کیست های تخمدانی خوش خیم و بدخیم

کیست های تخمدانی خوش خیم و بدخیم

در طی هر دورۀ قاعدگی، فولیکول هایی که درون تخمدان قرار دارند، بالغ میشوند تا محتوای خود یعنی تخمک را آزاد کنند که این پروسه را تخمک گذاری یا اوولاسیون ( (Ovulationمی نامند.

یکشنبه 27 بهمن 1398 ساعت 21:31
آرزو چراغی متخصص مامایی و سلامت باروری- عضو هیات علمی دانشگاه

در طی هر دورۀ قاعدگی، فولیکول هایی که درون تخمدان قرار دارند، بالغ میشوند تا محتوای خود یعنی تخمک را آزاد کنند که این پروسه را تخمک گذاری یا اوولاسیون (  (Ovulation می نامند. اگر تخمک گذاری، به طور مناسب ، انجام نگیرد، تخمک درون فولیکول، محصور مانده و آزاد نمی شود  و ممکن است تبدیل به یک کیست تخمدانی(Ovarian Cyst ) از نوع فولیکولار شود که اغلب زمانی به عنوان کیست تخمدان، نامیده می شود که اندازه ای بزرگتر از 30 میلی متر داشته باشد. فولیکولار سیست یا همان کیست فولیکولی، از خوش خیم ترین و شایع ترین کیست های تخمدانی در زنان دارای سنین باروری (50 – 15 سال) می باشد که معمولا با دو ماه نظارت و یا مصرف داروهای هورمونی، از بین می رود و از بین رفتن سریع آن ( ظرف دو الی سه ماه) ، یکی دیگر از ویژگی های خوش خیم بودن آن می باشد. در ادامه، تصویر یک کیست ساده و خوش خیم تخمدانی، در تخمدان آمده است که باعث بزرگی تخمدان شده است.

 

کیست تخمدان

 

* کیست تخمدان :

 

 از دیگر کیست های خوش خیم تخمدان می توان به کیست های لوتئال، تکالوتئینی و کیست هموراژیک تخمدان ( کیست خونریزی دهنده )، اشاره کرد که معمولا به دلایل خوش خیم، مانند عدم یا نقص تخمک گذاری و اختلالات هورمونی، پدیدار شده و با دوماه نظارت یا مصرف هورمون ها، از بین می روند.

بیشتر کیست های تخمدانی خوش خیم و ساده، فاقد نشانه های خاصی هستند  و یا ممکن است همراه با درد زیر دل، دردهای قاعدگی ((Dysmenorrhea ، ایجاد فشار لگنی و ناباروری، همراه باشند. یکی از روش های شایع شناسایی این نوع کیست ها، انجام سونوگرافی شکمی و یا واژینال است.

ویژگی بدخیمی تخمدان را باید در هر نوع کیست، حتی کیست های ساده و به ظاهر خوش خیم تخمدان، مورد بررسی قرار داد.

 

*ویژگی بدخیمی کیست تخمدان :

 

یکی از ویژگی های بدخیمی کیست موجود تخمدان یک زن، بزرگ شدگی سریع آن است. به عنوان مثال بیماری که از دوماه قبل با یک کیست 3 سانتی متری، تحت درمان قرار گرفته، ناگهان با همان کیست اما اندازه 8 سانتی متری مراجعه می کند و سونوگرافی، رشد چندین برابری کیست را گزارش می کند که یافته ای مشکوک است و باید تحت بررسی جدی قرار گیرد. بنابراین اگر دارای کیست تخمدانی هستید که رشد سریع  داشته، بهتر است با انجام اعمال تشخیصی دیگر، از وجود بدخیمی تخمدان، مطلع شوید. علاوه بر آن، باید به تمامی بیماران دارای کیست تخمدان بزرگتر از 5 سانتی متر، گوشزد کرد که انجام فعالیت های سنگین، مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش های سنگین یا روابط جنسی، ممکن است باعث صدمه به کیست، پارگی آن و یا تورشن (پیچ خوردگی ) تخمدان ها شود و باید تا زمان درمان کامل، این موارد و هر مورد دیگری که به کیست تخمدان صدمه می زند را رعایت کنند.

از دیگر نشانه های بدخیمی تخمدان، پایدار ماندن کیست تخمدان است. پایدار ماندن کیست به ما گوشزد می کند که کیست یا از نوع بدخیم است یا کیستی است که از نوع خوش خیم اما متفاوت است مانند اندومتریوماهای تخمدان که در بیماری اندومتریوز دیده می شوند. اندومتریوز عبارتست از رشد عناصر لایه داخلی رحم (اندومتر) در خارج از اندومتر که با ایجاد کیست تخمدان و ناباروری و چسبندگی های رحم و لوله های رحم همراه است. بنابراین اگر شما مبتلا به یک کیست تخمدان هستید که بیشتر از دو ماه از مصرف داروی هورمونی سپری شده و کیست هنوز پابرجا است بهتر است با انجام آزمایشات تکمیلی، نوع کیست، به درستی مشخص گردد تا درمان مناسبتری، انجام شود.

 

ویژگی دیگری که بدخیمی کیست تخمدان را گوشزد می کند، وجود عناصری غیر طبیعی در کیست تخمدان است. ظاهر ساده کیست تخمدان، از نشانه های خوش خیم بودن کیست است. ندول، دیواره ( Septa)، اکوی داخلی، اجزای پیچیده (Complex)، اجزای جامد و توپر ( (Solid  از مواردی هستند که نباید در یک کیست ساده تخمدان، وجود داشته باشند . بنابراین وجود این عناصر، نیاز بیشتری به مراقبت از یک کیست تخمدانی به ظاهر نامشخص را گوشزد می کند.

دو طرفه بودن کیست های تخمدان، مشکوک یا بدخیم بودن یا غیر ساده بودن کیست های تخمدانی را بیان می کند. البته تعدادی از کیست های خوش خیم، نیز به صورت دوطرفه، بروز می کنند اما باید این مورد را نیز در روند بررسی کیست های تخمدان، مد نظر قرار داد.

بنابراین به عنوان جمع بندی کلی باید تاکید نمود  که کیست های تخمدانی بزرگتر از 8 سانتی متر، کیست های دارای رشد سریع، کیست مقاوم  به درمان و کیست های دارای عناصر غیر طبیعی به خصوص در همراهی با دو طرفه یا حتی یکطرفه بودن کیست، باید تحت بررسی های لازم قرار گرفته و با انجام آزمایشات خون و در صورت نبود منع، انجام سونوگرافی واژینال ( در زنان متاهل ) یا MRI  لگن و شکم ( در زنان مجرد و متاهل) و در صور نیاز، انجام جراحی، تحت بررسی کاملتر و درمان مناسب قرار گیرند. باید حتی الامکان سعی شود، از جراحی غیر ضروری تخمدان، پرهیز شود زیرا این کار، باعث پیشگیری از بروز چسبندگی تخمدان و ایجاد ناباروری آینده خواهدد شد. اما اگر  با بررسی بیمار، چاره ای جز انجام عمل جراحی، وجود ندارد، بهتر است با انجام عمل جراحی فوری، چه به صورت لاپاروسکوپ( انجام عمل جراحی با استفاده از وسیله دوربین دار) یا لاپاروتومی ( جراحی بازشکم) انجام گیرد تا نوع کیست و روند درمان بعدی بیمار، مشخص گردد.

 

 کیست های تخمدانی

 

 

ضایعات تخمدانی شایع

 

تخمدان ها در دو طرف لگن زنان، قرار گرفته اند. معمولادر هر زن، به طور طبیعی، اندازه دو تخمدان، کمی، متفاوت است و جای نگرانی ندارد. اما بزرگ شدن بیش از حد تخمدان ها و یا یکی از آن ها، می تواند علامتی از بروز کیست های تخمدانی، باشد. کیست های خوش خیم و ساده تخمدان ، معمولا ناشی از اختلالات تخمک گذاری می باشند. یک کیست ساده تخمدانی، دارای یک دیواره نازک و مایع محصور در آن است و فاقد عناصر مشکوک بدخیمی، می باشد. کیست های خوش خیم تخمدان، شامل گروه شایعتری از کیست ها به نام کیست فولیکولار، لوتئال و جسم زرد می باشد. کیست فولیکولار را در صورت رسیدن به اندازه 30 میلی متر، به عنوان کیست تخمدان، در نظر گرفته و نیازمند پیگیری و نظارت می باشد. با گزارش سونوگرافی مبنا بر وجود کیست تخمدان، زنان، دچار نگرانی های خاصی می شوند که معمولا ناشی از گزارش یافته های دیگر همراه کیست است. در ادامه، به بررسی یافته های همراه کیست های تخمدانی، پرداخته شده است.

 

مقالۀ مرتبط : هر آنچه از کیستهای تخمدانی که باید بدانید.

 

 

کیست تخمدانی هموراژیک، چیست؟

 

کیست هموراژیک تخمدان، نشانه وجود خونریزی در کیست است. معمولا در کیست های خوش خیم، رخ می دهد. درد لگن و شکم، ممکن است تنها نشانه کیست باشد. معمولا در کیست های ساده جسم زرد و در روزهای 26- 20 سیکل و به دنبال انجام فعالیت های سنگین ( ورزش- روابط جنسی- اختلالات انعقادی ) خونریزی، شیوع بیشتری می یابد. یک کیست هموراژیک، باید به مدت دو ماه، تحت نظر، قرار گیرد و در صورت برطرف نشدن آن، ممکن است درمان های اضافی، مانند جراحی، نیاز باشد. گاهی کیست های اندومتریومای تخمدان که ناشی از اندومتریوز می بانشد، به صورت کیست هموراژیک، بروز می کند که در صورت پایدار ماندن کیست و یا بزرگ تر شدن بیش از 8- 6 سانتی متر، باید، احتمال آن، در نظر، گرفته شود.

 

آیا اکوی داخلی تخمدان، همیشه، خطرناک است؟

 

گاهی، در یک گزارش سونوگرافی، وجود اکوهای داخلی در کیست تخمدان، گزارش می شود. وجود Internal echo ممکن است در کیست های تخمدانی ساده و خوش خیم هم، گزارش شود و باید در این شرایط، منتظر برطرف شدن کیست و یا تسریع رشد آن بود تا بتوان در این شرایط، تصمیم گیری مناسبی شود. اما وجود اکوهای داخلی، در کیست هایی که پس از دو الی سه ماه نظارت، پابرجا مانده و یا به بزرگ شدن، ادامه می دهند، باید به عنوان یک علامت هشدار، در نظر، گرفته شود. البته وجود اینترنال اکو، همیشه به معنای وجود بدخیمی تخمدان نیست.

 

سپتای درون کیست، به چه معناست؟

 

اگر سونوگرافی تخمدان، وجود دیواره یا تیغه یا همان سپتا را گزارش کند به این معناست که کیست، ظاهر ساده ای که قبلا گفته شد را ندارد. وجود سپتا نیز، باید، تحت نظر، قرار گرفته شود و در صورت پایدار ماندن کیست، باید، بررسی جدی تری، به عمل آید. وجود سپتا نیز، همیشه، به معنای وجود بدخیمی و مشکلات پیشرفته تخمدان نیست و نیازمند نظارت دقیق، می باشد.

 

ظاهر خوش خیم کیست های تخمدان، چگونه است؟

 

همانطور که در قسمت های قبلی، ذکر شد، یک کیست ساده تخمدان، باید دارای دیواره نازک و ساده و بدون اکو، سپتا و اجزای سالید باشد. وجود اجزای سالید درکیست، نشانه وجود کیست های غیر ساده یا احتمالا بدخیمی تخمدان می باشد. یک سونوگرافی نرمال، گزارش می کند که تخمدان، فاقد اجزای سالید، می باشد یعنی بافت توپری که ذهن  ما را از وجود یک کیست ساده، منحرف می کند را گوشزد می کند. در تمامی کیست های تخمدانی، بهترین گزینه ابتدایی، نظارت همراه با درمان انتخابی، می باشد و بعد از آن، باید، در مورد سرنوشت کیست تخمدان، تصمیم گیری شود.

