شماره ۱۱۴۲

هدف آنزیمی برای کاهش سرعت پیش‌روندگی سرطان مثانه

پزشکی امروز

هدف آنزیمی برای کاهش سرعت پیش‌روندگی سرطان مثانه

چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396
پزشکی امروز

محققان دانشگاه اوکایاما، از یک هدف درمانی جدید بالقوه در درمان سرطان مثانه تهاجمی پرده‌برداشتند. آنزیم هیدرولیزکننده GTPase)GTP) به‌نام دینامین‌۲ به تهاجم سریع سرطان به بافت‌های اطراف دامن‌می‌زند که توقف فعالیت این آنزیم می‌تواند پیش‌روندگی سرطان مثانه را محدود‌کند.

سرطان‌مثانه یکی‌از شایع‌ترین انواع سرطان دستگاه ادراری است که برداشتن مثانه، اولین و تنها روش برای درمان این عارضه می‌باشد. بااین‌حال، این جراحی تأثیر ناگوار شدیدی بر کیفیت‌زندگی بیماران می‌گذارد و بار قابل‌توجهی را بر دوش حوزه خدمات سلامت قرار‌می‌دهد. محققان همواره به‌دنبال یافتن روش‌های درمانی جایگزین برای این عمل‌جراحی سخت (Drastic surgery) هستند.

بسیاری‌از انواع سرطان از‌جمله سرطان‌مثانه، ازطریق تشکیل پروتئین‌های اینوادوپودیای (Invadopodia) غده‌های ایجاد‌شده توسط دسته‌های F-actin عمل‌می‌کند که از‌طریق تحلیل‌بردن ماتریکس خارج‌سلولی سلول‌های سالم، منجر به تسریع تهاجم‌سلولی می‌شود. دسته‌ای از آنزیم‌های هیدرولیزکننده (GTPase) به‌نام دینامین، در پیشرفت این سرطان و ایجاد اینوادوپودیا نقش‌دارند اما سازوکار دقیق این امر همچنان ناشناخته باقی‌مانده است.

محققان به‌منظور شناخت بهتر بیماری، اقدام به بررسی نقش ۳‌نوع مختلف آنزیم دینامین (۱‌و۲و۳) در سرطان‌مثانه مهاجم پرداختند. آنها متوجه‌شدند باوجود‌اینکه هر‌‌‌سه ایزوفوم این آنزیم در خطوط سلول‌های سرطانی مثانه وجود‌ دارند اما تنها دینامین‌۲ (Dynamin2) در بخش ایندویدوپودیا قرار‌دارد.

بررسی‌های بیشتر نشان‌داد که دامنه غنی‌شده دینامین‌۲ با پرولین/آرژینین برای تصحیح شکل‌گیری اینویدوپودیا حیاتی است. گروه تحقیقاتی متوجه‌شدند که دینامین‌۲ با کورتاسین (‌پروتئینی است که می‌تواند محل قرارگیری رشته‌های F-actin را تغییر‌دهد‌) تعامل دارد و این تعاملات برای تشکیل پایدار اینویدوپودیا حیاتی می‌باشد. هنگامی‌که محققان موفق به مهار دینامین‌۲ در سلول‌های سرطانی‌شدند، مشاهده‌کردند که شکل‌گیری اینویدوپودیا تا‌حدی متوقف و به تبع آن پیش‌روندگی سلول‌های سرطانی‌کند شد.
در‌حالی‌که بررسی‌های بیشتری برای روشن ساختن این سازوکار نیاز است، این نتایج نشان‌می‌دهد که دینامین‌۲ ممکن‌است یک هدف درمانی ارزشمند برای کاهش‌رشد و پیش‌روندگی سرطان مثانه باشد.

پیش‌زمینه:

تهاجم سلول‌های سرطانی:

سلول‌های سرطانی از اینویدوپودیا استفاده می‌کنند تا بافت‌های اطراف را از‌بین‌برده و در‌آنها نفوذ‌کنند. اینویدوپودیا در‌واقع برجستگی‌هایی در غشای سلولی هستند که توسط توده‌های‌F-actin (ریز‌رشته‌های پلیمر خطی) ایجاد‌می‌شوند. اینویدوپودیا همچنین قدرت متاستاز سلول‌های سرطانی را افرایش‌می‌دهد. دانشمندان بر‌این‌باور هستند که اگر بتوانند شکل‌گیری اینویدوپودیا در سرطان‌های مختلف را مهار‌کنند، می‌توانند پیش‌روندگی و وخامت سرطان‌ها را تا‌حد زیادی کاهش‌‌داده و موجب درمان سریعتر آنها شوند. به‌این‌صورت، نیاز به جراحی و دیگر درمان‌های تهاجمی، به‌شدت کاهش‌می‌یابد.

خانواده پروتئین‌های دینامین نقش مهمی در جذب هورمون‌ها و پروتئین‌ها توسط سلول‌ها ایفا‌می‌کنند. باوجود این، دینامین۲ در مهاجرت سلول‌های سرطانی و تهاجمی متاستاتیک به‌وسیله ایجاد پایداری در ساختار‌های آکتینی(Cortactin)، نقشی کلیدی دارد. محققان براین‌فرض هستند که دینامین۲ ممکن‌است در شکل‌گیری اینویدوپودیا مبتنی‌بر F-actin دخیل باشد. نتایج تحقیقات نشان‌می‌دهد که دینامین‌۲ عضوی مهم در ترمیم شکل‌گیری اینویدوپودیا در سرطان مثانه پیش‌رونده (مهاجم) است. به‌طور دقیق‌تر، تعاملات میان دینامین۲ و پروتئین (Cortactin) موجب پایداری ساختار‌F-actin شده و رشد اینویدوپودیا را تسریع‌می‌کند.

نتایج تحقیق فعلی:

کشف نقش مهم دینامین ۲ در ترمیم شکل‌گیری ایندویدوپودیا، می‌تواند درمان‌های آتی سرطان‌مثانه را تحت‌تأثیر قرار‌دهد. محققان‌ موفق‌شدند تا فعالیت دینامین‌۲ را در سلول‌های سرطانی مهار و رشد اینویدوپودیا را کاهش‌دهند. به‌این‌طریق این گروه توانست تا ماهیت تهاجمی سرطان را تا‌ حد زیادی مهار نماید. پس‌از بررسی‌های بیشتر مشخص‌شد که می‌توان با ادامه این‌کار، سلول‌های سرطانی مثانه را از‌طریق هدف قرار‌دادن دینامین‌۲ مهار‌کرد.

Ref

Okayama University Jap Jan 2017

تعداد بازدید : 1234

ثبت نظر

ارسال