شماره ۱۰۸۱

غربالگری PSA برای سرطان پروستات از سال 2007 تا 2013 کاهش یافته ولی اثرات کلینیکی خوب یا بد آن هنوز نامشخص است

پزشکی امروز

در‌سال ۲۰۰۸، اداره‌ی خدمات پیشگیری آمریکا توصیه‌کرد که مردان با سن ۷۵سال و بالاتر با آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) تحت غربالگری سرطان‌پروستات قرار‌گیرند و در‌سال‌۲۰۱۲ آن را به همه‌ی مردان توصیه‌کرد. در دو‌بررسی، پژوهشگران به تأثیر این توصیه‌ها برای غربالگری و تشخیص سرطان پرداختند.

در بررسی اول، پژوهشگران از داده‌های پایگاه رفتار ملی سلامت و نظارت‌بر سرطان برای مقایسه‌ی نرخ‌های غربالگری و تشخیص‌های سرطان در سالهای ۲۰۰۵، ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ استفاده‌کردند. در تحلیل‌های تنظیم‌شده، نرخ‌های غربالگری برای مردان میانسال (محدوده‌ی سنی ۵۰ تا ‌۷۴ ‌سال) و مسن‌تر (سن مساوی یا بیشتر از ۷۵‌سال) از ۲۰۰۵ ‌تا ۲۰۰۸ افزایش یافت؛ نرخ غربالگری از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ کاهش‌یافت. نرخ مطلق غربالگری در ۲۰۱۳ برای زیرگروه‌های جوان‌تر و مسن‌تر به‌ترتیب ۳۰ و ۳۶درصد بود. شیوع سالانه‌ی سرطان‌پروستات از ۲۰۰۵ تا ‌۲۰۰۷ افزایش یافت و سپس به‌صورت ثابت از ۵۹۳ مورد در‌هر ۱۰۰۰۰۰مرد در ۲۰۰۷ به ۴۱۶ مورد در‌هر ۱۰۰۰۰۰ ‌مرد در ۲۰۱۲ کاهش‌یافت.

در بررسی دوم، از داده‌های همان پایگاه رفتار ملی سلامت و نظارت بر سرطان برای شناسایی تقریباً ۵۰۰۰ مرد میانسال و مسن‌تر در هر‌یک از سال‌های بررسی (۲۰۰۰، ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳) استفاده شد. نرخ‌های غربالگری PSA عبارت بودند‌از: ۳۴‌درصد در‌۲۰۰۰ و ۲۰۰۵، ۳۶‌درصد در ۲۰۱۰ و ۳۱‌درصد در ۲۰۱۳. دلیل کاهش در‌سال‌۲۰۱۳، نرخ پایین‌تر غربالگری در مردان کمتر از ۷۵سال، به‌ویژه کمتر‌از ۵۵سال (۲۳‌درصد در ۲۰۱۰ در‌مقابل ۱۸درصد در ۲۰۱۳) و مردان ۶۰ تا ۶۴ سال (۴۵درصد در‌۲۰۱۰  در‌مقابل ۳۵‌درصد در۲۰۱۳) بود.

Ref: JAMA 2015

تعداد بازدید : 1160

ثبت نظر

ارسال