 

توده های پیچیده تخمدان، چگونه، درمان می شوند؟

 

اگر در سونوگرافی شما، به وجود توده های پیچیده یا همان اجزای کمپلکس )  (Complex تخمدان و یا عناصردیگر، مانند دبری داخلی، اشاره شده است، مانند سایر گزینه ها، ممکن است، وجود یک توده غیر ساده و یا غیر خوش خیم را گزارش کند. قابل ذکر است که توده غیر ساده، همیشه، به معنای سرطان تخمدان، نیست. گاهی توده های غیر ساده تخمدان، مثل کیست درموئید، ساده است اما نیازمند درمان های اضافی دیگر، مانند جراحی است.

 

اندازه کیست های خوش خیم تخمدان، چه قدر است؟

 

یک کیست ساده تخمدان را می توان با درمان انتظاری و نظارت به مدت دو ماه، تا هشت سانتی متر نیز، تحت مراقبت، قرار داد.کیست های بزرگتر از هشت سانتی متر یا همان هشتاد میلی متر، بهتراست به منظور تائید نوع کیست، با عمل جراحی، خارج شوند. بنابراین، یک کیست ساده تخمدان با اندازه کمتر از هشت سانتی متر، با نظارت و در غیر اینصورت، بهتر است با درمان های اضافی، کنترل شود.

منظور از نظارت بر کیست، فرصت دادن به مدت دو الی سه ماه است. گاهی در این مدت، از داروهای هورمونی، به منظور برطرف سازی کیست تخمدان، استفاده می شود. استفاده از تومورمارکرهایی نظیر CA-125  نیز در تصمیم گیری در روند درمان کیست، مد نظر، قرار می گیرد. گاهی افزایش سطوح تومورمارکرها در خون بیمار، در کیست های خوش خیم، اندومتریوز، کیست بدخیم و یا سایر حالات دیگر، مانند عفونت و یا بارداری، دیده می شود. بنابراین، افزایش و یا طبیعی بودن سطوح تومورمارکرهای خونی، همیشه، تائید کننده یا رد کننده بیماری های تخمدان، نیست.

 

سونوگرافی رحم و تخمدان، یکی از بهترین ، گزینه های پیگیری و تشخیص کیست تخمدان و اجزای آن و همچنین، نوع کیست های تخمدانی می باشد. بنابراین، پیگیری کیست، بوسیله سونوگرافی رحم و تخمدان، پیشنهاد می شود تا با استفاده از آن، روند رشد، ضایعات داخلی، تغییرات تخمدانی، مورد پایش، قرار گیرد.

بهتر است کیست های تخمدانی در حال رشد، دارای اجزای داخلی پایدار، کیست های ماندگارتر از دو الی سه ماه، بوسیله جراحی و یا درمان های دیگر، کنترل شوند.

وجود یک کیست تخمدان، علاوه بر احتمال بدخیمی، نگرانی های دیگری را به دنبال دارد. بهتر است کیست های تخمدان بویژه، کیست های بزرگ، با ملاحضات خاصی، همراه باشد. به عنوان مثال، به دلیل وجود تورشن یا همان پیچ خوردگی تخمدان، بهتر است ورزش های سنگین، روابط جنسی، بلند کردن اجسام سنگین، تا درمان آن، با کنترل مناسب، انجام شود. چون خطر خونریزی در کیست ها یا پارگی و تورشن را به همراه دارد.

بنابراین، لازم است تا کیست های خوش خیم تخمدان، به مدت دو الی سه ماه، تحت نظارت، قرار گیرند. در صورتی که کیست، دارای اندازه بزرگتر شد و یا خطری، مانند تورشن را گوشزد کند و یا اینکه هر علامتی از وجود کیست غیر ساده یا تهدید کننده بارداری فرد و یا بدخیمی را نشان داد بهتر است با گزینه های دیگر، مانند جراحی لاپاروسکوپی یا لاپاروتومی، تحت درمان، قرار گیرد.

 

تعداد بازدید : 196430

نظرات

هدایتی

4 سال و 9 ماه و 18 روز پیش

سه هفته پیش با درد شدید به مرکز سونوگرافی مراجعه کردم خیلی دردم زیاد بود قبلا آپاندیسمو عمل کردم دردی شبیه همون درد داشتم وقتی ازم سونو گرفتن گفتن بهم کیست دارم نوشته: * در تخمدان سمت چپ یک ضایعه هایپو اکو به سایز ۳۵*۲۸ میلی متر مشاهده شد که بااحتمال زیاد فولیکولار سیست و در مرحله بعدی اندومتریومای تخمدانی مطرح می باشد* خیلی نگرانم به نظرتون ممکنه چیز بدی باشه؟ وقتی به مطب مامایی مراجعه کردم واسم قرص سیپروترون کمپاند نوشتن کافیه به نظر شما؟

دنیاربیحاوی

2 سال و 9 ماه و 6 روز پیش

باعرض سلام ببخشیدمن کیست سمت راست تخمدان دارم که بقطر۲۶میلیمترهست بعدگفتن که نرمال هست پس چرادردرحم شدشددارم بعدهم بیحالی وخستگی هم‌ دارم

فاطمه

2 سال و 3 ماه و 18 روز پیش

دوماه پریود نشودم ازمایش خون دادم حامله نبودم حالا سونوگرافی گرفتم

حیدریان

4 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

واینکه خانم دکتر چقدر امکان داره نارایی بده؟ اصلا نگران نازایی نیستم فقط میترسم فشاربیاره به شکمم و خیلی بزرگ شن خیلی نگرانم چیز بدی نباشه توروخدا هرچه زودتر جوابمو بدین من خیلی دعاتون میکنم چون مردمو اگاه میکنید وازنگرانی درمیارین خواهشا کمک کنید استرسم کم شه

مهشید

4 سال و 9 ماه و 17 روز پیش

سلام به نظر شما جواب این سونوگرافی بده رحم با سایز و اکوی میومتریال نرمال و فاقد ضایعه دیده شد اندومتر با ضخامت ۸ میلی متر و تخمدان ها بزرگتر از حد طبیعی می باشند و تخمدان راست دارای یک توده با ابعاد ۴۵*۳۸میلی متر به ظاهر با نمای درمویید دیده شد تخمدان راست فاقد صایعه سالیدوسیستیک می باشد مایع ازاد لگنی دیده نشد پیش متخصص زنان که چکاب کردم دکتر گفت سه ماه قرص سیپروترون کمپاند مصرف کنم خانم دکتر در اسفند هم یه سونوی دیگه دادم همین بود اما اندازه کیست خیلی کم تفاوت داشت ۴۳ نوشته بود اسفندتا اردیبهشت هم قرص خوردم به نظرتون چیز بدی نیست؟ ممنون از لطفتون

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

با سلام فعلا چون طبق گزارش سونوگرافی، احتمال وجود دو نوع کیست تخمدان خوش خیم، وجود دارد، داروهای تجویز شده را به مدت دو ماه منظم، مصرف کنید و مجددا در یک مرکز سونوگرافی معتبر، سونوگرافی، انجام دهید. باید سونوگرافی دوم، برطرف شدن کامل کیست تخمدان را نشان دهد در غیر اینصورت با روش های دیگر، باید نوع دقیق کیست، مشخص شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

پاسخ: با سلام اگر کیست تخمدان، دارای سایز کوچک باشد معمولا صدمه ای به تخمدان وارد نمی کند اما کیست های بزرگتر از 5 سانتی متر یا کیست هایی که در بررسی، نتیجه تصویربرداری، نشاندهنده فشار به تخمدان هستند باعث بروز صدمه، خواهند شد. در درمان کیست تخمدان، در صورت امکان، اولین درمان، باید نظارت و مصرف دارو باشد زیرا جراحی، با احتمال بیشتری، باعث بروز چسبندگی و ناباروری در آینده، خواهد شد. اگر ظاهر کیست، ساده باشد و بعد از دو ماه، برطرف شود پس با احتمال زیادی، کیست خوش خیم است در غیر اینصورت، باید بررسی تکمیلی، انجام شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

پاسخ: با سلام کیست های ساده تخمدان، باعث بروز ناباروری نمی شوند به شرطی که برطرف شوند. اما علل تشکیل دهنده آنها مانند اختلالات تخمک گذاری، ممکن است با ناباروری، در ارتباط باشد که نیازمند درمان است. کیست های ناشی از بیماری اندومتروز ،باعث بروز چسندگی و ناباروری می شوند و باید با روش های جراحی برداشته شوند و سال اول بعد از جراحی، بیشترین تلاش برای اقدام به باروری، انجام شود زیرا بیشترین احتمال باروری، وجود دارد.

خاطره کوکلان

3 سال و 0 ماه و 20 روز پیش

سلام خسته نباشید خانم دکتر ی سوال ازتون داشتم من چند روز پیش تخمدان سمت راستم درد گرفت رفتم سونو ی کیست هموراژیک کلابه به ابعاد ۱۷ در ۲۸ میلیمتر مشاهده شده و مایع ازاد مختصر در لگن هم مشاهده شده دوبار دکتر رفتم یکی گفتن احتیاج به دارو نیست خودش رفع میشه و یکی دیگه گفتن باید قرصهای هورمونی بخورم میشه نظرتونو بهم بگید خیلی خیلی ازتون ممنونم

خاطره کوکلان

3 سال و 0 ماه و 20 روز پیش

سلام خسته نباشید خانم دکتر ی سوال ازتون داشتم من چند روز پیش تخمدان سمت راستم درد گرفت رفتم سونو ی کیست هموراژیک کلابه به ابعاد ۱۷ در ۲۸ میلیمتر مشاهده شده و مایع ازاد مختصر در لگن هم مشاهده شده دوبار دکتر رفتم یکی گفتن احتیاج به دارو نیست خودش رفع میشه و یکی دیگه گفتن باید قرصهای هورمونی بخورم میشه نظرتونو بهم بگید خیلی خیلی ازتون ممنونم

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 15 روز پیش

پاسخ- کیست درموئید تخمدان با سلام رحم، نرمال، گزارش شده است. اما یکی از تخمدانهاکه البته هر دو را تخمدان راست نوشته اید، دارای یک کیست درموئید است. فعلا داروهای تجویز شده را مصرف کنید و مجددا دو ماه بعد، سونوگرافی، انجام شود. اما چون در طی چندین ماه و در طی دو گزارش سونوگرافی جداگانه، وجود همین نوع کیست، گزارش شده، ممکن است کیست شما از نوع درموئید باشد که اگر با علائم آزار دهنده، همراه است، بهتر است با عمل جراحی، خارج شود در غیر اینصورت، دارو، بی تاثیر است .

