شماره ۱۰۵۸

ایمنی‌شناسی بالینی و درمان‌های ایمنی

دکتر داریوش رییسی - ایمونولوژیست

در پژوهش‌ها مشخص شده که ائوزینوفیل‌های ایزوله‌شده در کشت بافت پوشیده از پروتئین‌های ماتریکس بافت مدل، انکوبه شدند. محققان متوجه شدند که ائوزینوفیل‌ها از آنزیم‌های گوارشی استفاده می‌کنند و یک ‌«سوراخ» در ماتریکس،در‌طول مهاجرت به‌وجود می‌آورند. از‌این‌رو فرآیند التهابی در‌طول پاسخ ایمنی، اغلب به میزبان آسیب می‌رساند. در سال‌های اخیر‌، محققان پیشرفت‌های عظیمی در شناخت چگونگی عملکرد سیستم‌ایمنی نرمال و چگونگی مشارکت مسیرهای ایمنی تنظیم‌نشده در بسیاری‌از بیماری‌ها حاصل کرده‌اند.

در فوق‌تخصص‌های متعدد پزشکی، بیماری‌های شناخته شده‌ای در ارتباط با نقص‌های سیستم ایمنی وجود دارند. برای مثال‌، یک پاسخ ایمنی تنظیم نشده به آنتی‌ژن‌های بیرونی در‌مسیر ‌تحولی خود، با پیشرفت آسم برونشی همراه است. فرآیندهای غیر‌طبیعی التهابی و ایمنی در رگ‌های خونی نقش محوری در ایجاد تصلب شریان دارند. به‌علاوه‌، حساسیت افراد مسن به سرطان و عفونت را می‌توان به از‌بین‌رفتن حمایت ایمنی نسبت داد.

برنـــامه‌ی ایـمنی‌شناسی بالیـــنی و درمانــهای ایمنی (Clinical Immunology & Immunotherapeuties Program(CIIP به پیشرفت تحقیقات ابتدایی در شناخت و درمان بیماری‌های مبتنی بر ایمنی، جهت فراهم‌آوردن ساختاری برای آموزش در ایمنی‌شناسی بالینی و انگیزه برای ابداعات عملی اختصاص یافته است.

چــرا CIIP بـرای مأموریت Mayo مهم است؟

مدل مراقبت بالینیMayo، عملکرد یکپارچه و هماهنگی بین تحقیقات انتقالی و عملکرد بالینی است. مفهومCIIP برای تسهیل انتقال یافته‌ها بین تحقیق و عملکرد بالینی‌، مهم است. ایمنی‌شناسی بالینی‌، شرکت‌کننده مهمی در‌چند زمینه‌ی‌پزشکی به‌شمار می‌رود. اصول سنتی که به‌طور محدود بر تخصص خود تاکید دارند ممکن‌است فرصت‌های نوظهور را متوقف کنند و برتری خود را از‌دست بدهند. برنامه‌ی مراقبت‌ بالینیMayo باید در آینده برای باقی‌ماندن در یک منبع سلامت ملی و بین‌المللی که پیشرفته‌ترین تشخیص‌، پیشگیری و درمان بیماری‌های التهابی و ایمنی‌شناسی را ارایه می‌دهد سرمایه گذاری کند. Mayo به تلاش هماهنگ و متمرکز برای شناسایی و پشتیبانی از اولویتهای جدید در ایمنی‌شناسی بالینی و پیشبرد رویکردهای جدید چند اصلی(multidisciplinary) بیمار محور و مشکل محور نیاز دارد.

اهداف CIIP:

• شکل‌دهی بهترین برنامه‌ی تحقیقاتی که به تحقیقات انتقالی (translational) برای بیماری‌های مرتبط با ایمنی اختصاص یابد.

• گسترش حیطه ایمنی شناسی بالینی از زمینه‌های کلاسیک (مثل خودایمنی‌، آلرژی و پیوند) به‌حضور در زمینه‌های حیاتی (مثل ایمونوسنسانس (immonosenescence) و ایمونوتراپی).

•‌ پیشبرد رویکردهای بدیع برای بازداری ایمنی، تعدیل ایمنی، شکل‌گیری مجدد و نظارت.

