شماره ۱۱۰۵

کودکان با زانوهای متورم

دکتر سیروس ملک‌پور - ارتوپد

کودکان با زانوهای متورم

چهارشنبه 13 مرداد 1395

ایــن نشانـه‌ی بیماری‌Lyme است یا آرتریت  عفونی (Septic)؟

آرتریت‌سپتیک یا عفونی (Infectious) زانو و بیماری لایم در کودکان نشانه‌هایی مشابه‌ دارند ولی جهت تضمین بهبودی ایده‌آل، نیازمند درمان متفاوت و فوری می‌باشد. محققان ۴نشانه‌ای که پیش‌بینی‌کننده‌ی آرتریت سپتیک است را مشخص نمودند.

آنها با مشخص‌کردن این ۴نشانه به‌هنگام بروز این بیماری در زانوی کودکان و اختلاف مهمی که در نواحی بروز بیماری لایم وجود دارد، گام بزرگی در جهت درمان آن برداشتند‌.

آرتریت‌سپتیک یک فوریت ‌پزشکی به‌شمار‌می‌آید که نیازمند شستشو و تخلیه برای جلوگیری‌از تخریب سریع و برگشت‌ناپذیر غضروف مفصل زانو است.

بیماری ‌ لایم که یک عفونت شایع در بخش‌های شمال‌غربی و شمال‌ شرقی آمریکا است و توسط یک باکتری که به‌طور‌معمول در بدن گوزن‌ها یافت‌شده و به‌وسیله‌ی کنه به انسان‌ انتقال ‌می‌یابد و توسط آنتی‌بیوتیک‌ها درمان ‌می‌گردد. علاوه‌بر درد و تورم زانو، هر‌دوبیماری ممکن‌است موجب تب، تورم دیگر مفاصل، تحریک‌پذیری و ناتوانی در تحمل وزن توسط اندام‌های گرفتار ‌شوند. تست‌های معمول آزمایشگاهی جهت سنجش التهاب مانند شمارش گلبول‌های سفید‌خون نیز ممکن‌است افزایش نشان‌دهند.

در‌یک کارآزمایی جدید، محققان به بررسی سوابق ۱۸۹بیمار کوچکتر از ۱۸سال پرداختند که بین سال‌های ۲۰۰۵تا۲۰۱۳، با تجمع مایع در زانو به بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) معرفی‌شده بودند. از میان این بیماران، ۲۳‌مورد دارای آرتریت‌سپتیک با کشت مثبت  بودند، ۲۶‌مورد دارای آرتریت‌سپتیک با کشت منفی و ۱۴۰مورد بیماری لایم داشتند.

محققان این بررسی ۴‌ویژگـی که عوامل‌پیش‌بینی‌کننده‌ی آرتریت‌سپتیک هستند را مشخص نمودند:

• درد زانو همراه با کاهش دامنه‌ی حرکت مفصل

• پروتئین واکنش‌پذیرC (تست CRP)، با غلظت بالای ۴‌میلی‌گرم در لیتر

• تب

• سن کمتر‌از ۲‌سال.

جراحان ارتوپد در بیمارستان کودکان فیلادلفیا معتقدند که در قیاس با‌وجود ۱۰۰در‌صدی تمامی ۴‌عامل، احتمال آرتریت‌سپتیک همراه با تنها یکی‌از چهار عامل فوق ۱۸درصد بود. این پژوهش الگوریتم پیش‌بینی‌کننده‌ی مفیدی را برای کمک به تشخیص آرتریت‌سپتیک از آب آوردن زانو (Knees effusion) در‌نتیجه‌ی بیماری لایم در کودکان ارائه می‌نماید.


تعداد بازدید : 1463

ثبت نظر

ارسال