هدایتی

4 سال و 9 ماه و 12 روز پیش

ممنون که راهنمایی کردید لطف کردید

نجفی

4 سال و 9 ماه و 11 روز پیش

سلام خدمت اساتید عزیز میشه لطفا نظرتون رو بفرمایید و راهنمایی کنید سپاسگزارم رحم با سایز و اکوی میومتریال طبیعی دیده شد ضخامت اندومتر طبق روز سیکل قاعدگی ۸ میلی متر و طبیعی می باشد تخمدان راست فاقد ضایعه سالیدوسیستیک می باشد تخمدان چپ حاوی یک توده با ابعاد ۵۰*۵۵ با ظاهری کیستیک به نفع فولیکولار سیست می باشد مایع آزادلگنی مشاهده نشد ببخشید خیلی طولانی شد قسمت زیر شکمم درد دارم احساس سفتی دارم هفته پیش که سونو دادم گفتن بخاطر کیسته دکتر ماما برام دو تابسته ال دی نوشت گفت میتونی سه ماه هم مصرفشون کنی تاثیر داره؟ میشه بهم لطفا بگید چطور مصرفش کنم روش نوشته از روز پنجم قاعدگی درسته؟

س رستمی

2 سال و 4 ماه و 21 روز پیش

با سلام تورا به خدا سوال منم جواب بدین خواهرم مجرده کیست اندومتر ۷ سانتی داره و آزمایش ca125 ۵۴ هست گفتن باید عمل کنه یعنی مشکلی پیش نمیاد خدایی نکرده بدخیم نیست ممنون

soriyan

4 سال و 9 ماه و 10 روز پیش

عالی و پرکاربرد ممنون

FS- کیست ساده اما ۲۰ میلی متری

4 سال و 9 ماه و 9 روز پیش

سلام به علت دردهای شدیدی که ناحیه شکم داشتم گفتن حتما باید سونوگرافی انجام شه منم سونو که دادم گفتن کیست ۲۰ میلی متریه و واسه درمان دوتا بسته قرص ال دی نوشتن بعدازاینکه قرصام تموم شد مجددا سونو دادم نرمال بود اذر ماه پارسال بود الان دوباره خیلی دل درد دارم مخصوصا از اردیبهشت من تنبلی تخمدانم دارم میشه بعلت تنبلی باشه ؟ سونو گرافی که مجددا دادم گفت کیست ندارم اما گاهی موقع ادرار کردن خون میبینم و خیلی زود به زود احساس دفع ادرار دارم ممکنه کیست بزرگ بشه و فشار بیاره؟ اگه ال دی بگیرم مصرف کنم خوبه؟ تشکر بخاطر اینکه این پیجو گذاشتین واسه سوالات

نجفی

4 سال و 9 ماه و 8 روز پیش

میبخشید مجددا مزاحم شدم لطف می کنید راهنمایی کنید خیلی نگرانم نمیدونم کیستام چی هستن ممکنه بدخیمی باشه لطفا راهنمایی کنید ببخشید من خیلی سوال میپرسم

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

پاسخ کیست فولیکولار تخمدان با سلام فعلا طبق گزارش سونوگرافی شما، کیست ساده، در تخمدان، وجود دارد. داروها را به مدت دو ماه، منظم مصرف کنید و مجددا سونوگرافی، انجام دهید تا تغییر سایز و برطرف شدن کیست، فالوآپ شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

پاسخ نحوه مصرف قرص های ضدبارداری ( LD) با سلام دارو را برای اولین بار، در طی پنج روز اول قاعدگی، شروع کنید و بعد از مصرف بیست و یک عدد آن، یک هفته فاصله بیندازید. بلیستر جدید دارو را از روز هشتم قطع دارو، مجددا آغاز کنید. اگر بیشتر از دو ماه مصرف کنید، ماه های بعدی نیز، از روز هشتم قطع، مصرف شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

پاسخ نحوه مصرف قرص های ضدبارداری ( LD) با سلام دارو را برای اولین بار، در طی پنج روز اول قاعدگی، شروع کنید و بعد از مصرف بیست و یک عدد آن، یک هفته فاصله بیندازید. بلیستر جدید دارو را از روز هشتم قطع دارو، مجددا آغاز کنید. اگر بیشتر از دو ماه مصرف کنید، ماه های بعدی نیز، از روز هشتم قطع، مصرف شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 9 ماه و 5 روز پیش

پاسخ کیست 20 میلی متری تخمدان با سلام کیست قبلی شما، به ظاهر برطرف شده و البته نیازی هم به مصرف دارو، نبود. تنبلی تخمدان، باعث دردهای لگنی نمی شود. با توجه به اینکه مجددا سونوگرافی، انجام شده و از نظر وجود ضایعات پاتولوژیک تخمدان، منفی می باشد، با توجه به وجود خون در ادرار و دیگر علائم، بررسی از نظر مشکلات مثانه و کلیه، مانند وجود عفونت های ادراری و.. انجام شود.

محسنی راد

4 سال و 8 ماه و 16 روز پیش

در بررسی سونوگرافی انجام شده رحم دارای سایز طبیعی و شکل طبیعی می باشد تخمدان راست فاقد ضایعه پاتولوژیک و تخمدان چپ حاوی یک توده باابعاد ۴۰ میلی متر به نفع کیست درمویید دیده شد مایع آزاد لگنی رویت نشد سلام میبخشید من برای چکاب رحم وتخمدان سونو دادم نتیجش نگرانم کرد میشه بهم بگید مشکلم دقیقا چی هست و چطور درمانش کنم زنی ۲۷ ساله ام که قصد بارداری دارم و بابت نازایی نگرانم ممنون

محسنی

4 سال و 8 ماه و 7 روز پیش

سلام ببخشید میشه لطفا نتیجه رو بهم بگید به نظر شمامشکل جدی دارم

محسنی

4 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

سلام و خسته نباشید در مورد مشاوره درباره سونوم مزاحمتون شدم اخرین پیامو نوشتم که نتیجه سونوی خودم بود به نظرشما مشکل جدی دارم؟

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 7 ماه و 19 روز پیش

با سلام در تخمدان چپ شما، طبق گزارش سونوگرافی، یک کیست درموئید، وجود دارد. این کیست، به دلایل ژنتیکی ، ایجاد می شود و حاوی مو و عناصر دیگر است. باعث نازایی نمی شود اما بهتر است بررسی شود و اگر مشکوک یا علت ناباروری باشد، بوسیله عمل جراحی، خارج شود. جراحی، بوسیله لاپاروسکوپ یا جراحی باز شکم یعنی لاپاروتومی، قابل انجام است.

مریم حسینی

4 سال و 5 ماه و 26 روز پیش

سلام در سونو من تخمدان در ابعاد ۴۳* ۲۷ درسمت راست و ۴۱در ۲۴ مشاهده شد و خونریزی نامنظم و فقط لکه اونم در دوروز با فقط یه روز پریود میشدم ،بهم ال دی دادن ،من دو سه ماه خوردم اما در هفت روز استراحتم اصلا دیگه پریود نمیشدم دکترم رو عوض کردم بهم اینبار سیپروترون کامپاند داد و بهم گفت هر ماه از روز سوم پریکد بخور سه ماه خوردم و ابعاد تخمدانم ۳۵* ۲۸ و چپ ۴۰*۲۱ شد ...باز سه ماه خوردم ...ایا باز درمانمو باید ادامه بدم؟

کیانا

4 سال و 5 ماه و 21 روز پیش

سلام بنده 35 سالمه بخاطر بارداری که پارسال سقط شد تا الان کم خونی دارم و مرتبا لکه بینی میدم ممکنه به هم مربوط باشند از طرفی وقتی سووگرافی دادم هیچ مشکلی نداشتم بعدا ماه بعد ازمایش خون چندتا گرفتن ازم که چندتاش مشکل داشت پرولاکتین 85 بود و یکی دیگه هم ازمایش تیروئید که مسئول ازمایشگاه گفتن که 15 بود و گفتن بالاست به نظر شما الان مشکل من بخاطر سقط بیشتر ممکنه یا بخاطر ازمایشم و اینکه شش ماه که قصد بارداری دارم کلی هم ویتامین مصرف کردم باردار نشدم به نظرتون میشه دوباره باردار شم؟ خیلی ممنون از شما

زیبا

4 سال و 5 ماه و 19 روز پیش

سلام ببخشیدیک کیست تخمدانی چپ با سپتوم ودبریهای داخلی بقطر 3/5cmودوفولیکول تخمدانی راست باقطار 7mm/5mmمشاهده شده بنظر شما با درمان برطرف میشه ممنون میشم جواب بدید

کیانا

4 سال و 5 ماه و 17 روز پیش

سلام ببخشید خیلی استرس دارم وبدحالم میشه لطف کنید نظرتونو بفرمایید

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

پاسخ سوال در مورد سایز تخمدان ها: با سلام تغییر سایز تخمدان ها در خانم ها معمولا تا حدودی ، طبیعی می باشد. اما با توجه به شرح حال فعلی شما، احتمال تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک، مطرح می باشد که در این حالت، اختلالات قاعدگی، مانند تاخیر در شروع یا اتمام قاعدگی و بی نظمی های مختلف، دیده می شود. اما حتما باید آزمایشات هورمونی کامل را انجام دهید چون این مشکل، ممکن است بامشکلات دیگر همراه باشد که در کنار هم، باعث تشدید اختلالات قاعدگی شوند. اگر بررسی های کامل را، انجام دادید برای تنظیم قاعدگی، نیاز به مصرف دارو می باشد که گاهی لازم است به صورت طولانی به منظور تنظیم قاعدگی، مصرف شوند نه به منظور کاهش حجم تخمدان ها.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

پاسخ سوال در مورد سایز تخمدان ها: با سلام تغییر سایز تخمدان ها در خانم ها معمولا تا حدودی ، طبیعی می باشد. اما با توجه به شرح حال فعلی شما، احتمال تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک، مطرح می باشد که در این حالت، اختلالات قاعدگی، مانند تاخیر در شروع یا اتمام قاعدگی و بی نظمی های مختلف، دیده می شود. اما حتما باید آزمایشات هورمونی کامل را انجام دهید چون این مشکل، ممکن است بامشکلات دیگر همراه باشد که در کنار هم، باعث تشدید اختلالات قاعدگی شوند. اگر بررسی های کامل را، انجام دادید برای تنظیم قاعدگی، نیاز به مصرف دارو می باشد که گاهی لازم است به صورت طولانی به منظور تنظیم قاعدگی، مصرف شوند نه به منظور کاهش حجم تخمدان ها.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

پاسخ کیست تخمدانی حاوی دبری داخلی و سپتوم با سلام فولیکول های تخمدانی سمت راست، فعلا مشکلی، ایجاد نمی کنند. اما کیست تخمدانی سمت چپ، به علت وجود عناصر مشکوک، حتما باید بعد از دو ماه، مجددا بوسیله سونوگرافی رحم و تخمدان و در صورت نیاز، بررسی آزمایشات و مارکرهای لازم، بررسی و تصمیم گیری شود.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

پاسخ سوال مربوط به سقط قبلی با سلام علت لکه بینی شما مقدار بالای پرولاکتین خون و هم چنین با احتمال زیاد، کم کاری تیروئید است که کاملا به هم مرتبط می باشند. بایدهمزمان از داروهای موثر بر تیروئید و کاهش دهنده پرولاکتین، استفاده کنید. تا مشکل تیروئید و هورمون های نامتعادل، برطرف نشود، احتمال بارداری، افزایش ، نخواهد داشت.

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 5 ماه و 14 روز پیش

پاسخ سوال مربوط به سقط قبلی با سلام علت لکه بینی شما مقدار بالای پرولاکتین خون و هم چنین با احتمال زیاد، کم کاری تیروئید است که کاملا به هم مرتبط می باشند. بایدهمزمان از داروهای موثر بر تیروئید و کاهش دهنده پرولاکتین، استفاده کنید. تا مشکل تیروئید و هورمون های نامتعادل، برطرف نشود، احتمال بارداری، افزایش ، نخواهد داشت.

بهار

4 سال و 4 ماه و 26 روز پیش

سلام من سنوگرافی که دادم نوشته "کیست کورپوس لوتئال به دیامتر ۱۶ م.م در تخمدان راست دیده شد" میشه توضیح بدین خطرناک چطوری رفع میشه.در ضمن من محروم. چندماهی دقیقا ۱۵روز بعداز پریود لکه هایی دارم

آرزو چراغی- متخصص مامایی

4 سال و 4 ماه و 16 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست شما از نوع کیست های خوش خیم است و معمولا بعد از یک تا دو ماه، برطرف می شود. به منظور تشخیص علل اختلالات قاعدگی، آزمایشات کامل هورمونی در روز سوم قاعدگی، انجام دهید. می توانید بعد از بررسی دقیق، از داروهای هورمونی، مانند قرص ال دی، در صورت نبود مشکل، به مدت سه تا شش ماه، استفاده کنید.

مایده

4 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

لطفا پاسخ بدید خیلی نگرانم من ۴۳ سالم هست

مایده

4 سال و 4 ماه و 16 روز پیش

سلام من چهار سال پیش به خاطر فیبرم رحمم رو برداشتمم اما الان برا مکان تخمدان هام مراجعه کردم نوشته تخمدان راست کیست به دیامتر ۳۷ میلیمتر فاقد اکوی داخلی و فولیکول به دیامتر ۲۳ مشاهده شد مختصر مایع آزاد در لگن مشاهده شد آیا خطرناکه لطفا راهنمایی کنید

آرزو چراعی

4 سال و 4 ماه و 3 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست موجود در تخمدانها با توجه به گزارش سونوگرافی، ازنوع ساده می باشد. برای اطمینان، می توانید به مدت دوماه از قرص سیپروترون کمپاند، البته بعد از بررسی کامل ونبود مانع، استفاده کنید و مجددا، سونوگرافی، انجام دهید.

