شماره ۱۰۷۳

درمان کمردرد به روش کایروپراکتیک

دکتر عبدالرسول امینی - ارتوپد

در‌خصوص اثربخشی درمان دستکاری مهره‌ای(Spinal manipulation) در درمان کمردرد، نظرات متناقضی در مقالات علمی مختلف ارائه شده‌است که برخی آن را درمانی سریع و مؤثر برای کمردرد و برخی آن را اتلاف وقت کامل می‌دانند‌. و به‌نظر‌می‌آید که هر‌دو نظر درست است(it turns out everyone’s right).

محققان دانشگاه البرتا دریافتند که دستکاری مهره‌ها[استفاده از نیرو(applying force) برای حرکت مفاصل به‌منظور درمان‌درد]، روشی که معمولاً توسط کایروپراکترها و یا متخصصان فیزیوتراپی توصیه می‌شود، به‌واقع می‌تواند برای برخی بیماران مبتلا به کمر درد بهبودی سریع به‌همراه داشته باشد و این در‌حالی است که این روش ممکن‌است در همه‌ی افراد نتایج یکسان به‌همراه نداشته باشد و با وجود اینکه نتایج به‌دست‌آمده از این بررسی به‌طور یقین به اختلاف نظرات دامن خواهد زد،(to muddy the waters further)، اما با اطمینان می‌توان گفت که با توجه به ماهیت پیچیده‌ی (complexity) کمردرد نیاز است تا برای هر بیمار، درمانی متفاوت درنظر گرفته شود‌.

کمردرد نیز مانند سرطان، مجموعه‌ای ازانواع مختلف مشکلات است و به‌دلیل اینکه تا‌کنون تمایزی بین این مشکلات قائل نشده‌ایم ‌و تنها صرفاً اقدام به ارائه‌ی درمان‌های بدون پایه و اساس به بیماران کرده‌ایم، انتظار می‌رود با تحقیقات جدید بتوان نسخه‌ی کاملی برای تمامی دردهای کمر ارائه نمود.

همانطور‌که بیماران پاسخ‌های مختلفی به یک داروی خاص می‌دهند، پاسخ به دستکاری مهره‌ای نیز در میان افراد مختلف، متفاوت است‌.

طی یک بررسیNon randomized کنترل شده، افراد دچار کمردرد طی دو‌جلسه‌ی درمانی که یک‌هفته به طول انجامید، مورد درمان دستکاری مهره‌ای قرار‌گرفتند و از آنها خواسته شد تا سطح درد و ناتوانی خود را بعد‌از انجام آن گزارش‌کنند. محققان سپس‌از سونوگرافی، ام.‌آر.آی و دیگر روشهای تشخیصی جهت ارزیابی بهبودی کمر (شامل فعالیت ماهیچه‌ای، وضعیت دیسک‌های بین مهره‌ای و سفتی ستون‌فقرات)  در هر‌یک از بیماران استفاده‌کردند.

دو گروه دیگر نیز مورد ارزیابی قرار‌گرفتند‌: گروه کنترلی متشکل از افراد دارای کمردرد که تحت معاینات بالینی مشابه قرارگرفته ولی درمان دستکاری مهره‌ای روی آنها انجام نشده بود و گروه سوم که شناسه‌های کمردرد هیچگاه در آنها دیده نشده بود(گروه سالم).

آن دسته از افرادی که به درمان پاسخ مثبت دادند، کاهش درد سریع و بهبود سفتی (اسپاسم) ماهیچه، کشیدگی دیسک و سفتی ستون‌فقرات را گزارش‌کردند. تیم تحقیقاتی مشاهده‌کرد که نشانه‌های بهبود در‌گروه تحت آزمایش به‌طور  قابل‌ملاحظه‌ای از گروه کنترل بالاتر بود و در‌طول یک‌هفته درمان ادامه داشت.

درمقابل مشخص‌شد که تغییرات فیزیکی فوق‌الذکر در آن دسته از افرادی‌که تغییری در میزان درد خود احساس نکردند، وجود نداشته است که به معنی عدم اثربخشی درمان در‌این افراد می‌باشد.

پر‌واضح است که انواع خاصی از دردهای کمر در بعضی افراد می‌تواند توسط درمان دستکاری رفع شود و این درحالی است که انتظار می‌رود بیماران دیگر نتوانند نتیجه‌ی مطلوب را از این درمان دریافت‌کنند. در‌صورتی‌که بدون بررسی‌های تخصصی، این دو گروه با‌هم ترکیب‌شده و در قالب یک گروه مورد بررسی قرار‌بگیرند، نتایجی غیر‌قابل اتکا و مصنوعی به‌دست خواهد آمد.

گرچه این بررسی می‌تواند در شناسایی روش‌های درمانی مؤثر در کمردرد مشارکت‌کند، تیم تحقیقاتی به‌دنبال روشی برای متمایز نمودن این دو گروه (گروهی که به درمان پاسخ می‌دهند و گروهی که نمی‌دهند) پیش از ارائه‌ی درمان دستکاری مهره‌ای هستند و به‌دلیل اینکه درمان فوق در برخی از بیماران بسیار سریع و اثربخش عمل می‌کند، می‌تواند به‌عنوان ابزار غربالگری مناسبی جهت کمک به درمان کمر درد بیماران صحیح گزینش شده، به‌کار گرفته شود.


تعداد بازدید : 2299

ثبت نظر

ارسال