شماره ۱۱۱۰

دفاع سلولی و درمان عفونت‌های ادراری

دکتر سیدرضا اعرابی - اورولوژیست

دفاع سلولی و درمان عفونت‌های ادراری

چهارشنبه 17 شهریور 1395

مطابق با بررسی‌های اخیر محققان‌، فرآیندی که سلول‌ها برای ترشح موادشیمیایی استفاده می‌کنند، راهی برای پاک‌‌کردن عفونت‌های دستــگاه ادراری یا UTIsها (Urinary Tract Infections) است. این فرآیند که پیشتر به‌عنوان راهی برای سلول‌ها در انتشار مواد محلول مانند هورمون‌ها شناخته‌شده‌ بود، دوباره به‌عنوان فرآیندی تعریف شده است که به‌همان اندازه نقش بسیار مهمی در حفاظت از بدن درمقابل عفونت‌ها دارد. این بررسی با استفاده از سلول‌های مثانه‌ی انسانی کشت‌شده‌ی موش‌ها، نه‌تنها چگونگی مبارزه‌ی سلول‌های پوششی مثانه از‌طریق پروتئین‌های مورد استفاده در ترشح سلولی با باکتری‌های به‌وجود آورنده‌ی UTI‌ را توصیف می‌کند، بلکه می‌تواند اهداف جدیدی را برای توسعه‌ی درمان‌های عفونت‌های ادراری نیز پیشنهاد ‌نماید. عفونت‌های دستگاه ادراری دومین بیماری شایع در عفونت‌‌های باکتریایی است. طبق آمار مرکز ملی آمارسلامت و بهداشت(NCHS)، عفونت‌های ادراری در آمریکا، در یک سال تقریباً ۸/۱ میلیون مراجعه‌ی پزشکی را به‌خود اختصاص‌می‌دهد. سلول‌های مثانه، از‌طریق بیرون‌راندن سریع باکتری‌های مهاجم برای مشخص‌شدن در ادرار، به‌طور فعال در مقابل عفونت‌های باکتریایی مقاومت‌می‌کنند‌.

دفع باکتری‌های مهاجم به‌صورت جزئی با مداخله‌ی لیزوزوم‌ها همراه است؛ لیزوزوم‌ها ساختارهایی در داخل سلول‌ها هستند که معمولاً مواد زائد و ضایعات را کاهش‌می‌دهند. باکتری‌های خطرناک به داخل لیزوزوم‌ها رفت‌و‌آمد می‌کنند و لیزوزوم‌ها آنها را به سطح سلول، جایی‌که از‌آن بیرون‌رانده و دفع می‌شوند، حمل‌می‌کنند. بررسی حاضر عملکرد دیگری را تشریح می‌نماید که به‌همان اندازه قوی و قدرتمند است که برای بیرون راندن هرچه بیشتر باکتری‌ها در ترکیبی با لیزوزوم‌ها وارد عمل‌می‌شود.

باکتری‌های آلوده به‌دنبال حمله‌ به دیواره‌ی مثانه، معمولاً در یک مامبران‌(غشا) محصور‌می‌شوند. ساختار سلول برای ترشح هورمون‌ها قادر به شناخت و دفع باکتری‌های محصور‌شده در غشا به خارج از سلول می‌باشد. در‌گذشته،  عصاره‌ی گیاهی به‌نام فورسکولین (Forskolin) شناسایی‌گردید که تأثیری قوی بر UTIs حتی در غیاب آنتی‌بیوتیک‌ها داشت. آخرین یافته‌ها توانست راه‌حلی برای چگونگی مبارزه‌ی مؤثر این گیاه با عفونت‌های ادراری نیز فرآهم آورد. فورسکولین تأثیر بسیار زیادی بر افزایش روند ترشح سلولی دارد و تحقیقات جدید نشان‌می‌دهد که این روند همچنین عامل انهدام باکتریایی (Bacterial Expulsion) است. درصورت‌تأیید این پیوند، محققان قادر به ایجاد وضعیتی برای آزمایش این گیاه و دیگر داروهایی که عملکرد مشابه دارند، به‌عنوان درمان جدید بالقوه در عفونت‌های ادراری می‌شوند.

 

تعداد بازدید : 1188

ثبت نظر

ارسال