صفری

4 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

کیست هموراژیک خوش خیم یا بد خیم خیلی نگرانم کمک کنید

صفری

4 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

کیست هموراژیک خوش خیم یا بد خیم خیلی نگرانم کمک کنید

Nayer habibian

4 سال و 1 ماه و 24 روز پیش

سلام لطفا بگید ک تخمدان کیست ساز ک کیستهای ریز و زیادی داره قابل عمل هست؟ باعمل خوب میشه یانه من بیشتر از یه ساله ک کیست دوطرفه دارم ینی هردوتخمدان کیستهای ریز داره و باقرص و داروهم خوب نمیشم اخرین بار هم ک سونو دادم سه و نیم بود اندازش و یبارم کیستم ترکیده .لطفا جواب بدید ممنونم

ساینا

4 سال و 1 ماه و 21 روز پیش

من کیست هموراژی دارم خونریزی کرده سایزشم ۵۵×۶۰بنطرتون باقرص جلوگیریوچرک خشک کن رفع میشه؟ کمکم کنین دکتر تجویز کرده

آرزو چراغی-متخصص مامایی

4 سال و 1 ماه و 17 روز پیش

باسلام کیست های هموراژیک، معمولا خوش خیم هستند اما درصورتیکه پایدار بمانند باید بررسی بیشتری انجام شود.

آرزو چراغی-متخصص مامایی

4 سال و 1 ماه و 17 روز پیش

با سلام کیست های ریز معمولا نشاندهنده ابتلا به تخمدان پلی کیستیک هستند که با پرموئی، چاقی، جوش و آکنه و اختلالات قاعدگی، همراه می باشد.معمولا تنبلی تخمدان، درمان قطعی ندارد اما تاحد زیادی، قابل کنترل است.کیست بزرگ با کیست ریز، فرق دارد و درمان متفاوتی دارد.

آرزو چراغی-متخصص مامایی

4 سال و 1 ماه و 17 روز پیش

با سلام کیست هموراژیک بزرگ تخمدان با قرص های پیشگیری از بارداری موجود، درمان می شوند و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها نمی باشد. با مصرف منظم دو الی سه ماه وتکرار سونوگرافی، از برطرف شدن کیست، مطمئن شوید اما در صورتیکه برطرف نشد، باید پیگیری بیشتری، انجام شود.

کامله کریمی

4 سال و 1 ماه و 10 روز پیش

سلام و خسته نباشین

کامله کریمی

4 سال و 1 ماه و 10 روز پیش

سلام و خسته نباشین

الهه رضایی

3 سال و 10 ماه و 28 روز پیش

سلام خانم دکتر خانم ۲۶ساله هستم دارای تنبلی تخمدان سونوگرافی انجام دادم که نوشته شده تصویرچندین فولیکول باقطر۲تا۵mmدرقسمت محیطی تخمدان راست و چپ مشاهده میشود خواستم بدونم که اولا آیابادارو رفع میشوندو دوما امکان بارداری برای من وجود داره یانه ممنون میشم اگه جوابمو بدین

آرزو چراغی

3 سال و 10 ماه و 19 روز پیش

پاسخ: با سلام سندرم تخمدان پلی کیستیک، معمولا یک تشخیص است که با درمان دارویی یا جراحی، بهبودی، حاصل نمی شود. در صورت عدم بارداری و بررسی سایر علل ناباروری، درصد زیادی از زنان مبتلا با استفاده از داروهای تحریک کننده تخمک گذاری، باردار، خواهند شد. چکاب سالیانه قند خون، چربی خون، تست های تیروئید، هورمون های زنانه و پرولاکتین را انجام دهید.

فاطمه ملکی

3 سال و 6 ماه و 7 روز پیش

رحم باطول ۷۳م‌م و ضخامت آندومتر ۷م‌م دارای شکل و ابعاد و اکوی نرمال است در تخمدان ها فولیکول فعال مشاهده نشد در تخمدان راست کیستی به قطر ۴۲ م‌م همراه با اکوی داخلی مشاهده شد در کلدوساک ۱ سی‌سی مایع آزاد مشاهده شد این جواب سونو من هستش ۲۰ ساله هستم میشه جواب بدین نگرانم این یعنی چی خطرناکه هنوز ۳ روز به وقت دکترم مونده لطفا جواب بدین میتونه باعث نازایی شه

آرزو چراغی

3 سال و 6 ماه و 1 روز پیش

با سلام کیست یک کیست دارای اکو است فعلا زیز نظر پزشک به مدت دوماه باشید ومجددا سونوگرافی انجام دهید اگر کیست مجدددا گزارش شد باید یگیری جدی تری انجام شود. ناباروری مرتبط با نوع کیست است که فعلا به نظرنمی رسد باعث ناباروری شود.

زیبا

3 سال و 5 ماه و 19 روز پیش

باسلام لطفا به من راهنمایی کنید خیلی نگرانم بیست سالمه و کیست فولیکولر کوچک با دیامتر۴م.م در پریفرال تخمدان راست به نفعpcod مشهود است. در آندکس چپ یک کیست ساده با ابعاد۵۰در۴۸م.م مشاهده شده که فاقد سپتوم یا ندول جداری بوده به نفع کیست فونکسیول میباشد. دکتر به من قرص جلوگیری دادن تا مصرف کنم من خیلی نگران ناباروری و ازدواجم هستم آیا این نوع کیست من خطرناکه؟؟؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

هانا

3 سال و 5 ماه و 18 روز پیش

من دختر 18ساله ام کیست همورازیک دا رم درتخمدان راست یک هفته شده قسمت زیر شکمم درد میکنه سونو رفتم قرص ال داده گفته اگه دوباره درد داشتین باید مراجعه کنید.

آرزو چراغی

3 سال و 5 ماه و 15 روز پیش

پاسخ: کیست ساده و نمای طبیعی دارد. قرص را منظم وهرروز مصرف کنید تا دوماه آینده،مجددا سونوگرافی انجام دهید.

آرزو چراغی

3 سال و 5 ماه و 15 روز پیش

پاسخ: کیست هموراژیک هم فعلا باید دارو مصرف کنید ومجددا دوماه بعد سونوگرافی،انجام دهید.اگر درد شدیدداشتید به پزشک، مراجعه کنید.

میترا ابراهیمی

3 سال و 5 ماه و 10 روز پیش

سلام و وقت بخیر. من ۳۰سالمه و ازحدود ۱۶سالگی با درد تخمدان راست مواجه بودم و چندین بار سونو انجام دادم چیزی نبوده تا یکسال پیش ک سونو وجود یک کیست ساده رو گزارش کرد ک باخوردن ۲بسته سیپروترون کامپاند کیست برطرف شد. الان حدود چند ماهه ک مجددا تهمدان راستم درد شدید میگیره سونو انجام دادم نوشته سختما کیستیک با اکوی داخلی و جز سالید به قطر ۴۰ میلیمار در تخمدان راست مشهود است. لطفا راخنماییم کنید این خطرناکه؟ چجوری برطرف میشه؟

میترا ابراهیمی

3 سال و 5 ماه و 10 روز پیش

سلام و وقت بخیر. من ۳۰سالمه و ازحدود ۱۶سالگی با درد تخمدان راست مواجه بودم و چندین بار سونو انجام دادم چیزی نبوده تا یکسال پیش ک سونو وجود یک کیست ساده رو گزارش کرد ک باخوردن ۲بسته سیپروترون کامپاند کیست برطرف شد. الان حدود چند ماهه ک مجددا تهمدان راستم درد شدید میگیره سونو انجام دادم نوشته سختما کیستیک با اکوی داخلی و جز سالید به قطر ۴۰ میلیمار در تخمدان راست مشهود است. لطفا راخنماییم کنید این خطرناکه؟ چجوری برطرف میشه؟

سلام

3 سال و 5 ماه و 9 روز پیش

رحم دارای ابعاد ۹۴.۴۹ میلیمتر مونتریال طبیعی.تخمدانها پی سی او. راست۲۵.۲۶وچپ۲۱.۲۶ودرلگن مایع آزاد مشاهده نشده

ابراهیمی

3 سال و 5 ماه و 8 روز پیش

خطرناک یا احتمال بارداری هست بادو سه ماه قابل درمان هست

آرزو چراغی

3 سال و 5 ماه و 0 روز پیش

باسلام به علت وجود درد مزمن و کیست، حتما باید به صورت جدی، تحت درمان باشید تا نتیجه، مشخص شود. سونوگرافی اگر نتواند ماهیت کیست تخمدان را به درستی مشخص کند بهتراست از روش های دیگر مانند سونوگرافی واژینال، استفاده شود. کیست رابا مصرف. دارو، تحت نظر بگیرید و در صورت عدم درمان بعداز دوماه، حتما بررسی بیشتر انجام دهید. ناباروری، با درمان کیست ، بهتر د رمان می شود.

مریم

3 سال و 4 ماه و 13 روز پیش

سلام من ی کیست درموئید در تخمدان چپم ۲۹*۴۲ میتونم باردار بشم

زهرا

3 سال و 4 ماه و 10 روز پیش

سلام خانم دکتر خسته نباشین در تخمدان راست یک کیست هموراژیک با اکوهای ریز داخلی به سایز 36x27میلی متر مشاهد شد ضایعه فضاگیر در آدنکس چپ دیده نشد مایع آزاد جزئی در لگن مشاهده میشود آندومترم نمای طبیعی داره. دکتر بهم آزیترومایسین داده همراه با سه بسته ال دی بنظرتون خوب میشم؟میترسم نمیخام عمل شم و اینکه گفته سه ماه پشت سر هم ال دی بخورم چطوری باید استفاده کنم. ممنون

زهرا

3 سال و 4 ماه و 10 روز پیش

سلام خانم دکتر خسته نباشین در تخمدان راست یک کیست هموراژیک با اکوهای ریز داخلی به سایز 36x27میلی متر مشاهد شد ضایعه فضاگیر در آدنکس چپ دیده نشد مایع آزاد جزئی در لگن مشاهده میشود آندومترم نمای طبیعی داره. دکتر بهم آزیترومایسین داده همراه با سه بسته ال دی بنظرتون خوب میشم؟میترسم نمیخام عمل شم و اینکه گفته سه ماه پشت سر هم ال دی بخورم چطوری باید استفاده کنم. ممنون

آرزو چراغی-متخصص مامایی

3 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست درموئید تاثیری بر ناباروری ندارد مگر اینکه بارشد زیاد باعث چسبندگی شود.

آرزو چراغی-متخصص مامایی

3 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

پاسخ: بلسلام قرص ال دی را برای اولین بار در یکی از پنج روز اول قاعدگی مصرف کنید. سپس بعد از بیست و یک روز مصرف کنید و یک هفته قرص مصرف نشود. از روز هشتم قطع قرص بسته دوم و بسته سوم را مشابه بسته دوم شروع کنید.

زیبا جامنور

3 سال و 4 ماه و 3 روز پیش

سلام من درد در ناحیه پایین شکم دارم پای چپم درد میکنه وحالت لنگی دارم سونو انجام دادم کیست نمای ساده به سایز ۵۰*۶۰ میلی متر تخمدان سمت راست باید چکار کنم

آرزو چراغی-متخصص مامایی

3 سال و 3 ماه و 27 روز پیش

باسلام کیست ساده را به مدت دوماه انتظاری تحت نظر بگیرید وبعد از دوماه حتما مجددا سونوگرافی را تکرار کنید.

