شماره ۱۰۷۵

روش جدید تسکین دردهای مزمن

دکتر سودابه رئیسیان - آناستازیست

بسیاری از افراد مبتلا به دردهای مزمن بلندمدت، درصورتی‌که درمان آنها نتواند موجب تسکین دردشان شود، کیفیت زندگی‌شان شدیداً تحت‌تأثیر قرار‌می‌گیرد. پژوهش‌های زیادی درخصوص شیوه‌های تسکین دردهای مزمن، از داروهای مخدر تا جراحی، صورت گرفته است. یکی‌از این شیوه‌های درمانی تـــحریــک طنــاب نـخاعی (Spinal Cord Stimulation=SCS) است،که پالس‌های الکتریکی از‌طریق دستگاهی کوچک واقع در زیر پوست به طناب‌نخاعی فرستاده می‌شوندکه موجب احساس نوعی حس (Paresthesia) می‌شود. سالانه حدود ۵۰ هزار بیمار در آمریکا برای مبارزه با دردهای مزمن تحت SCS قرار می‌گیرند.

Paresthesia نوعی احساس گزگز یا مورمور‌شدن است که درنتیجه‌ی SCS رخ‌می‌دهد. زمانی‌که دستگاه روشن می‌شود، جریان‌الکتریکی مانع از ارسال پیام درد به مغز می‌شود و باوجود اینکه درد بیمار درمان نمی‌شود، مقداری از درد او به‌صورت موقت تسکین پیدا می‌کند.

اگرچه ثابت شده است که SCS موجب تسکین درد می‌شود، بسیاری از بیماران احساس ناخوشایندی نسبت به حس پارستزی ناشی‌از SCS دارند و این مسأله باعث شده است تا دانشمندان به فکر ایجاد شکل جدیدی از SCS بیافتند که هم درد بیماران را تسکین‌دهد و هم اثرات پارستزی را در بیماران کاهش دهد.

SCS‌های سنتی با فرکانس ۴۰تا۶۰ هرتز کار می‌کنند. محققان تصمیم گرفتند تا این میزان را بیشتر کنند و از پالسهایی با فرکانس بالا استفاده کنند که قادر به ارسال امواج با فرکانس۱۰‌هزار هرتز هستند. این شیوه‌ی‌درمانی جدید را HF10 نامیدند. آنها ۱۷۱بیمار مبتلا به کمردرد و پادرد را معاینه‌کردند که از این میان ۹۰ بیمار تحت‌درمان با HF10 و ۸۱ بیمار تحت‌درمان با SCS سنتی قرار‌گرفتند و پس‌از 3ماه،  دریافتند که 85‌درصد از بیماران مبتلا به کمردرد و ۸۳درصد از بیماران مبتلا به پادرد که تحت‌درمان با HF10 قرار‌گرفته بودند تا 50‌درصد یا بیشتر کاهش درد داشتند. این بیماران همچنین اظهار‌داشتند که دچار پارستزی نشده‌اند.

برعکس، بیمارانی‌که تحت‌درمان با SCS سنتی قرار‌داشتند معتقد بودند که نتیجه‌ی چندان مؤثری نگرفته‌اند. از این میان تنها درصدی از بیماران مبتلا به کمردرد و پادرد اظهار‌داشتند که درد آنها تا ۵۰ درصد تسکین یافته است.

روش HF10 در‌مقایسه با روش SCS سنتی‌تأثیر بیشتری در تسکین‌درد دارد و بیش‌از نیمی‌از افراد تحت‌درمان با HF10 از نتیجه‌ی این شیوه‌ی‌درمانی ابراز رضایت‌کردند، درحالی‌که در روش SCS تنها بخشی‌از بیماران احساس رضایت داشتند.

درمان کمردردها و پادردهای مزمن‌، مدتها امری پیچیده تلقی می‌شد و گزینه‌های امروزی تسکین درد نظیر داروهای مخدر موجب محدود‌کردن تأثیر و عوارض‌جانبی شناخته شده‌است. با شیوع دردهای مزمن، استفاده از SCS با فرکانس بالا پیشرفت فوق‌العاده‌ای برای بیماران محسوب می‌شود.

روش‌SCS بیانگر درمانی جایگزین برای بیمارانی است که تمایلی به عمل‌جراحی یا استفاده از داروهای ‌مسکن مخدر ندارند. براساس گزارش NIH در سال‌2011، حداقل 100‌میلیون بزرگسال آمریکایی از دردهای مزمن رنج‌می‌برند و برآورد‌شده که این دردهای مزمن سالانه بین ۵۰۰ ‌تا ‌۶۳۵ میلیارد دلار برای جامعه هزینه دربردارند.

 

تعداد بازدید : 1750

ثبت نظر

ارسال