 

CIIP چه‌کاری انجام می‌دهد؟

عملکرد بالینی پیشرفته:

• CIIP شامل پزشکان بالینی و محققان‌از همه‌ی بخش‌ها در دپارتمان طب داخلیDOM است که بیماران مبتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی (مثل بیماری‌های بافت همبند‌، واسکولیت‌، آسم برونشی، بیماری‌های اندوکرین با واسطه‌ی ایمنی، بیماری‌های التهابی شکم‌، اختلالات هماتولوژی خاص‌، بیماری‌های عفونی‌، بیماری‌های نقص ایمنی‌، پیوند عضو) را مدیریت می‌کنند. CIIP به‌عنوان منبعی پشتیبان برای پزشکان و محققان در کلینیک Mayo  و همینطور پزشکانی که می‌خواهند بیماران را به این مرکز ارجاع دهند عمل‌می‌کند.

• به تازگی درمان‌های مورد استفاده برای درمان بیماری‌های التهابی مزمن و بیماری‌های با واسطه ایمنی به‌طور اساسی شامل ترمیم عملکرد سیستم ایمنی می‌باشد. در‌حال‌حاضر، رویکردهای بدیع درمانی با هدف قراردادن مولکول‌ها و واسطه‌های خاص سیستم ایمنی به هر‌یک از تخصص‌های پزشکی معرفی می‌شوند. عوامل درمانی متعدد جدید در آینده‌ای نزدیک موجود خواهند بود. CIIP رویکردهای متقابل انضباطی لازم برای بهینه سازی افزایش کاربرد چنین درمانهای ایمنی و نظارت‌بر وضعیت سیستم ایمنی بیمار را در طول درمان تسهیل می کند.

اهداف CIIP:

• تحقیقات در زمینه‌ی  ایمنی‌شناسی بالینی، با اریه‌ی پشتیبانی از تحقیقات برای پروژه‌‌های ایمنی شناسی بالینی خاص.

• فراهم آوردن منبعی برای استادان جدید که می‌خواهند تحقیقاتی را در زمینه‌ی علوم ایمنی‌شناسی انجام دهند.

• پروژه‌های اشتراکی با برنامه‌های دیگر درDOM ، به‌ویژه برنامه‌ی پیری و برنامه‌ی ایمنی ویروس‌شناسی را انجام‌داده و به‌دنبال فرصت‌هایی برای کارگروهی با دپارتمان‌های دیگر درMayo Clinic مثل طب داخلی و پاتولوژی و ایمنی‌شناسی و آزمایشگاه می‌باشد.

• برگزاری مجموعه سمینارهایی از موضوعات ایمنی‌شناسی بالینی با آوردن بزرگان ایمنی‌شناسی به حیطه‌ی ایمنی‌شناسی بالینی و درمان‌های بالینی.

• ایجاد فرصت‌هایی برای آموزش، مبتنی‌بر آزمایشگاه در ایمنی‌شناسی بالینی برای رزیدنت‌ها و فلوها.

• برگزاری سمپوزیوم ایمنی‌شناسی بالینی هر۱تا۲سال یک‌بار.

فدراسیـــون انـجمــن‌های ایمنی‌شناسی بالینی:

فدراسیون انجمن‌های ایمنی‌شناسی بالینی (FOCIS) یک انجمن بین‌المللی است که فعالیت خود را روی نظارت‌برمراکز تحقیقاتی، آموزش پزشکان و بیماران در امر ایمنی شناسی بالینی متمرکز نموده است.

• FOCIS ۲۱ انجمن عضو و ۶ انجمن وابسته دارد که نماینده حدود30 هزار دانشمند بالینی ‌می‌باشند. FOCIS چند مرکز از‌جمله Mayo Clinic را در آمریکا به‌عنوان مراجع ملی در ایمنی‌شناسی بالینی و انتقالی انتخاب‌کرده است. این فدراسیون (FOCIS) دارای نقش رهبری می‌باشد و وظیفه‌اش، پیشبرد ایمنی‌شناسی بالینی به‌عنوان حوزه‌ا‌ی جدید در عملکرد بالینی، تحقیقات و آموزش است.

 

تعداد بازدید : 1087

ثبت نظر

ارسال