کبرا

3 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

من خانمی تخمدان سمت چپ را برداشتم بعلت وجود کیست های بزرگ که تخمدان چپ را پاره کرده بود .الان از سمت راست سنو گرفتم کیست نشون دادبود الان یک ماه پریود نشدم خیلی نگرانم

آرزو چراغی-متخصص مامایی

3 سال و 3 ماه و 5 روز پیش

پاسخ: انواعی از کیست های تخمدان از نوع دوطرفه بروز می کنند. نوع کیست و سایز گزارش شده نقش مهمی در تعیین نوع درمان دارد.باید برسی شوید که از چه نوعی است.

رقیه

3 سال و 3 ماه و 4 روز پیش

سلام ببخشید من سه ماه پیش عمل هستروکتومی کردم رحممو برداشتن. الان رفتم سونو گفتن تخمدان چپ کیست هموراژیک داری 58 میلی. دارو دادن تا دو ماه نگران خیلی میترسم این کیست من برطرف بشه یا نه یا همون کیستی که تو رحمم بود از جنس اون باشه. تو رو خدا راهنماییم کنید چه کار کنم.خیلی درد دارم بعضی موقع ها مایع آزاد هم دیده شده تخمدان چپ هم به اندازه‌ی 60 در84 هستش

سمیه میرزایی

3 سال و 3 ماه و 4 روز پیش

خانم دکتر کیست پاراویین به اندازه ۳۳ در ۲۲ درتخمدان راست وباهمین اندازه درتخمدان چپ درام ایا باعث نازایی میشه با دارو رفع نشد ایا نیاز به عمل دارم

آرزو چراغی

3 سال و 3 ماه و 3 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست تخمدان با ضایعه رحمی فرق دارد.داروهارامصرف کنید اگر بعداز دوماه برطرف شد کیست هموراژیک جذب شده و اگر باقی ماند باید بررسی های بیشتری انجام شود ونوع کیست مشخص شود. برای تسکین درد هم داروهارا منظم مصرف کنید.

آرزو چراغی

3 سال و 3 ماه و 3 روز پیش

پاسخ: باسلام کیست های مجاور تخمدان زمانی باعث عارضه می شوند که عوارضی مانند چسبندگی، فشار یا رشد سریع ایجاد کرده باشند. در غیراینصورت معمولا عارضه ای ندارند. مصرف دارو تاثیری جهت برطرف شدن کیست ندارد.

مهدیه

3 سال و 3 ماه و 1 روز پیش

سلام مادرم در سونوگرافیشون یک ضایعه مولتی سیستیک دارای سپتا با ابعاد 82×68میلی میاد در محل آدنکس بوده بنطرتون بدخیمه؟ دوسال پیش هم سونو داده کوچیک تر بوده است کیسته الان بزرگ شده

نادیا

3 سال و 3 ماه و 0 روز پیش

سلام خانوم دکتر.. مامان من جواب سونوگرافیش به این صورته. ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم.. آیا نیاز به تیکه برداری داره.. و کیستی که داره داخلی هست.. ونیاز به برداشتن رحم داره؟.؟ آندومتر دارای ضخامت 16 میلی متر واکوژن است. فالواپ سونوگرافی توصیه میشود.. در تخمدان راست تصویر یک فولیکول به دیامتر12میلی متر مشاهده شد. تخمدان چپ دارای سایز و اکوی استرومال اغزایش یافته همراه با نواحی اکوفری cysticپریفرال میباشند. درصورت تطابق با شواهد بالینی و پاراکلینیکی، شواهد فوق مطرح کننده pco چپ میباشد.. ممنون میم راهنمایی کنید باید چیکار کنه..

نادیا

3 سال و 3 ماه و 0 روز پیش

سلام خانوم دکتر.. مامان من جواب سونوگرافیش به این صورته. ممنون میشم راهنمایی کنید که باید چیکار کنیم.. آیا نیاز به تیکه برداری داره.. و کیستی که داره داخلی هست.. ونیاز به برداشتن رحم داره؟.؟ آندومتر دارای ضخامت 16 میلی متر واکوژن است. فالواپ سونوگرافی توصیه میشود.. در تخمدان راست تصویر یک فولیکول به دیامتر12میلی متر مشاهده شد. تخمدان چپ دارای سایز و اکوی استرومال اغزایش یافته همراه با نواحی اکوفری cysticپریفرال میباشند. درصورت تطابق با شواهد بالینی و پاراکلینیکی، شواهد فوق مطرح کننده pco چپ میباشد.. ممنون میم راهنمایی کنید باید چیکار کنه..

آرزو چراغی

3 سال و 3 ماه و 0 روز پیش

پاسخ: با سلام تغییرات مولتی کیستیک و سپتا درون کیست تخمدان معمولا در شرایطی که پایدار هم مانده ممکن است کیست ساده و نه همیشه به معنای بدخیمی تخمدان باشد. با توجه به اینکه افزایش رشد نیز درون کیست ایجاد شده است حتما باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرند. جهت رد بدخیمی و سایر حالات ممکن در کیست، آزمایشات و روش های تکمیلی دیگر را انجام دهند.

مهدیه

3 سال و 2 ماه و 29 روز پیش

سلام مادرم در سونوگرافیشون یک ضایعه مولتی سیستیک دارای سپتا با ابعاد 82×68میلی میاد در محل آدنکس بوده بنطرتون بدخیمه؟ دوسال پیش هم سونو داده کوچیک تر بوده است کیسته الان بزرگ شده

آرزو چراغی

3 سال و 2 ماه و 26 روز پیش

باسلام سونوگرافی نشاندهنده نیاز به بررسی بیشتر جهت سندرم تخمدان پلی کیستیک است. آزمایشات روز سوم قاعدگی را انجام دهند و درصورتیکه مشکلی نشان داد درمان را شروع کنند. همچنین درصورت وجود اختلالات قاعدگی. زیر نظر پزشک خود، قاعدگی را تنظیم کنند.

آرزو چراغی

3 سال و 2 ماه و 26 روز پیش

همچنین به دلیل افزایش ضخامت دیواره رحم، ابتدا بارداری را بررسی کنند و در صورت منفی بودن، کیست دارای اکو را بررسی بیشتر کنند. درصورت عدم قاعدگی، بعد از اطکینان از عدم بارداری، بالستفاده از دارو، قاعدگی برقرار می شود. نوع کیست در صورت وجود اکوی داخلی، باید تحت بررسی قرار گیرد.

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 24 روز پیش

باسلام با توجه به سایز کیست و جایگاه آن به متخصص زنان مراجعه شود.گاهی یک دوره دوماهه دارو تجویز می شود ودرصورت عدم رفع کیست جراحی توصیه می گردد.

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 24 روز پیش

باسلام با توجه به عدم برطرف شدن کیست احتمال درموئید بودن کیست بیشتر است. برطرف نشدن کیست حتمابه معنای سرطان نیست بلکه گاهی از روش های تشخیصی کاملتر مانند ام آر آی استفاده می شود تا نوع کیست بهتر مشخص شود. کیست درموئید یک کیست معمولا خوش خیم است.اما بیشتر بررسی شود.

سمانه گودرزی

3 سال و 2 ماه و 21 روز پیش

سلام خانم دکتر من خانم مجرد ۳۳ ساله هستم سونو من نوشته ادنکس راست کیست با جدار منظم اکوی به اندازه ۶۰ در۳۳ودرادنکس چپ کیست به اندازه ۴۰ در۲۲ میلیمتر مشاهده شده ...درمیانه رحم توده ساب مکوز به قطر ۳۵ میوم میباشد ..رحم موتوز هتروژن میباشد خیلی نگرانم خانم دکتر یعنی رحمم بزرگه میوم داخل رحمم با دارو رفع میشه ...ایا خانم دکتر باعث ناباروی میشن

آرزو مرادی

3 سال و 2 ماه و 16 روز پیش

کیست تخمدان

سمانه گودرزی

3 سال و 2 ماه و 16 روز پیش

خانم دکتر ببخشید باز مزاحمتون شدم....تو سونو نوشته در قسمت میانی رحم در وضعیت ساب موکوز دارای جزءمیورال توده با حدود مشخص ۳۵ میلی متر دیده شد که مطرح کننده میوم است ... ایا با دارو رفع میشه دکترم میگه تو رحمت تو عمقه این میوم باعث نازایی میشه...ممنون از جوابتون

آرزو چراغی

3 سال و 2 ماه و 15 روز پیش

پاسخ با سلام دوماه بعد، مجددا سونوگرافی را تکرار کنید. چون کیست ها دوطرفه ست ممکن است برطرف شوند و اگر برطرف نشدند پیگیری دقیقتر لازم است. درمورد میوم هم درمان دارویی قطعی ندارد هرشش ماه یکبار سونوگرافی کنترل انجام دهید. میوم از علل نادر ناباروری است.

سودابه فغانی

3 سال و 2 ماه و 15 روز پیش

سلام کیست هموراژیک با ابعاد ۳۰ ر۳۰ دارم چکارکنم

آرزو چراغی

3 سال و 2 ماه و 12 روز پیش

پاسخ: با سلام کیست را دو ماه تحت نظربگیرید وبعدازدوماه مجددا چک کنید. بهتراست ازانجام کارهای سنگین خودداری شود.

مروارید مظاهری

3 سال و 2 ماه و 11 روز پیش

با سلام. خانم دکتر اگر لطف کنید تفسیر این سونوگرافی و راه درمان پیشنهادیتون رو بفرمایید ممنون میشم : تخمدان چپ دارای اکو و حجم تقریبی نرمال می باشد. یک کیست کوچک فولیکولار به ابعاد mm28*30 در تخمدان راست رویت شد همچنین یک ناحیه سیستیک به قطر 20mm واجد فوکوس اکوژن به قطر 8mm (احتمال فوکوس کلسیفیه) در تخمدان سمت راست مشاهده میشود در تشخیص افتراقی آن کیست درموئید قرار میگیرد با این حال جهت رد سایر موارد سونوگرافی F/U توصیه میشود.

آرزوچراغی

3 سال و 2 ماه و 9 روز پیش

پاسخ: باسلام فعلا یک کیست کوچک درتخمدان راست موجوداست.دوماه بعد مجدا چک شود. احتمال وجود کیست مویی تخمدان هم مطرح است که بعدازدوماه که چک کنید مشخص خواهدشد.کیست مویی را باید تحت نظربگیرید و درمان دارویی ندارد.

مونس

3 سال و 2 ماه و 1 روز پیش

سلام و عرض ادب من ۲۴ سالمه او مجردم از وقتی ک پریود شدم دردم هر روز بدترو بدتر میشه هر وقتم مراجع کردم گفتن عادیه قبلن سونو ک دادم یه کیست ساده تو تخمدان راستم بود اون رفع شده ..این سری یه درد خیلی شدید داشتم زیر شکمم سونو ک دادم نوشته بود یک کیست حاوی ذرات آکوژن با دیامتر ۲۵ میلی متر در تخمدان چپ به نفع کیست هموراژیک یا درموئید دیده میشود البته چن ماهیم هست ک زود زود میرم دسشویی ...حالامیخواستم بدونم علت این دردا کیسته با دارو رفع میشه؟؟ممنون میشم

مونس

3 سال و 2 ماه و 1 روز پیش

سلام و عرض ادب من ۲۴ سالمه او مجردم از وقتی ک پریود شدم دردم هر روز بدترو بدتر میشه هر وقتم مراجع کردم گفتن عادیه قبلن سونو ک دادم یه کیست ساده تو تخمدان راستم بود اون رفع شده ..این سری یه درد خیلی شدید داشتم زیر شکمم سونو ک دادم نوشته بود یک کیست حاوی ذرات آکوژن با دیامتر ۲۵ میلی متر در تخمدان چپ به نفع کیست هموراژیک یا درموئید دیده میشود البته چن ماهیم هست ک زود زود میرم دسشویی ...حالامیخواستم بدونم علت این دردا کیسته با دارو رفع میشه؟؟ممنون میشم

سمانه كمالى

3 سال و 2 ماه و 0 روز پیش

سلام و وقت بخير خانم دكتر لطفاًراهنماييم كنيد من حدود يك ماه پيش به علت لكه بينى سونو واژينال دادم كه گفتند پوليپ ١٦در ٢٤م م در رحم و يه كيست ساده به ابعاد ٣٥*٥٤م م در تخمدان سمت راست ديده شد كه براى پليپ نوبت عمل هيستروسكپى دادند ولى براى كيست به خاطر نمونه گيرى پليپ هنوز دارويي ندادن، دكترم گفت قبل از عمل دوباره سونو بدم كه اگه كيست كوچيكتر نشد همزمان با عمل هيستروسكپى براى پليپ رحم ، عمل باز براى كيست تخمدان هم انجام بده، حالا نمى دونم چه تصميمى بگيرم چون هنوز هيچ دارويي نخوردم كه شايد با دارو برطرف بشه و عمل كيست تخمدان اونم به روش باز سخته و بهبوديش هم نسبت به عمل لاپاراسكوپى طولانى تر عوارض بيشترى داره سوالم اينه كه آيا امكانش نيست كه اين كيست با دارو برطرف بشه و نياز به عمل باز نباشه واقعاً مى ترسم

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

پاسخ: با سلام به علت وجود درد شدید احتمالا کیست شما از نوع هموراژیک یعنی کیستی که درون آن، خونریزی کرده است باشد. چنین کیست هایی می بایست تحت نظر گرفته شوند و امکان جذب بالایی دارند. از داروهای مسکن می توانید جهت رفع درد استفاده کنید. اگر بعد از دو ماه مجددا سونوگرافی انجام دادید و برطرف نشد به علت وجود درد، ممکن است نوع دیگری از کیست باشد که پیگیری بیشتر را می طلبد. به علت تکرر ادرار، آزمایش ادرار انجام دهید اگر عفونت ادراری باشد مشخص خواهد شد. بهتر است جهت شناسایی علل دقیق تر تکرر ادرار، آزمایش دیابت نیز انجام دهید.

