شماره ۱۰۲۷

واکسن آلرژی مایت گرد و غبار

دکترمحمدعلی اشرف مدرس - داخلی

پژوهشگران دانشگاه Iowa واکسنی ساخته‌اند که از طریق روشن کردن پاسخ ایمنی بدن به طور طبیعی با آلرژی مایت گرد و غبار مقابله می‌کند. در آزمایش روی حیوان بسته‌ی نانو‌سایز واکسن به رغم تماس‌های مکرر با آلرژن سبب کاهش التهاب ریه تا 83% شده است. این بررسی در نشریه‌ی AAPS ارگان جامعه‌ی دانشمندان دارویی آمریکا به چاپ رسیده است علت اصلی تاثیر این واکسن آن است که بسته‌ی واکسن حاوی یادآوری است که پاسخ التهابی بدن نسبت به آلرژن های مایت گرد‌و‌غبار را دچار اختلال می‌سازد.

آنچه در این واکسن تازه است آنکه در آن از آلرژن‌های مایت گرد‌ و غباری استفاده شده که قبلاً مورد استفاده قرار‌نگرفته بود.

مایت گرد و غبار در همه‌جا دیده می‌شود، مایت‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که در ملحفه، بالش و سایر نقاط جای می‌گیرند. طبق یک سنجش ملی انتشار یافته 84% منازل ایالات متحده دارای مایت گرد‌و غبار است. این موجودات در یاخته‌های پوست زندگی می‌کنند و سبب شعله‌وری آلرژی و دشواری‌های تنفسی در 45 % افراد دچارآسم می‌گردند. تماس طولانی با مایت گرد‌وغبار به صدمه ریه منتهی می‌شود.

درمان این آلرژی محدود به تسکین موقت با استفاده از افشانه‌ها یا تماس منظم برای ایجاد تحمل است که دراز مدت انجام می‌گیرد و تضمینی برای موفقیت آن نیست.

در این پژوهش برای درمان آلرژی مایت از رویکردی تازه استفاده شده و طی آن ذرات بسیار ریز با کپسول اختصاصی و رشته‌های DNA باکتریال تجویز شده است که دستگاه ایمنی را در جهت فرو‌نشانی پاسخ‌های ایمنی آلرژیک هدایت می‌کند. نتیجه‌ی این تحقیق برای تسکین آسم ناشی از مایت در مبتلایان به آلرژی راهی به جلو پیشنهاد می‌کند.
واکسن ساخته شده در دانشگاه آیوا از این مزیت برخوردار است که سبب ایجاد تمایل طبیعی بدن به دفاع از خود در برابر اجسام خارجی می‌شود. کلیه‌ی این کار دراستفاده از یک آجووان است که قدرت واکسن را تقویت می‌کند و CPG نام دارد. از این تقویت‌کننده با موفقیت در واکسن‌های سرطان هم استفاده شده بود ولی هرگز به عنوان واکسن آلرژی مایت گرد و غبار مورداستفاده قرار نگرفته نبود. وجود CPG درون بدن زنگ خطری را روشن می‌کند و یاخته‌های ایمنی را به عمل وا می‌دارد. این یاخته‌های ایمنی CPG را جذب کرده و آن را در معرض استفاده قرار می‌دهند.

 

تعداد بازدید : 4386

ثبت نظر

ارسال