شماره ۹۸۷

رباط جدید زانو

دکترسیروس ملک‌پور - ارتوپد

دربیمارستان دانشگاهی شهر Leuven در بلژیک دو جراح زانو برای نخستین بار شرح آناتومیک کامل یک رباط جدید را نوشته و آن را ربــاط قـدامی کناری (آنترولاترالALL) نام داده‌اند. تصور می‌شود این رباط جدید نقش مهمی در پارگی‌های رباط صلیبی قدامی (ACL) داشته باشد.
دکتر استون کلائس Steven Claes و پروفسور یوهان بلمنز Johan Bellemans و همکاران بعضی جزئیات یافته‌های خود را درشماره‌ی اکتبر Journal of Anatomy انتشار داده‌اند.
در 4 سال اخیر، این دوارتوپد به کار پژوهش درپارگی‌های ACL پرداخته‌ بودند تا مشخص شود چرا به رغم جراحی ترمیمی موفق ACL و نوتوانی، بازهم بعضی بیماران دچارانحراف نقطه‌ی اتکاء می‌شوند.
جستجوهای این دو ارتوپد با یافتن مقاله‌یی آغاز شد که توسط Segond جراح فرانسوی به سال 1879 نوشته شده و درآن حدس‌زده بود که جلوی زانوی انسان دارای یک باند اضافی فیبری، مقاوم و مرواریدی است.
تا‌به امروز به این باند مرواریدی اسرارآمیز نام‌های مختلفی داده‌بودند که موجب اشتباه می‌شد ولی تاکنون شرح تشریحی روشنی درباره‌ی این رباط نوشته نشده بود. بنابراین، با استفاده از تکنیک‌های ماکروسکوپیک تشریح، این دو ارتوپد معاینات عمیقی روی‌41 جسد زانو انجام داده و رباط جدید را درتمامی موارد به جز یک مورد یافتند. به نوشته‌ی ایـن دونفر «رباط‌ALL یک ساختار متمایز لیگامانی درسطح قدامی کناری زانوی انسان است و دارای خاصه‌های منشا سازگار و محل چسبیدن به‌کنار  است». این دو پیشنهاد کرده‌اند که با توجه به ساختار و محل این رباط، ALL چرخش درشت‌نی، یکی از دو استخوان ساق پا را کنترل می‌کند و دراثر صدمه دیدن سبب انحراف نقطه‌ی اتکا می‌گردد از آن پس، این دوارتوپد پژوهش‌هایی انجام دادند که این نظر را تأیید می‌کرد.
یافته‌های‌به‌دست‌آمده، نظرات موجود در مورد صدمه‌های جدی ACL را زیر سوال می‌برد وپیشرفتی در زمینه‌ی درمان بیماران دچار این صدمات محسوب می‌شود.
این دو ارتوپد مدتی‌است روی تکنیک‌اصلاح صدمات ALL به کار مشغولند و امیدوارند که ظرف چند سال آینده این تکنیک‌ اصلاح شود. پارگی‌های ACL در ورزشکارانی بیشتر دیده می‌شود که به ورزش‌های شدید اتکایی مانند بسکتبال، اسکی و فوتبال مبادرت می‌ورزند. اخیراً طی یک بررسی که درنشریه‌ی Athletic Training انتشار یافته آمده است از آنجا که وضعیت افتادن و زانو زدن درخانم‌ها بیشتر دیده می‌شود لذا پارگی ACL دراین گروه بیشتر ازمردان است.

 

 

تعداد بازدید : 1751

ثبت نظر

ارسال