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

پاسخ: با سلام به علت وجود درد شدید احتمالا کیست شما از نوع هموراژیک یعنی کیستی که درون آن، خونریزی کرده است باشد. چنین کیست هایی می بایست تحت نظر گرفته شوند و امکان جذب بالایی دارند. از داروهای مسکن می توانید جهت رفع درد استفاده کنید. اگر بعد از دو ماه مجددا سونوگرافی انجام دادید و برطرف نشد به علت وجود درد، ممکن است نوع دیگری از کیست باشد که پیگیری بیشتر را می طلبد. به علت تکرر ادرار، آزمایش ادرار انجام دهید اگر عفونت ادراری باشد مشخص خواهد شد. بهتر است جهت شناسایی علل دقیق تر تکرر ادرار، آزمایش دیابت نیز انجام دهید.

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

پاسخ: با سلام به علت وجود درد شدید احتمالا کیست شما از نوع هموراژیک یعنی کیستی که درون آن، خونریزی کرده است باشد. چنین کیست هایی می بایست تحت نظر گرفته شوند و امکان جذب بالایی دارند. از داروهای مسکن می توانید جهت رفع درد استفاده کنید. اگر بعد از دو ماه مجددا سونوگرافی انجام دادید و برطرف نشد به علت وجود درد، ممکن است نوع دیگری از کیست باشد که پیگیری بیشتر را می طلبد. به علت تکرر ادرار، آزمایش ادرار انجام دهید اگر عفونت ادراری باشد مشخص خواهد شد. بهتر است جهت شناسایی علل دقیق تر تکرر ادرار، آزمایش دیابت نیز انجام دهید.

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

پاسخ: با سلام به علت وجود درد شدید احتمالا کیست شما از نوع هموراژیک یعنی کیستی که درون آن، خونریزی کرده است باشد. چنین کیست هایی می بایست تحت نظر گرفته شوند و امکان جذب بالایی دارند. از داروهای مسکن می توانید جهت رفع درد استفاده کنید. اگر بعد از دو ماه مجددا سونوگرافی انجام دادید و برطرف نشد به علت وجود درد، ممکن است نوع دیگری از کیست باشد که پیگیری بیشتر را می طلبد. به علت تکرر ادرار، آزمایش ادرار انجام دهید اگر عفونت ادراری باشد مشخص خواهد شد. بهتر است جهت شناسایی علل دقیق تر تکرر ادرار، آزمایش دیابت نیز انجام دهید.

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

با سلام در مورد پولیپ، عمل هیستروسکوپ انجام شد اما کیست ساده تخمدان، نیازی به جراحی فعلی ندارد و با عوارض بیشتری مانند چسبندگی تخمدان و ناباروری، همراه می باشد. اگر دارو هم مصرف نکنید معمولا کیست های تخمدان در مدت زمان 1 الی 2 ماه در صورت وجود کیست ساده، برطرف خواهند شد. در حال حاضر که گزارش سونوگرافی، نشاندهنده یک کیست ساده بوده است مجددا دو ماه بعد، سونوگرافی را تکرار کنید. کیست های ساده تخمدان ، بااحتمال بالایی، از بین می روند و نیازی به جراحی و عوارض ناشی از آن نمی باشد. اکثر پولیپ های رحم نیز، خوش خیم می باشند و مصرف داروی هورمونی، عوارض خاصی را ایجاد نخواهد کرد مخصوصا در صورتیکه پولیپ را خارج کرده اند.

آرزو چراغی

3 سال و 1 ماه و 28 روز پیش

با سلام در مورد پولیپ، عمل هیستروسکوپ انجام شد اما کیست ساده تخمدان، نیازی به جراحی فعلی ندارد و با عوارض بیشتری مانند چسبندگی تخمدان و ناباروری، همراه می باشد. اگر دارو هم مصرف نکنید معمولا کیست های تخمدان در مدت زمان 1 الی 2 ماه در صورت وجود کیست ساده، برطرف خواهند شد. در حال حاضر که گزارش سونوگرافی، نشاندهنده یک کیست ساده بوده است مجددا دو ماه بعد، سونوگرافی را تکرار کنید. کیست های ساده تخمدان ، بااحتمال بالایی، از بین می روند و نیازی به جراحی و عوارض ناشی از آن نمی باشد. اکثر پولیپ های رحم نیز، خوش خیم می باشند و مصرف داروی هورمونی، عوارض خاصی را ایجاد نخواهد کرد مخصوصا در صورتیکه پولیپ را خارج کرده اند.

حسینی

3 سال و 1 ماه و 19 روز پیش

با سلام بنده یک کیست ۵ سانتی ساده در تخمدان راستم دارم ک مدتو۱ماه قرص متفورمین ۵۰۰و اسپیولاگتون ۲۵بخاطر پرمویی خوردم ماه دوم قرص دورسبلا متفورمین اسپیولاگتون و فمودین مصرف کردم و ماه سوم بجز فمودین بقیه را مصرف کردم و دوباره سونو دادم ولی هیچ تغییری در سایز کیست مشاهده نشد و دوباره دکتر توصیه کرد یک ماه دیگر قرص ها رو تکرار کنم اگر تغییر نکرد باید ب جراح مراجعه کنم . خیلی میترسم خطرناک است این کیست؟

آرزوچراغی

3 سال و 1 ماه و 18 روز پیش

پاسخ: باسلام باتوجه به سایز کیست تخمدان که بزرگ است و برطرف نشده است بهتراست جهت بررسی های بیشتر و درصورت لزوم، جراحی، اقدام شود.فعلا داروی تجویز شده را مصرف بفرمایید.

حدیث

3 سال و 1 ماه و 6 روز پیش

سلام دکتر.و.من چند وقتی هست تکرر ادرار شدید و کمر درد دارم و مجرد هستم سونو که دادم نوشته که تخمدان راست کیستی حاوی مقداری دبری اکوژن به حداکثر اندازه 27 میلی متر. چند ماه هست قرص ضد بارداری به تجویز پزشک استفاده کردم ولی هنوز علائم قبل رو دارم و تغییری نکردم چند روز پیش که دوباره سونو دادم فقط 3تا کوچکتر شده بود.اگ ميشه لطف کنید بگید چکار کنم چون چند بار دکتر رفتم ولی نتیجه ای نگرفتم. ممنون

آرزوچراغی

3 سال و 1 ماه و 4 روز پیش

با سلام دبری درون کیست و اینکه کیست هم چندماه باقی ماندده است باید بررسی بیشتر شود. نوع کیست باید مشخص شود.در مورد تکرر ادرار هم آزمایش و کشت ادرار انجام دهید احتمالا همزمان عفونت ادراری داشته باشید.

آمنه

2 سال و 12 ماه و 2 روز پیش

دو ماه پیش که سونو دادم یک کیست هموراژیک در تخمدان راست به قطر ۴۲×۴۷‌ داشتم که برام قرص نوشتند ولی بعد دو ماه که سونو دادم گفتن رفع شده

محدثه

2 سال و 11 ماه و 12 روز پیش

سلام خانم دکتر من ۱۷ سالمه،مجردم، تابستون پارسال درد داشتم سونو دادم متوجه شدیم که کیست دارمو عمل کردیم ،بعد ۶ماه دوباره سونو دادم 56*55 میلیمتر داشتم دکترم گفت دوماه قرص بخور خوردم ،سونو دادم دیدم بیشتر شده یعنی شد۷۷*۵۶ میلی متر ،دکترمو عوض کردم ایشون هم گفتن دوماه دیگه قرص بخور بعد تصمیم بگیریم واقعا دیگه خسته شدم ،خواستم از شما مشاوره بگیرم باید چیکار کنم پنج تا قرص دیگ دارم ک تموم شه میترسم دوباره سونو بدم بیشتر شده باشه کیستم نوع کیستمم نمیدونم

محدثه

2 سال و 11 ماه و 12 روز پیش

ممنون میشم جواب بدین

رنجکش

2 سال و 10 ماه و 2 روز پیش

سلام دکتر، خسته نباشید. ضایعه سالید سیستیک به اندازه ۱۳ میلی متر در دوران بارداری برای جنین ضرر داره؟ و چطور از بین می‌ره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

رضایی

2 سال و 10 ماه و 29 روز پیش

با سلام خانم دکتر من چندروزه زیرشکمم دردشدیددارم رفتم سونوگرافی تاحالااصلاسابقه هم نداشتم بعدتوسونوگرافی گفتن کیست ۲۷میلی متری دارم درتخمدان راستم.بعدگفتن یه مایع داخل لگنم هم دیدن میش راهنماییم کنین چیکاکنم خیلی درددارم

Soraya

2 سال و 10 ماه و 22 روز پیش

سلام من هفته ششم بارداریم کیستی ب ابعاد27*36در تخمدان راستم هست ایا برای جنین خطرناکه؟

Soraya

2 سال و 10 ماه و 22 روز پیش

سلام من هفته ششم بارداریم کیستی ب ابعاد27*36در تخمدان راستم هست ایا برای جنین خطرناکه؟

خدیجه

2 سال و 10 ماه و 21 روز پیش

سلام من سونی واژینال انجام دادم در آدمکش چپ یک توده هیپواکو به طول ۳۷mmدیده میشود که به نفع میدم ساب سروزال میباشد یک میدم اینترامورال ساب سروزال ۱۲ یک میدم ۱۱ میلیمتر مشهود است خیلی استرس دارم بخاطر تودهای که نوشته لطف میکنین راهنمایی کنین دکتر گفت چیز مهمی نیست و هیچ دارویی نداد

آرزو چراغی

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

باسلام کیست اگر بعداز دوماه مجددا باقی باشد آزمایشات تومورمارکر انجام دهید و طبق نتیجه آن، تصمیم گیری شود. یکی از گزینه های پیشنهادی، جراحی است.

آرزو چراغی

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

باسلام کیست کوچکتر از 30 میلیمتر، کیست ریزی است و درصورتیکه دوماه بعد، مجددا چک کنید بااحتمال زیادی، برطرف شده است.

آرزوچراغی

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

با سلام کیست همراه بارداری، معمولا جسم زرد طبیعی بارداری است. اگر عارضه ای ندارد نگران نباشید.

آرزوچراغی

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

با سلام میوم ها فعلا خیلی بزرگ نیستند و ضایعات خوش خیم و شایعی هستند.هر شش ماه یایکسال، چک کنید.

