شماره ۱۰۹۹

پیش‌بینی خطر ناشی از سرطان پروستات

دکتر سیدرضا اعرابی - اورولوژیست

محققان دانشگاه کپنهاگ، نشانگر زیستی جدید و پیش‌آگهی دهنده را با نام نوروپپتید Pro-NPY شناسایی‌کردند که قادر است به تعیین خطر مرگ ناشی‌از سرطان ‌پروستات کمک‌کند. این نوع خاص از پروتئین مختص سلول‌های سرطان ‌پروستات است و می‌تواند به تشخیص نیاز به جراحی پروستاتکتومی رادیکال یا ایمن‌بودن به تأخیر انداختن جراحی در بیمارانی که به‌تازگی تشخیص‌داده شده‌اند، کمک‌کند.

سلول‌های سرطان‌پروستات:

محققان با استفاده‌از اسپکترومتری توده (Mass Spectrometry)، تغییر غلظت در هزاران پروتئین را در بافت طبیعی و سرطان‌پروستات اندازه‌گیری‌کردند و دریافتند که تومور پروستات درمقایسه با بافت طبیعی، تغییرات متابولیک متعددی از‌جمله تشدید فعالیت میتوکندری‌ها را نشان‌می‌دهد. ازمیان ۹۰۰۰ پروتئین شناسایی‌‌شده، یک‌پروتئیـن (نوروپپتید‌Pro-NPY) در نمونه‌های زیرگونه‌های مختلف سرطان ‌پروستات مقادیر بالایی را نشان‌داد. Pro-NPY در ‌۷۵۰‌ بیمار مبتلا به سرطان‌پروستات ارزیابی‌شد تا ارتباط میزان‌Pro-NPY با افزایش خطر مرگ ناشی‌از سرطان‌پروستات مشخص گردد.

این ارزیابی نشان‌داد مقادیر بالای Pro-NPY که مختص سرطان ‌پروستات است، می‌تواند به پیش‌بینی مرگ ناشی‌از سرطان  ‌پروستات در بیماران تشخیص ‌داده‌شده‌ای که جراحی نگشته‌اند، کمک‌کند‌.

بنابراین شناسایی زیست نشانگر‌Pro-NPY می‌تواند به محققان در تشخیص افرادی‌که از درمان فعال زود‌هنگام سود می‌برند و همچنین کاهش درمان‌های غیر‌ضروری در بیمارانی که تحت عمل‌جراحی قرارگرفته‌اند و تومورهای با درجه‌ی بدخیمی پایین‌دارند، کمک‌کند تا زندگی این افراد به‌خطر نیافتد. در‌ پایان، جراحی می‌تواند به‌دلیل عوارض‌جانبی به‌جای مفید‌بودن برای بیمار‌، خطرساز (Harmful) شود‌.

درمان فعال زودهنگام:

پروتئین‌ها با نقش کلیدی که در عملکردهای سلولی دارند و در‌نتیجه درک بهتر مسیرهای هشدار‌دهنده‌ی پروتئین‌هایی که در سرطان‌ پروستات دچار تغییر می‌شوند می‌توانند به رویکردهای پیشگیرانه و درمان بهتر این بیماری منجر گردند. این امکان وجود دارد که تغییرات متابولیکی مانند افزایش فعالیت میتوکندری‌ها را بتوان در درمان سرطان‌پروستات هدف قرارداد.

 

تعداد بازدید : 1748

ثبت نظر

ارسال