شماره ۱۱۳۵

ممنوعیت استفاده از دستکش‌های لاتکس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)

پزشکی امروز

ممنوعیت استفاده از دستکش‌های لاتکس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)

چهارشنبه 11 اسفند 1395
پزشکی امروز

اخیراً سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از دستکش‌های لاتکس‌(Powdered Gloves) را در محیط‌های پزشکی ممنوع اعلام‌کرده است. این ممنوعیت به‌دلیل خطر استفاده از این دستکش‌ها برای بیماران و کارمندان حوزه خدمات درمانی وضع شده‌است.

این محدودیت برای دستکش‌هایی وضع شده‌است که در‌حال‌حاضر به‌طور تجاری توزیع‌شده و مورد استفاده کاربران نهایی قرار‌می‌گیرد و به‌این‌معنا است که دستکش‌های لاتکس باید از اتاق‌های معاینه و عمل جمع‌آوری شوند.

مصوبه نهایی‌FDA اینگونه بیان‌می‌کند که بازنگری همه‌جانبه اطلاعاتی که در‌حال‌حاضر در دسترس است، نظر این سازمان را اثبات‌می‌کند که استفاده از دستکش‌های جراحی لاتکس باید ممنوع اعلام‌شود.

خطراتی که موجب شده‌است تا FDA استفاده از این دستکش‌ها را ممنوع اعلام‌کند، شامل هستند بر: حساسیت به استفاده از لاتکس در بیماران و فعالان حوزه درمان، خطرچسبندگی صفاقی در‌صورت تماس پودر با بافت‌های باز در‌حین عمل‌جراحی و دیگر تأثیرات مخرب مربوط به واکنش التهابی ناشی‌از پودر دستکش. التهاب مجاری تنفسی، آسم، التهاب ملتحمه یا Conjunctivitis (قرمزی چشم) و تنگی‌نفس، همه‌وهمه با استفاده از دستکش‌های لاتکس مرتبط بوده‌است.

مزایای دستکش‌های لاتکس تنها محدود به پوشیدن و کندن آسان، نازک‌بودن و راحتی استفاده از آن است که بنابرنظر‌FDA در‌مقایسه با خطراتی که به همراه دارد، قابل اغماض است‌.

به‌دلیل وجود دستکش‌های غیر‌پودری بادوام جایگزین در بازار، FDA معتقد است که این ممنوعیت تأثیر اقتصادی بسزایی به‌همراه ندارد و کمبود آن موجب واردآمدن خدشه به فرایند درمانی نخواهد شد.

ممکن‌است استفاده از پودر در فرایند تولید دستکش‌ها همچنان وجود داشته باشد اما FDA مصرانه توصیه‌می‌کند که بعد‌از فرایند تولید، نباید بیش‌از 2‌میلی‌گرم پودر در دستکش‌ها باقی‌بماند.

در سند مذکور اشاره شده‌است که FDA با وجود دریافت درخواست‌های متعدد مبنی‌بر ممنوعیت استفاده از تمامی انواع دستکش‌های لاتکس کائوچویی (Natural Rubber Latex:‌NRL)، تنها استفاده از نوع پودری این دستکش‌ها را ممنوع اعلام کرده‌است. FDA بیان‌ می‌دارد که خطر واکنش آلرژیک باید در دستورالعمل استفاده از دستکش‌های NRL ذکر شود و نیز معتقد است که حذف پودر از این دستکش‌ها می‌تواند خطر حساسیت به لاتکس را کاهش‌دهد.

FDA در توضیحی در‌خصوص هزینه و فایده استفاده از دستکش‌های پودری، تخمین‌می‌زند که منفعت سالانه خالص حاصل از این تغییر، بین ۲۶/۸ تا ۳۱/۸ ‌میلیون‌دلار خواهد بود.

بعد‌از اجرایی‌شدن این مصوبه، این دومین ممنوعیتی خواهد بود که توسط FDA وضع شده‌است؛ اولین آن مربوط به سال ‌۱۹۸۳ و زمانی بود که استفاده از الیاف موی مصنوعی ممنوع اعلام‌شد، زیرا هیچ مزیت بهداشتی برای آنها متصور‌نبود.

 FDA News Release Dec.2016

تعداد بازدید : 1062

ثبت نظر

ارسال