کیهان رضاییان ۳۸ساله

2 سال و 10 ماه و 6 روز پیش

سلام کیست به ابعاد میلمتر 30 x 20. با اکوی درونی مطرح کنند کیست هموراژیک در تخمدان راست رویت شده

مهسا

2 سال و 10 ماه و 5 روز پیش

سلام من کیست سروز ادنوما ۵۰ میلیمتری تخمدان چپ دارم ک احساس فشار پری و سنگینی و درد در لگنم ایجاد کرده میخواستم ببینم راه درمانش چیه آیا با سیتروپرون کامپاند دو دوره درمان میشه؟

آرزوچراغی

2 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

با سلام کیست هموراژیک در صورتیکه علائم خفیف، داشته باشد تحت نظر، قرار می گیرد. دو ماه بعد، مجددا سونوگرافی را تکرار کنید.

هونیا

2 سال و 10 ماه و 0 روز پیش

من یک کیست 14 سانتی دارم ایا واقعا خیلی خطرناکه

شبنم ایمانی

2 سال و 9 ماه و 29 روز پیش

سلام دکتر من چند سالیی بود کیست جدا در جدا از تخمدان داشتم که بازیمان عملش کزدم گرفتم اما العان دوباره همان جایی که عمل کردم درد وسوزش دارم ولگنمم درد میگیره لطفان راهنمایی کنیین ممنون میشم

miss_dep

2 سال و 9 ماه و 28 روز پیش

سلام خسته نباشین/من یه دختر16 ساله هستم یه کیست58میلیمتری تو تخمدان سمت چپم هس/خواستم بدونم دفع میشه یا نه/و اگه دفع میشه چقد زمان میبره؟/

آرزوچراغی

2 سال و 9 ماه و 27 روز پیش

با سلام اگر منظورتان کیست چهارده میلی متری است معمولا طی یک الی دوماه برطرف خواهد شد. اما اگر چهارده سانتی متر را درست فرمودید حتماباید پیگیری شود.

آرزوچراغی

2 سال و 9 ماه و 27 روز پیش

با سلام مجددا سونوگرافی انجام دهید.احتمال اینکه عود کرده باشد وجوددارد.

آرزوچراغی

2 سال و 9 ماه و 27 روز پیش

با سلام کیست را دوماه تحت نظارت قرار می دهیم. اگربعداز دوماه، برطرف نشود چکاب بیشتری نیازاست.

محبوبه قاسمی

2 سال و 9 ماه و 23 روز پیش

با سلام ،من از یکسال قبل دچار کیست حفره دار شدم که دکتر زنان مراجعه کردم و ام آر آی دادم .ولی هیچ دارویی به من ندادند.

آرزوچراغی

2 سال و 9 ماه و 21 روز پیش

باسلام نوع کیست باید مشخص شود. ماندگاری کیست تااین مدت، نشانه نیاز به بررسی بیشتر است. مخصوصا درکیست های چندحفره ای بررسی بیشتر انجام دهید ونوع کیست باید مشخص شود. تمام کیست ها نیاز به درمان ندارند و گاهی بانظارت کنترل می شوند.

شیوا قادری

2 سال و 8 ماه و 19 روز پیش

سلام من کیست به ابعاد ۴۹ میلی دارم ایا فقط با عمل رفع میشود

آرزوچراغی

2 سال و 8 ماه و 19 روز پیش

با سلام خیر معمولا بهتر است کیست رابه مدت دوماه تحت نظر بگیرند. البته نوع کیست هم مهم است.اگربعداز دوماه برطرف نشد اقدامات بیشتر انجام میشود.

شادي مقدم

2 سال و 8 ماه و 12 روز پیش

سلام امروز سونو دادم و كيست تخمدان با جداره نازك و بدون اكوي داخلي، سپتا و ندول ٣١ ميل، ميخواستم بدونم اين سپتا و ندول به چه معنيست؟ آيا بدخيمي هست؟

شادي مقدم

2 سال و 8 ماه و 12 روز پیش

سلام امروز سونو دادم و كيست تخمدان با جداره نازك و بدون اكوي داخلي، سپتا و ندول ٣١ ميل، ميخواستم بدونم اين سپتا و ندول به چه معنيست؟ آيا بدخيمي هست؟

آرزو چراغی

2 سال و 8 ماه و 9 روز پیش

باسلام سپتا وندول از اجزای کیست های غیر ساده تخمدان هستند که همیشه به معنای بدخیمی نمی باشدوقتی از فقدان این اجرا گزارش کرده است به معنای ساده بودن کیست است.

زهرا کریمی

2 سال و 8 ماه و 3 روز پیش

سلام سوالی داشتم دختری بیست ساله مجرد هستم در سونوگرافی رحم کیستی با دیواره نازک و unilocularحاوی مایع اکوفری به اقطار 45*90 میلی متر در خلف رحم متمایل به آدنکس راست دیده می‌شود این کیست یه احتمال قوی از تخمدان چپ منشأ گرفته است آیا این کیست حتما باید جراحی شود؟ با دارو رفع نمیشود؟ میشه لطفاً جواب بدین نگرانم

خدیجه محمدی

2 سال و 7 ماه و 28 روز پیش

سلام من یه دختر 15ساله دارم کهکیست تخمدان داره سه ماه دارو مصرف کرد ولی دیروز که بردمش سنوگرافی گفت بر طرف نشدهتو جواب اومده که کیستک به دیامتر56★78م م همراه باسپتاونواحی اکسیژن مطرح کننده کیست هموراژیک ودرتشخیص افتراقی کیست درمویید منطبق بر تخمدان راست است خواهش میکنم من خیلی نگرانم شاید بتونید حال یک مادر را درک کند به من بگید آیا این سرطانیه

مژگان جهانگیری

2 سال و 7 ماه و 16 روز پیش

سلام. من یکسال پیش سونو دادم و یک کیست در تخمدان چپ داشتم. امسال به دلیل درد شکمی دوباره سونو دادم. و کیست با سایز بزرگتر در تخمدان چپ. و راست دیده شده. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. یک ناحیه cysticبه ابعاد ۶۳در۳۵ در تخمدان چپ ، در برخی نواحی ضخامت دیواره افزایش یافته ، به صورت اکوژن است.

آرزوچراغی

2 سال و 7 ماه و 15 روز پیش

با سلام به دلیل پایدار بودن کیست همچنین دو طرفه بودن کیست ها اقدامات تشخیصی بیشتر جهت تشخیص نوع کیست ودرمان آن انجام دهید.

دهداری

2 سال و 7 ماه و 8 روز پیش

چند ماه پیش سونو انجام دادم بعد نوشته بود در تخمدان راست دو کیست به قطرع های ۳۰ و۴۰ م م فاقد سپتوم و اکوی درونی دیده میشود خواهشا راهنمایی کنید منو ب دکتر دسترسی ندارم

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

با سلام احتملا کیست ساده می بلشد. مجددا دوماه بعد سونوگرافی را تکرار کنید.

مهدیه

1 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

سونوی من یه کیست یونی لوکالارو نشون داده بدون سپتوم و ندول و دیواره ی نازک که ۳پ نیم سانته یک سال موندگاره و من تو این مدت ۶ بار سونو دادم ولی اندازش تغییر نکرده همون ۳ ونیم باقی مونده آزمایش تومور مارکر هم دو بار دادم که نرمال بوده آیا نیازه که من این کیستو جراحی کنم ؟ در ضمن سنم ۴۷و در دوران پیش یایسگی هستم چون هورمونای یایسگیم بالا بوده چه کار کنم با این کیست نظرتون چیه ؟ خیلی نگرانم تو رو خدا کمک کنید

مهدیه

1 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

سونوی من یه کیست یونی لوکالارو نشون داده بدون سپتوم و ندول و دیواره ی نازک که ۳پ نیم سانته یک سال موندگاره و من تو این مدت ۶ بار سونو دادم ولی اندازش تغییر نکرده همون ۳ ونیم باقی مونده آزمایش تومور مارکر هم دو بار دادم که نرمال بوده آیا نیازه که من این کیستو جراحی کنم ؟ در ضمن سنم ۴۷و در دوران پیش یایسگی هستم چون هورمونای یایسگیم بالا بوده چه کار کنم با این کیست نظرتون چیه ؟ خیلی نگرانم تو رو خدا کمک کنید

Mina

2 سال و 7 ماه و 6 روز پیش

سلام اینا احتمال بارداری تو ی کیست تخمدان هست رفتم سونو گفتن سمت چپ ۷ م سمت راست ۸ م آیا احتمال بارداری هست با این اندازه کیست

مینا پروینم

2 سال و 7 ماه و 1 روز پیش

سلام خانوم دکتر دوکیست هموراژیک به دیامتر ۳۸م م و ۲۷ م م در تخمدان راست مشاهده شده و مایع ازاد لکنی در حفره لکن رویت نشده یعنی چی

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 0 روز پیش

باسلام اگر منظورتان فولیکول هفت وهشت میلی متر هست خیر خیلی کوچک هستند.

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 0 روز پیش

با سلام کیست هموراژیک معمولا کیست ساده خونریزی دهنده ست مجددا دوماه بعد سونوگرافی را تکرار کنید اگر ساده باشند برطرف خواهندشد.در غیر اینصورت زیر نظر پزشکتان بررسی بیشتر کنید.

سارا

2 سال و 6 ماه و 14 روز پیش

سلام خسته نباشید دختری 19 ساله هستم سنو گرافی رحم رفتم کیستی با ابعاد 57*44 میلی در تخمدان راستم دارم کیست هموراژیک هسته آیا با دارو رفع میشه؟؟ یا نیاز ب جراحی داره

Nazi

2 سال و 6 ماه و 12 روز پیش

سلام وقتتون بخیر..من۱۶سالمه ویه سالی میشه که شکمم وقسمتهای پایین اون دردمیگیره هرجاهم رفتم گفتن روده تحریک پذیره ولی چندروزه که دردش بدترشده وقسمت پایین سمت راست خیلی دردمیگیره ومیزنه به کمرم وکمردردشدیدی میشم..امروزکه سونوگرافی رفتم گفتن که درتخمدان سمت راست بقایای کیستی باقطر۲۲میلی متردیده میشه..به نظرتون خطرداره واینکه درمانش چیه؟

آرزو چراغی

2 سال و 6 ماه و 9 روز پیش

باسلام کیست هموراژیک معمولا با دارو برطرف خواهد شد.حتمابعدازدوماه مصرف دارو مجددا سونوگرافی را تکرار بفرمایید. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

آرزو چراغی

2 سال و 6 ماه و 9 روز پیش

باسلام کیست قبلی ممکن است وجود داشته که درحال جذب است. اگر دردهای زیردل دارید بهت است جهت عفونت ادرار نیز بررسی شوید. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

آیدا رفیعی

2 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

مادر بزرگم روی تخمدان سمت راست massکیستک دارای سپتاهای ضخیم در ابعادmm 38*30در ادنکس راست وجود دارد سنش ۸۵ سال است بنظر شما چیکار کند آیا دارویی اثر میگذارد چون عمل براش خطرناک است

bahak

2 سال و 4 ماه و 2 روز پیش

با سلام من سونو گرفتم ضخامت آندومتر ۷میل است و تصویر کیست thin wallحاوی محتویات اکوفری به ابعاد ۴۲#۲۸در تخمدان راست و تصویر سه ناحیه کیستیک با بزرگترین ابعاد ۲۲#۱۷حاوی اکوی low llevel در تخمدان چپ دیده شده که مطرح کننده اندومتریوما است میخواستم بدونم خطری برام داره ؟؟

آرزو چراغی

2 سال و 3 ماه و 27 روز پیش

توده تخمدانی در این شرایط بعد از یائسگی حتما باید جهت بدخیمی ها بررسی شود.

آرزو چراغی

2 سال و 3 ماه و 27 روز پیش

کیست با تشخیص اندومتریوما را دو ماه تحت نظر بگیرید اگر پابرجا بود و برطرف نشد بااحتمال بیشتری اندومتریوماست پس بررسی های تکمیلی انجام دهید.

