شماره ۹۶۱

سرطان پروستات، سویا وگوجه‌فرنگی

سرطان پروستات، سویا وگوجه‌فرنگی

دکترجوادسنادی‌زاده - اورولوژیست

ازترکیب سویا و گوجه‌فرنگی می‌توان در پیشگیری از سرطان پروستات استفاده کرد.
   پژوهشگران دانشگاه ایلی‌نویز گزارش کرده‌اند که استفاده از اغذیه‌ی‌حاوی سویا وگوجه‌فرنگی به صورت مخلوط با هم بهتر  سبب پیشگیری از سرطان پروستات می‌شود تاوقتی که به تنهایی مورد استفاده قرارگیرند. این گزارش درنشریه‌ی Cancer Prevention Research به آدرسDoI:10.1158/1940-6207.CAPR-12-0443 به چاپ رسیده است.
پژوهشگران برای انجام این بررسی ازموش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند که ازنظر ژنتیکی مهندسی شده بودند. این موش‌ها به گونه‌یی مهندسی‌شده بودند تا با سرعت پیشرونده‌ و تهاجمی به سرطان پروستات دچار شوند.
 درمقایسه با تمامی موش‌های گروه شاهد، نیمی از موش‌هایی که ازگوجه‌فرنگی وسویا استفاده کرده بودند درپایان بررسی دارای ضایعات سرطانی در پروستات نبودند. به گروه شاهد، سویا و گوجه فرنگی داده نشد.
 موش‌ها را از سن 4 تا 18 هفتگی به چهار گروه تقسیم کردند:
• گروه 10٪ پودر کامل گوجه‌فرنگی
• گروه 2٪ جوانه‌ی سویا
• گروه ترکیب جوانه‌ی سویا با گوجه فرنگی
• گروه شاهد که نه ازگوجه‌فرنگی و نه ازسویا استفاده کرده بودند.
 توضیح آنکه، چهار چوب زمانی 4تا 18 هفته، انعکاس تماس زودرس و درتمام مدت عمر با ترکیبات بیواکتیو ویا عناصر موجود دراین غذاها است. خوردن گوجه فرنگی، سویا و ترکیبی از این دو به طور قابل توجه سبب کاهش میزان شیوع سرطان پروستات شد. اما نتایج به دست آمده ازمصرف ترکیب بسیار بهتربود. درمقایسه با 61٪ ازگروه گوجه‌فرنگی و 66٪ ازگروه سویا، فقط 45٪ موش‌هایی که ازهـردو غذا استفاده کرده بـودند به بیماری مبتلا شدند.
لازم به یادآوری است که نتایج یک بررسی که توسط دانشمندان انستیتو ملی سرطان به سال 2009 انجام شد ودرشماره‌ی ماه مه‌ی 2010 نشریه‌ی Cancer Epidemiology, Biomarkers & Preverntion به چاپ رسید گزارش شده بود لیکوپن lycopene آنتی‌اکسیدانی که درگوجه‌فرنگی به وفور دیده می‌شود ازسرطان پروستات پیشگیری نمی‌کند.
با وجودی که سرطان پروستات، یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است که درمردان تشخیص داده می‌شود، درصورتی که به قدرکافی زود تشخیص داده شده و مورد بررسی قرار گیرد، قریب 100٪ موارد قابل تشخیص دادن است، این سرطان رشد بسیار آهسته‌یی دارد. دراینگونه موارد به جای استفاده از رویه‌های جراحی و یا درمان با پرتو توصیه می‌شود از روش «انتظار با چشم باز» watchful waiting استفاده شود.
نتایج پژوهش پیشین‌نشان داد که میزان سرطان پروستات درکشورهایی که مردان به طور مرتب ازسویا استفاده می‌کنند پائین تر است. میزان ایزوفلاون سویا در سرم و پروستات موش‌های آزمایشگاهی مشابه این تراز درآن دسته از مردان آسیایی است که یک یا دوبار در روز ازسویا استفاده می‌کنند.
 برای پیشگیری از سرطان پروستات چه مقدار سویا و گوجه‌فرنگی باید مصرف کرد؟
 ازنتایج بررسی روی موش‌ها چنین برمی‌آید که یک مرد 55 ساله که می‌خواهد از احتمال بروز سرطان پروستات بکاهد باید مقدار زیر را مصرف کند:
• 3تا4 بار در هفته، مصرف فرآورده‌های گوجه‌فرنگی
• یک یا دوبار در روز سویا
 دانشمندان تأکید کرده‌اند که این یافته‌ها سبب تقویت این توصیه‌ می‌شود که مردم باید مطمئن باشند که طیف گسترده‌یی ازمیوه و سبزی کامل درجیره‌ی غذایی‌شان موجود باشد.
به جای مکمل لیکوپن، بهتراست از گوجه فرنگی کامل استفاده شود و به جای ایزوفلاون‌های سویا بهتر است شیرسویا نوشید. هنگامی که ازغذاهای کامل استفاده می‌شود، انسان خود را درمعرض گستره‌ی کاملی ازاجزای بیواکتیو ضد سرطان دراین غذاها قرار می‌دهد.
باید دراین زمینه به جوانه‌ی سویا توجه کرد که پروفایل ایزوفلاون آن کاملاً متفاوت ازلوبیای سویا است. ازمیان ایزوفلاون‌ها جنیستئین ‌genistein بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. اما میزان ایزوفلاون های دیگر ازجمله daidzedin  و glycitein  درجوانه‌ی سویا بسیار بالا است و میزان جنیستئین پایین است.
پژوهشگران اظهار داشته‌اند از فرآورده‌های سویایی استفاده کرده‌اند که میزان جنیستئین آن بسیار کم بوده ولی دارای قدرت بسیار زیاد پیشگیری از سرطان بوده است. طبق آگاهی های موجود جنیستئین دریاخته‌های سرطان پروستات انسان، MEK4 را هدف می‌گیرد.

تعداد بازدید : 2437

ثبت نظر

ارسال