد اما با به‌کارگیری آن، خطر ابتلا به استافیلوکوکوس‌‌که نوعی ابرآفت (Super bug) عامل عفونت‌های مهلک و صعب‌العلاج (Hard to treat) می‌باشد، افزایش پیدا‌می‌کند.

استافیلوکوکوس آئورئوس مقاوم به متیسیلین و به‌اختصار مِرسا (MRSA)، نوعی باکتری است که به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان‌می‌دهد و به‌اصطلاح یک «ابرآفت» خوانده‌می‌شود.

در محیط‌های درمانی نظیر بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌ها، MRSA می‌تواندموجب ایجاد مشکلات سلامتی وخیم، شامل عفونت‌های خونی، ذات‌الرّیه و عفونت‌های محیط‌های جراحی‌گردد که در‌صورت عدم مداوای سریع، این عفونت‌ها سبب‌Sepsis و مرگ می‌گردند‌. برون‌سپاری نظافت بیمارستان‌ها، منجر به پایین‌آمدن استانداردهای بهداشتی و افزایش میزان ابتلا به عفونت‌های گوناگون  خطر‌ناک در بیمارستان‌ها می‌شود.

خدمات ملّی سلامت در انگلستان (تا‌حدودی با هدف کاهش هزینه‌ها) به برون‌سپاری خدمات نظافتی در مقیاس گسترده اقدام‌کرد. با‌این‌حال، خدمات سلامت‌عمومی در ایرلند‌شمالی، اسکاتلند و ولز از این اقدام سرباز زدند.

حال هدف این است تا بدانیم که آیا برون‌سپاری خدمات نظافتی در بیمارستان‌های خدمات ملّی سلامت در انگلستان، به میزان بالاتر خطر ابتلا به استافیلوکوکوس در بیمارستان‌ها مرتبط‌ بوده و واقعاً موجب صرفه‌جویی مالی شده‌است یا خیر.

برون‌سپاری نظافت، ارزان‌تر امّا ناایمن‌تر:

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن و مدرسه بهداشت و طبّ استوایی (Tropical medicine) لندن برای این بررسی، ۱۲۶‌سازمان مورد اعتماد NHS در انگلستان را به‌عنوان نمونه برگزیده و موارد گزارش شده در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ ‌تا ۲۰۰۹ در سازمان‌های برون‌سپار خدمات‌نظافتی و سازمان‌های استفاده‌کننده از خدمات نظافت داخلی را با‌ یکدیگر مقایسه‌کردند.

در‌این بررسی، سازمان‌هایی که داده‌های‌آنها از استاندارد کافی برخوردار‌نبوده یا از ترکیبی از برون‌سپاری و خدمات داخلی استفاده‌داشتند، از بررسی کنار گذاشته شدند.
برای ایجاد امکان مقایسه میان بیمارستان‌هایی در ابعاد مختلف و با سطح فعّالیت گوناگون، گروه تحقیق موارد بروز استافیلوکوکوس‌(MRSA) در هر۱۰۰/۰۰۰‌روز بستری‌شدن به علت این عارضه در بیمارستان را مبنای ارزیابی خود قرار‌دادند.

نتایج نشان‌دادند که بروز استافیلوکوکوس در فاصله بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ در بیمارستان‌های برون‌سپار، ۲/۲۸ به‌ازای هر‌۱۰۰/۰۰۰‌روز بستری بوده است. در‌مقایسه، در بیــمارستان‌هایی که از خدمات نظافت داخلی استفاده‌کرده‌اند، این رقم ۱/۴۶ ‌روز بستری‌می‌باشد؛ یعنی تقریباً ۵۰درصد اختلاف.

این بررسی همچنین نشان‌می‌دهد که استخدام نظافتچیان خصوصی نسبت به خدمات نظافت داخلی، بدون لحاظ هزینه اضافی درمان عفونت‌های بیمارستانی،کم‌هزینه‌تر است. محقّقان همچنین داده‌های تعدادی نظرسنجی انجام‌شده در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ از بیماران و کارکنان مرتبط‌با میزان پاکیزگی را مورد بررسی قرار‌دادند و نتایج پرسمان‌های بیمارستان‌های برون‌سپار و بیمارستان‌های استفاده‌کننده از بررسی خدمات داخلی را با‌ یکدیگر مقایسه نمودند.

نتایج این مقایسه حاکی‌از آن است که برون‌سپاری خدمات نظافتی، با «پرسنل نظافتی کمتر به‌ازای هر تخت، نظر منفی بیماران در مورد پاکیزگی و نظر منفی کارکنان درارتباط با دسترسی به امکانات سرویس بهداشتی»، نسبت مستقیم دارد.

Ref‌:

Social Science & Medicine Journal , Dec 2016

تعداد بازدید : 1036

ثبت نظر

ارسال