آزمایش خون، می‌تواند خطر بیماری قلبی خاموش را پیش‌بینی کند

پزشکی امروز

آزمایش خون، می‌تواند خطر بیماری قلبی خاموش را پیش‌بینی کند

شنبه 19 فروردین 1396
پزشکی امروز

نتایج یک تحقیق انجام‌شده، حاکی از‌ این‌است که‌سطح تروپونین خون می‌تواند خطر حمله قلبی، مرگ بر‌اثر آن و همچنین واکنش به استاتین را پیش‌بینی کند.

بر‌اساس تحقیق جدید انجام شده توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF) یک آزمایش خون بسیار دقیق و با حساسیت بالا، می‌تواند پیش‌بینی‌کند که کدام‌یک از بیماران در معرض خطر حمله قلبی قرار‌دارند.

این بررسی که در ژورنال کالج متخصصان قلب آمریکا (ACC) منتشر شده‌است، نشان‌دهنده تست تروپونین خون است که در حال‌حاضر برای شناسایی حمله قلبی به کار‌گرفته می‌شود و همچنین می‌تواند نسبت به آزمایشات فشارخون و کلسترول، روش کارامدتری برای ارزیابی خطر ایجاد بیماری قلبی در آینده باشد.
 محققان می‌گویند که این‌آزمون می‌تواند به‌طور دقیق‌تر، آن دسته از افرادی را که استاتین مصرف می‌کنند شناسایی‌نموده و تأثیر استاتین را در کم‌کردن خطر بیماری قلبی فرد، مورد ارزیابی قرار‌دهند.

بیماری عروق کرونر قلب(CAD) به‌دلیل ایجاد حملات قلبی، از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در انگلستان است و هر سال جان نزدیک به ۷۰هزار فرد را در‌این کشور می‌گیرد. زمانی‌که ماهیچه قلب آسیب می‌بیند، از خود پروتئینی به نام تروپونین ترشح می‌کند که این پروتئین به جریان خون فرد وارد می‌شود. بیمارانی که مشکوک به حمله قلبی هستند، اغلب جهت آنکه بیماری آنها شناسایی شود، برای آنها آزمایش تروپونین انجام می‌گردد. اما تا پیش از این برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی در‌آینده، از‌این آزمون استفاده نشده‌بود.

این تحقیق روی بیش از ۳۰۰۰ مرد با کلسترول بالا و بدون هیچ سابقه بیماری قلبی انجام شد؛ تیم تحقیقاتی دریافتند که تغییرات در سطح خون در آزمایش تروپونین با حساسیت بالا با استفاده از کیت آزمایشی به‌نام«Abbott diagnostics» با ظرافت تمام، توانست خطر حمله‌قلبی و یا مرگ بر‌اثر بیماری کرونری(CAD)تا ۱۵سال بعد برای فرد را پیش‌بینی نماید.

تروپونین علاوه بر نشانگرهای قدیمی دیگر مانند میزان کلسترول و فشار‌خون، توانست عملکرد پیش‌بینی خطر بیماری کرونری قلب را نیز ارتقا بخشد. چنانچه آزمایش تروپونین در بررسی‌های وسیع‌تر و تحقیقات گسترده‌تری انجام‌شود، پزشکان قادر خواهند بود تا از آن برای تعیین اینکه‌کدام‌یک از بیماران بیشتر در‌معرض بیماری عروق‌کرونر قلب قرار‌دارند، استفاده‌نمایند.

محققان دانشگاه ادینبرا و‌گلاسکو، همچنین پی‌برده‌اند که با اندازه‌گیری میزان تروپونین خون، می‌توانند تشخیص‌دهند که بدن کدام‌یک از بیماران، نسبت به استاتینی که قبلاً برای درمان از آن استفاده می‌کردند، واکنش نشان‌داده است.

جالب است بدانید که در‌این تحقیق مصرف استاتین، سطح تروپونین را کم‌نمود. آنهایی که میزان تروپونین خونشان از همه بیشتر کاهش یافت، ۵ برابر آنهایی که میزان تروپونین خون آنها ثابت‌مانده و یا حتی بیشتر نیز شده‌بود، کمتر در‌معرض خطر حمله‌قلبی و یا مرگ بر‌اثر بیماری عروق‌کرونر قلب قرار‌گرفتند. کاهش تروپونین می‌تواند نشانه درمان مؤثر باشد. درحالی‌که هرگونه افزایش‌تروپونین در خون، قابلیت تغییر استراتژی درمان را دارد.