سهیلا صیادی

2 سال و 3 ماه و 16 روز پیش

سلام خانم دکتر من سنوگرافی انجام دادم در تخمدان چپ کیست هموراژیک۳۷م.م در تخمدان راست کسیت مشابهی به قطر ۲۴ م.م دیده شده ایا خطرناکه لطفا راهنمایی کنید فقط روز اول پریودیم درد دارم بقیه روزها ندارم.

نسیم

2 سال و 3 ماه و 16 روز پیش

سلام دکتر من ۱۸ سالمه و ۴ ماه قبل سنو گرافی کردم و دیدم کیست تخمدانی در تخمدان راستم دارم به ابعاد ۵۲ در۴۷ و به دکتر مراجعه کردم ای دی به من دادن با قرص آسپرین مصرف کردم و ماهانه شدم بعد تموم شدن دارو ها به مدت ۲۰ روز بعدش الان ۲ ماهه که ماهانه نشدم دوباره مراجعه کردم به پزشک و گفتن هنوز کیست هست و ابعادش ۵.۵ در ۶۰ شده من از اول شروع قاعدگی از ۱۴ سالگیم نامنظم میشدم به خاطر اون مراجعه کردم الانم ازمایش دادم و منتظر جوابم خطر ناک هستش و آیا ممکنه که دچار نا باروری بشم؟ خیلی نگرانم لطفا جواب بدین

نسیم

2 سال و 3 ماه و 16 روز پیش

سلام دکتر من ۱۸ سالمه و ۴ ماه قبل سنو گرافی کردم و دیدم کیست تخمدانی در تخمدان راستم دارم به ابعاد ۵۲ در۴۷ و به دکتر مراجعه کردم ای دی به من دادن با قرص آسپرین مصرف کردم و ماهانه شدم بعد تموم شدن دارو ها به مدت ۲۰ روز بعدش الان ۲ ماهه که ماهانه نشدم دوباره مراجعه کردم به پزشک و گفتن هنوز کیست هست و ابعادش ۵.۵ در ۶۰ شده من از اول شروع قاعدگی از ۱۴ سالگیم نامنظم میشدم به خاطر اون مراجعه کردم الانم ازمایش دادم و منتظر جوابم خطر ناک هستش و آیا ممکنه که دچار نا باروری بشم؟ خیلی نگرانم لطفا جواب بدین

منا ذاکری

2 سال و 3 ماه و 10 روز پیش

سلام میخواستم بدونم وقتی پریود میشم تیکه ریز شفاف تو پریودی هست آیا کیست دفع شده

آرزو چراغی

2 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

باسلام چون درد دارید و دوطرفه هستند حتمادوماه بعد مچددا سونوگرافی راتکرار کنید. اگر کیست ساده باشد کاملا برطرف میشوند.درغیراینصورت جهت بررسی بیشتر حتما چک کنید. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

آرزو چراغی

2 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

باسلام دوماه تحت نظر گرفته شود چون جراحی تخمدان هم ممکن است باعث ناباروری شود. اگر بعد از دوماه رفع نشده بود حتمابررسی بیشتری کنید. کیست یابادارو یا حراحی خارج می شود و در موارد نادر باعث ناباروری نمی شود. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

آرزو چراغی

2 سال و 3 ماه و 7 روز پیش

باسلام تکه ها دیواره اندومتررحم هستند که باید ریزش کنند وخارج شوند. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

بهار

2 سال و 2 ماه و 27 روز پیش

سلام من دل درد پریودی شدیدی داشتم برای چکاب سونو دادم که در تخمدان سمت راست کیست کمپلکس به ابعاد 44*61 حاوی سپتومهای ظریف داخلی دیده شد که به نفع کیست هموراژیک می باشد الا دکتر بهم قرص روکین داده بر سه ماه میخواستم بدونم خوش خیم یا بدخیم چون خیلی نگرانم ممنون از پاسختون

بهار

2 سال و 2 ماه و 27 روز پیش

سلام من دل درد پریودی شدیدی داشتم برای چکاب سونو دادم که در تخمدان سمت راست کیست کمپلکس به ابعاد 44*61 حاوی سپتومهای ظریف داخلی دیده شد که به نفع کیست هموراژیک می باشد الا دکتر بهم قرص روکین داده بر سه ماه میخواستم بدونم خوش خیم یا بدخیم چون خیلی نگرانم ممنون از پاسختون

آرزو چراغی

2 سال و 2 ماه و 26 روز پیش

Www.instagram.com/arezou.cheraghi داروهارامصرف کنید ومجددا بررسی کنید.کیست ساده هموراژیک معمولا جذب خواهدشد.

لطفی هستم

2 سال و 2 ماه و 20 روز پیش

سلام کیست ساده با جدار نازک وبدون سپتا به ابعاد ۲۵ در ۲۶ میلیمتر ایا خطرنکه ممنون از شما

Mom.m

2 سال و 2 ماه و 16 روز پیش

سلام خسته نباشید ببخشید مامان من رفته سونو براش نوشتن که کیست سالید ۷ سانتی داره به نظرتون خطرناکه؟

آرزوچراغی

2 سال و 2 ماه و 16 روز پیش

با سلام معمولا با درصد زیادی بی خطر است و رفع خواهد شد.

آرزوچراغی

2 سال و 2 ماه و 7 روز پیش

با سلام دوماه تحت نظر باشند اگر برطرف نشد باتوجه به سایز کیست بهتراست جراحی انجام شود.

صبا لشگری

2 سال و 1 ماه و 27 روز پیش

سلام و وقت بخیر چند روز پیش سونو واژینال انجام دادم وجوابش این هست رحم با ابعاد۱۰۲*۴۷میلی متر بزرگتر از طبیعی دیده شد. پوزیسیون آن طبیعی،تصویری به نفع توده فوکال مشاهده نشد. اندومتر دارای ضخامت تقریبی۱۷mm افزایش یافته تصویر توده ی هیپواکو به قطر۱۶mm در ضخامت آندومتر دیده شد که میتواند پولیپ باشد کیست مولتی لوکوله به دیامتر۳۶mmدر تخمدان چپ مشهود است تصویر کیست باseptationداخلی به قطر۲۹mmدر تخمدان راست مشاهده شد و مایع آزاد در کلدوساک خلفی مشهود نیست کیستها خطرناک هستن؟

آرزو چراغی

2 سال و 1 ماه و 19 روز پیش

با سلام جهت بررسی کیست ها مجددا دوماه بعد سونوگرافی را تکرار کنید. اگر ساده باشند برطرف خواهند شد و اگر پایدار ماندند بررسی بیشتر انجام دهید.با توجه به افزایش ضخامت رحم، احتمال بارداری را با انجام تست بررسی کنید. www.instagram.com/arezou.cheraghi

مهلاوحیدی

2 سال و 0 ماه و 28 روز پیش

سلام خانم دکتر ،دخترم ۱۳ساله هست دل درد و حالت تهوع داشت سونوگرافی بردم نشون داد در تخمدان راست یک کیست یونی لکولار بادنمای ساده ۶سانتی متر مشاهده شده خواستم نظرتون و بپرسم وایا این کیست نوع بد خیم هست یا خوش خیم

آرزو چراغی

2 سال و 0 ماه و 21 روز پیش

با سلام لطفا تصویر سونوگرافی را از طریق دایرکت در اینستا ارسال بفرمایید تا چک کنم. Instagram.com/arezou.cheraghi

فاطمه حسینی

2 سال و 0 ماه و 10 روز پیش

سلام ببخشید میشه جوابمو بدین. ۲۰ سالمه ازدواج نکردم . سونو انجام دادم گفتن تخمدان سمت راست یک کانون کیستیک دارای سپتاهای متعدد واکوی داخلی به ابعاد41*40 دیده شده. میشه بگید ینی چی خطرناکه؟ بدخیمه؟

آرزوچراغی

2 سال و 0 ماه و 6 روز پیش

با سلام فعلا به مدت دوماه کیست را تحت نظر بگیرید اگر دارو تجویز شده مصرف بفرمایید و بعد از دوماه مجددا سونوگرافی انجام دهید.اگر کیست ساده باشد برطرف خواهد شد. همیشه به معنای بدخیمی نیست. Instagram.com/arezou.cheraghi

فاطمه کرمانی

1 سال و 11 ماه و 15 روز پیش

سلام کیست ساده به قطر ۵۵ میلی متر دارم که سنو گرافی که دادم گفتن فونکسیونل هست نوع کیست آیا نیاز به جراحی داره خونریزی شدید دارم و دل درد ممنون

آرزوچراغی

1 سال و 11 ماه و 11 روز پیش

با سلام کیست های عملکردی تخمدان معمولا با دو ماه نظارت برطرف خواهند شد. اگر خونریزی و درد دارید توسط ماما چک و سپس دارو بگیرید. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

نرگس رجبی

1 سال و 11 ماه و 5 روز پیش

سلام خانوم دکترمن ۱۶سالم رفتم سونوگرافی نوشت تخمدان چپ یه کیست یونی لوکولار دارم به اقطارا۶۷mm درتخمدان راست یه توده سالید باابعاmm۳۶دارم میشه بگیدخطرناک یانه توده چی هست بایدعملش کنم

آرزوچراغی

1 سال و 11 ماه و 2 روز پیش

با سا لطفا در دایرکت اینستا سونئگرافی راارسال بفرمایید.

توران فرجی

1 سال و 4 ماه و 21 روز پیش

باسلام سونو دادم یک کیست به ابعاد 35*24میلیمتر در تخمدان راست دیده شد حاوی septation باریک داخلی میباشد ایا باید آزمایش بدهم خطر دارد لطفآ راهنمایی کنید ممنون

توران فرجی

1 سال و 4 ماه و 21 روز پیش

باسلام سونو دادم یک کیست به ابعاد 35*24میلیمتر در تخمدان راست دیده شد حاوی septation باریک داخلی میباشد ایا باید آزمایش بدهم خطر دارد لطفآ راهنمایی کنید ممنون

آرزو چزاغی

1 سال و 4 ماه و 8 روز پیش

پاسخ: با سلام فعلا به مدت دوماه تحت نظر بگیرید حتما به معنای بدخیمی نیست در صورت برطرف شدن خوش خیم می باشد.

اصغری

1 سال و 3 ماه و 17 روز پیش

با سلام من تقریبا ۱۰ ماه پیش کیست هموراژیک تقریبا ۱۰ سانتی داشتم عمل کردم و گفتن خوش خیم بوده ولی الان حدودا یک هفته هس که دوباره همون درد رو دارم امروزم سونو دادم بازم کیست دارم گفتن ۶ سانته خواستم دلیل دوباره به وجود اومدنش رو بدونم و بگید که خطرناک و بدخیم هست یا نه خیلی ممنون از راهنماییتون

آرزو چراغی

1 سال و 3 ماه و 13 روز پیش

با سلام باید نوع کیست مشخص شود. لطفا در صورت تمایل سونوگرافی ها را به اینستاگرام ارسال فرمایید. Instagram.com/arezou.cheraghi

ستاره توکلی

1 سال و 1 ماه و 5 روز پیش

سلام ببخشید من 13 سیکلمه رفتم سونو برا اندازه فولیکولم همه چی نرماله بجز یه مشکل که نوشته 1 سی سی مایع آزاد مشاهده شده یک هفته قبل سونو هم عکس رنگی رحم انجام دادم ترشحات پنیرکی هم دارم ممکنه از عفونت باشه یا اینکه روز تخمک گذاریمه؟

آرزو چراغی

1 سال و 0 ماه و 0 روز پیش

با سلام ترشحات بدلیل عفونت است معاینه و سپس دارو تجویز خئاهد شد. مایع آزاد لگنی ممکن است بدلیل تخمگ گذاری یا عفونت باشد.

سهیلا

6 ماه و 18 روز پیش

عالی بود خیالم راحت شد من سه بار کیست تخمدان داشتم از سال 95 تا الان همش نگرانم نگنه نره یا بدتر شه رشد کنه مرسی اطلاعات رو انتقال میدین

ثبت نظر

ارسال