شماره ۱۰۳۶

واکسیناسیون آنفلوانزا،آری یا خیر؟

پزشکی امروز

 واکسیناسیون آنفلوانزا،آری یا خیر؟

نتایج پژوهشی جدید نشان‌داد که ردیابی واکسیناسیون آنفلوانزا در کارکنان بهداشت ‌و درمان از‌طریق سامانه‌ی خودکار، رضایت از واکسیناسیون را افزایش و سنگینی فشار کاری بر منابع انسانی و کارکنان شاغل بهداشت را کاهش داد. این گزارش در شماره‌ی نوامبر مجله‌ی «اپیدمیولوژی و کنترل عفونت‌های بیمارستانی» که نشریه‌ی «انجمن اپیدمیولوژی بهداشت عمومی آمریکا(SHEA)» می‌باشد به‌چاپ رسیده است.

در‌این گزارش پژوهشی آمده‌است: «باموفقیت در خودکار‌نمودن سامانه‌ای برای ردیابی و تأمین بازخورد برای کارکنان بهداشت‌ و سلامت که واکسن آنفلوانزای فصلی‌شان را دریافت نکرده‌اند، مکان‌های امن‌تری را برای مراقبت و کاستن از فشار اجرایی برنامه‌ی واکسیناسیون اجباری، فراهم می‌کنیم».

پژوهشگران اپیدمی‌شناسی و برنامه‌ی پیشگیری از بیماری‌های عفونی، در سامانه‌ی بهداشت ایروینِ دانشگاه کالیفرنیا، در چارچوب سیاست بیمارستان، سامانه‌ی خودکاری را برای ردیابی وضعیت واکسیناسیون کارکنان به‌وجود آوردند. این سامانه برای فرستادن پیام‌های خودکارِ یادآوری به کارکنان و سرپرستان، قبل از پایان مهلت لازم و در فاصله‌های منظم طراحی شده است. سرپرستان و روسای بخش همچنین می‌توانند به وضعیت واکسیناسیون افرادی که از طریق سایت شبکه‌ی داخلی به آنها گزارش می‌شوند، دسترسی داشته باشند.

این سامانه، سنگینی اجرای سالانه‌ی برنامه‌ی واکسیناسیون اجباری را کاهش داد. تقریباً، از بین 7000 نفری که شامل این سیاست می‌شدند، یادآوری‌ها و ردیابی خودکار، رضایت بیش‌از 98% کارکنان بهداشت‌ و سلامت را به‌دنبال داشت. تنها 130نفر بودند که نیاز به هشدار مکتوب دستی داشتند و 5‌نفر از کارکنان هم تا زمانی که در واکسیناسیون شرکت کنند، از برنامه‌ی کاری خارج شده بودند.

سامانه‌ی خودکار، تعداد ساعت‌های اضافه‌کاری لازم توسط کارکنان مسئول بهداشت را برای کار روی برنامه‌ی واکسیناسیون آنفلوانزا، تا56% از فصل‌های 2010تا2011 و 2013تا2014 کاهش داد، طوری‌که سرپرستی، مسئولیت تبعیت را به میزان زیادی به شخص کارکنان و مسئولان مستقیم آنها منتقل کرد.

در‌این گزارش آمده است: «اتوماسیون ضروری است، ولی فعالیت‌های عادی می‌توانند به تسهیلات پزشکی اجازه‌دهند تا واکسیناسیونِ اجباری آنفلوانزا و حفاظت بهتر از بیماران را بدون اتلاف بیش‌از‌حدِ نیروی ماهر و منابع، از سایر فعالیت‌های مهم پیشگیری‌از بیماری‌های عفونی، اعمال کنند».

Ref: Journal of the Society for Healthcare Epidemiology of America Nov. 2014

 

 

تعداد بازدید : 1404

ثبت نظر

ارسال