عدم استفاده از اپی نفرین در منزل و پیامدهای آن

پزشکی امروز

عدم استفاده از اپی نفرین در منزل و پیامدهای آن

دوشنبه 24 مهر 1396
پزشکی امروز

یکی از مطالعاتی که به تازگی انجام شده، بر دریافت هر چه سریعتر اپی­نفرین برای افرادی که از واکنش آلرژیک شدید(آنافیلاکسی) رنج می‌برند تاکید دارد. حتی کودکانی که تزریق‌ اپی‌نفرین برای آن‌ها تجویز شده بود، این داروی نجات‌بخش را زمانی که به آن‌ احتیاج داشتند دریافت نکردند. بررسی انجام شده که ۴۰۸ پرونده موجود آنافیلاکسی در بخش اورژانس(ED) یا مراقبت‌های اضطراری(UC) را مورد ارزیابی قرار داده است .

 بررسی این پرونده‌ها نشان داد کمتر از نیمی از این کودکان پیش از رسیدن به بخش اورژانس یا مراقبت‌های ویژه اپی‌نفرین دریافت کرده‌اند و این درحالی است که تقریباً ۶۵ درصد از آن‌ها سابقه آنافیلاکسی داشته و  برای ۴۷ درصد آن‌ها اپی‌نفرین تجویز شده بوده است.

ملیسا رابینسون، آلرژیست عضو ACAAI و محقق اصلی این پژوهش می گوید: «ما متوجه شدیم کودکانی که در خانه واکنش آلرژیک داشتند کمتر از کودکانی که در مدرسه واکنش آلرژیک داشتند اپی‌نفرین دریافت کرده‌اند»، «اغلب اوقات والدین و مراقبان، درمان با اپی‌نفرین را به تأخیر می‌اندازند. بعضی اوقات از آنتی‌هیستامین‌ها استفاده می‌شود درحالیکه آن‌ها درمان مناسبی نیستند».

فقط ۵۰ درصد از بیماران به محض رسیدن به بخش اورژانس یا مراقبت‌های اضطراری، اپی‌نفرین دریافت می‌کردند. این عدد شامل کسانی که حتی قبل از رسیدن هم اپی‌نفرین دریافت کرده بودند نیز می‌شود. به دلیل اینکه این مطالعه فقط کودکانی را بررسی کرده است که به محض رسیدن به بخش اورژانس اپی‌نفرین دریافت کرده‌اند، اطلاعاتی در مورد دلایل داده نشدن اپی‌نفرین وجود ندارد. در این بررسی مشخص شد کودکانی که پیش از رسیدن، اپی‌نفرین دریافت کردند با احتمال کمتری در زمان رسیدن به بخش اورژانس، اپی‌نفرین دریافت می‌کردند و کودکانی که قبل از رسیدن، اپی‌نفرین دریافت کرده‌ بودند با احتمال بیشتری در مقایسه با کسانی که اپی‌نفرین دریافت نکرده بودند مرخص می‌شدند.

آلرژیست‌ها از والدین، امدادگران اورژانس می‌خواهند از اپی‌نفرین به عنوان اولین درمان برای آنافیلاکسی استفاده کنند». «مطالعه ما مشخص کرد تنها دو سوم کسانی که تجویز اپی‌نفرین داشتند، در زمان واکنش آلرژیک به ترزیق‌کننده خودکار خودشان دسترسی داشتند. اگر از هر نوع آلرژی شدید رنج می‌برند باید حتما اپی‌نفرین را به همراه داشته باشید. نشانه­های آنافیلاکسی به‌صورت ناگهانی رخ می‌دهند و می‌توانند به‌سرعت رشد کنند. همیشه یک دوز دوم نیز با خودتان داشته باشید و اگر تردید داشتید آن را نیز استفاده کنید. آنافیلاکسی در صورت درمان نشدن کشنده است.»

Ref

Annals Of Allergy

تعداد بازدید : 1761

ثبت نظر

ارسال