تایید نقش بازدارنده‌ها‌ی فسفواینوزیتید ۳-کیناز (PI3K) در سرطان پستان

تایید نقش بازدارنده‌ها‌ی فسفواینوزیتید ۳-کیناز (PI3K) در سرطان پستان

FDA برای تشخیص جهش PIK3CA در بافت و یا بافت‌برداری مایع توانست نقشِ تست‌های تشخیصی همراه و همزمان را نیز، therascreen PIK3CA RGQ PCR Kit، تایید کند

دوشنبه 10 تیر 1398 ساعت 16:36
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

امروزه، به دنبال پیشرفت در استفاده از رژیم‌های مبتنی بر اندوکرین، قرص‌های (Piqray (alpelisib، که از سوی اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا (FDA) تایید شدند، در ترکیب با فولوسترانت‌درمانی (Fulvestrant) با اندوکرینِ تاییدشده توسط FDA در درمان زنان یائسه و مردان مبتلا به تومورهایی با گیرنده‌ها‌ی منفی فاکتور رشد اپیدرمی انسانی 2 (HER2)، گیرنده‌های مثبت هورمونی (HR)، ژن جهش‌یافته‌ی PIK3CA، سرطان پستان متاستاتیک و یا پیشرفته (همان طور که توسط FDA تایید شده است) استفاده می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر یه سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

FDA برای تشخیص جهش PIK3CA در بافت و یا بافت‌برداری مایع توانست نقشِ تست‌های تشخیصی همراه و همزمان را نیز، therascreen PIK3CA RGQ PCR Kit، تایید کند. بیمارانی که به واسطۀ تست therascreen  و با استفاده از بافت‌برداری نتیجۀ آزمایششان منفی است باید برای تشخیص جهش PIK3CA بافت‌برداری توموری را انجام دهند.

ریچارد پازدور، پزشک و رئیس مرکز علمی و آموزشی انکولوژی FDA و مدیر اجرایی Office of Hematology and Oncology Products در مرکز تحقیقات و ارزیابی داروها، گفت که «Piqray اولین مهارکننده‌ی PI3K است که به لحاظ بالینی در درمان مبتلایان به این نوع از سرطان پستان مفید است. توانایی استفاده از این درمان برای نشانگرهای زیستی(Biomarker) و یا جهش ژنی خاص در بیماران به طور افزاینده‌ به درمانی رایج تبدیل شده است همچنین تست‌های تشخیصی همراه و همزمان می‌توانند در انتخاب بیمارانی که ممکن است از این درمان‌های مورد نظر بهره‌مند شوند به انکولوژیست‌ها کمک کنند. برای اثبات این موضوع، به منظور ساده کردن این بررسی‌ها و بدون این که کیفیت ارزیابی‌هایمان را به خطر بیاندازیم از برخی از ابزارهای تنظیمی جدید‌تری استفاده کردیم. این دارو اولین داروی جدید است که تحت برنامه‌ی آزمایشی Real-Time Oncology Review تایید شد. از Assessment Aid به‌روزشده، الگوی بررسی چندرشته‌ای، استفاده کردیم که کمک می‌کند تا بررسی‌های کتبی‌مان بر پیوستگی و تفکرهای انتقادی تمرکز کنند و می‌تواند زمان صرف‌شده برای وظایف اداری را کاهش ‌دهد.»

سرطان پستان متاستاتیک سرطان پستانی است که از پستان به سایر اعضای بدن (اغلب به استخوان‌ها، ریه‌ها، کبد و مغز) سرایت می‌کند. زمانی که سرطان پستان به گیرندۀ مثبت هورمون مربوط می‌شود، بیماران یا تنها با درمان‌های ضدهورمونی (که آندوکرین‌درمانی نامیده می‌شود) و یا در ترکیبی با سایر داروها و یا شیمی‌درمانی معالجه می‌شوند.