استاتین‌ها برای جلوگیری‌ از بیماری عروق‌کرونر قلب در افرادی‌که به‌شدت در‌معرض آن قرار‌دارند استفاده‌می‌شود اما ارزیابی دقیق‌تر در‌مورد خطر بیماری قلبی در‌آینده، می‌تواند به پزشکان کمک‌نماید تا درمان را برای کسانی‌که بیشترین نیاز را بدان دارند، هدفمند نمایند. مصرف استاتین‌ها در‌حال‌حاضر به بیمارانی که در معرض خطر شدید بیماری قلبی‌عروقی قراردارند (براساس سابقه شاخص‌های سلامتی آنها) توصیه‌می‌شود. میزان بالای تروپونین خون ممکن‌است انعکاسی باشد از بیماری قلبی کرونری خاموش و همچنین می‌تواند آن دسته از افرادی را که در بالاترین میزان خطر ابتلا به‌بیماری قلبی هستند، شناسایی‌نماید؛ همان‌هایی که خود از تراپی‌های هدفمند بهره‌می‌برند.

درست است که نتایج بسیار امیدوارکننده و خوب بوده‌اند اما این‌را نیز باید در‌نظر داشت که نتایج، تنها از میان مردان میانسال که کلسترول خون بالا داشته‌اند به‌دست‌آمده‌است. بنابراین باید تحقیقات بیشتری صورت‌گیرد تا بتوان مطمئن شد که آیا این آزمایش روی زنان و یا مردانی با کلسترول پایین‌تر نیز مؤثر است یا خیر و اگر این آزمایش به‌طور‌کلی روی تمامی این موارد جواب داد، آنگاه است که می‌توان آن را وارد فرایند اجرایی‌کرد.

پروفسور نیکولاس میلز، محقق ارشد تحقیقات بالینی مؤسسهBHF در دانشگاه ادینبرا که رهبری این پروژه را برعهده داشت گفت: «نتایج فوق‌العاده هیجان‌انگیز است و می‌تواند انقلابی در روش مدیریت بیمارانی‌که درمعرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب  قراردارند، ایجاد‌نماید».

«درحالی‌که میزان کلسترول و فشارخون بسیار مهم هستند و به‌شدت با خطر رشد بیماری عروق قلب در افراد مرتبط می‌باشند، تروپونین وسیله تشخیص مستقیم این بیماری برای افراد است. آزمایش تروپونین به پزشکان کمک خواهد‌کرد تا آن دسته از افرادی را که به‌ظاهر سالم هستند اما در اصل بیماری قلبی خاموش دارند، شناسایی‌کنند تا روش‌های درمانی هدفمندی را روی آنها پیاده‌‌نمایند و ابتدا باید از اشخاصی شروع کنیم که بیشتر از همه درمعرض این خطر قراردارند».

پروفسور نیلیش سامانی، مدیر بخش پزشکی بنیاد قلب بریتانیا گفت: «طبق تحقیق انجام‌شده توسط موسسهBHF می‌توان درست در همان لحظه که فرد پایش را به داخل بیمارستان می‌گذارد، ازطریق تست‌های تروپونین متوجه‌شد که حمله قلبی داشته است یا خیر و خوشحالیم ازاین‌که اکنون می‌توان چنین آزمایشی را به‌صورت روزمره (روتین) اجرایی‌نمود». «اکنون با این تحقیق امید‌می‌رود تا بتوانیم از چنین آزمایش ساده‌ای برای شناسایی افرادی‌که بیش‌از سایرین در‌معرض خطر حمله‌قلبی قراردارند، استفاده نماییم. به‌این‌ترتیب آن دسته از افرادی‌که بالاترین خطر حمله قلبی را دارند، می‌توانند روش‌های پیشگیرانه خود را جدی‌تر دنبال نمایند».

«پیش از آنکه یافته‌های این تحقیق را بتوان به‌طور معمولی و روزمره اجرایی نمود، باید این آزمایش را روی گروه وسیع‌تری از افراد انجام داد تا تأثیر و میزان کارایی آن را محک زد. چنانچه قابلیت این آزمایش تأیید‌شد، می‌توان این‌تست را به‌آسانی در اختیار پزشکان عمومی برای چک‌آپ‌های استاندارد قرارداده و عده‌ زیادی را از مرگ نجات بخشید».

تعداد بازدید : 2065

ثبت نظر

ارسال