کارآزمایی SOLAR-1 به بررسی اثربخشی Piqray پرداخت. این کارآزمایی نوعی آزمایش تصادفی از 572 مرد و زنِ یائسۀ مبتلا به سرطان پستان، HR مثبت و HER2 منفی بود که سرطانشان در حین دریافت مهارکننده‌ی آروماتاز و یا پس از دریافت آن پیشرفت داشته است. نتایج این کارآزمایی نشان دادند که افزودنِ Piqray به فولوسترانت توانست بقای بدون پیشرفت را در بیمارانی که تومورهایشان جهش PIK3CA داشت به طور معناداری طولانی ‌کند (به متوسط 11 ماه در مقابل 5.7 ماه).   

افزایش فشار خون، افزایش کراتنین، اسهال، راش، کاهش در تعداد لنفوسیت‌های خون، افزایش آنزیم‌های کبد، تهوع، خستگی، کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز، افزایش لیپاز (آنزیم‌های آزادشده توسط پانکراس)، کاهش اشتها، ورم دهان و لثه، استفراغ، کاهش وزن، سطح کلسیم پایین، طولانی شدن PPT (لخته شدن خون بیشتر از مدت زمان طبیعی طول بکشد) و ریزش مو از عوارض جانبی رایج در مصرف Pigray هستند.

به پزشکان توصیه می‌شود که به دلیل واکنش‌های بسیار شدیدی که این قرص (عدم تحمل) ممکن است به همراه داشته باشد بر وضعیت بیمارانی که Piqray مصرف می‌کنند نظارت کامل داشته باشند. بیماران را از واکنش‌های پوستی شدید باخبر کنید (راش‌هایی که به پوسته پوسته شدن و تاول زدن پوست و غشای مخاطی مانند لب‌ها و لثه‌ها منجر می‌شوند). همچنین در بیمارانی که پیشینۀ واکنش‌های پوستی شدید مانند سندورم استیونز-جانسون، اریتم مولتی‌فرم و یا نکرولیز اپیدرمال سمی داشتند از این درمان استفاده نکنند. بیمارانی که Piqray مصرف می‌کنند ازدیاد قند خون شدید را نشان دادند و بی‌خطر بودنِ Piqray در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو کنترل‌نشده مشخص نشده است. به پزشکان توصیه می‌شود تا پیش از آغاز درمان با Piqray گلوگز ناشتا و HbA1c را کنترل کنند و گلیسمی در حد مطلوب باشد. در طول درمان نشانه های بیماری ریه بینابینی و یا پولمونیت (التهاب بافت ریه) و اسهال در بیماران باید بررسی شود. Piqray باید با راهنمای دارویی به بیمار داده شود. این راهنما اطلاعاتی مهم درباره‌ی خطرات و مصارف این دارو ارائه می‌دهد.

Piqray اولین کاربرد دارویی جدید برای هستار مولکولی جدید است که تحت برنامۀ آزمایشی Real-Time Oncology Review (RTOR) تایید شده است که به FDA این اجازه می‌دهد تا پیش از ارائۀ رسمی این برنامه تحلیل اثربخشی کلیدی و ایمنی پایگاه‌های داده‌ای را آغاز کند و به تیم بازرسی فرصتی فرآهم می‌کند تا پیش از استفاده از آن با متقاضی ارتباط برقرار و بررسی‌هایشان را آغاز کنند. Piqray همچنین از Assessment Aid  (AAid) به‌روزشده استفاده می‌کرد، الگوی بررسی چندرشته‌ای که هدفش تمرکز بر بررسی‌های کتبی FDA درباره‌ی پیوستگی، تفکر انتقادی و کاهش زمان سپری‌شده برای کارهای اداری بود.

تایید Piqray با این دو برنامۀ آزمایشی تقریبا سه ماه پیش از مهلت Prescription Drug User Fee Act (PDUFA) VI در 18 آگوست 2019 اعلام شد.

 

تعداد بازدید : 1463

ثبت نظر

ارسال