شماره ۱۱۷۵

تأثیـر عادت‌ماهانه برپوست‌و‌مو

پزشکی امروز

تأثیـر عادت‌ماهانه برپوست‌و‌مو

هورمون‌ها نقشی خاص و کلیدی در زیبایی و سلامت پوست خانم‌ها ایفا می‌کنند و بدیهی است با آغاز دوره عادت‌ماهانه،سلامت پوست نیز به تبع آن دچار مشکلات می‌گردد. معمولاً خانم‌ها درمورد تغییرات پوست‌ خود دچار دغدغه‌هایی هستند که در‌این مقاله به آن می‌پردازیم.

دوشنبه 3 دی 1397 ساعت 11:36
دکتر ذوالبخش‌ترکستانی - هومیوپات

خانم‌ها به‌طور معمول ۲۸روز چرخه عادت ماهیانه دارند که به ۳دوره تقسیم می‌گردد:

۱ـ بین روز ۱تا۱۳ که دوره فولیکولی است.

۲ـ روز ۱۴ که روز تخمک‌گذاری است.

۳ـ روز ۱۴ تا ۲۸ که دوره لوتئال است.

در دوره فولیکولی تخمک در تخمدان رشد نموده و پس‌از تخمک‌گذاری به شکل یک غده زردرنگ درمی‌آید. اگر در روز ۱۴ این تخمک باور نشود، پس‌از ۱۲روز می‌میرد و از بین می‌رود؛ میزان هورمون‌ها به‌شدت اُفت‌می‌کند و خونروی و ریزش بافت دیواره‌های‌رحم آغاز می‌شود. در خانم‌هایی که بدن آنان نسبت به تغییرات هورمونی حساس‌می‌باشد، حتی پیش‌از آغاز خونروی‌ها آثار این تغییرات را می‌‌توان روی پوست و برخی‌از نقاط دیگر بدن آنها مشاهده‌کرد که اصطلاحاً به آن «نشانگان‌پیش‌از قاعدگی» (Premensturation signs) می‌گویند. در دوران عادت ماهانه این تغییرات واضح‌تر و شدیدتر می‌شوند که به آن می‌پردازیم.

• افزایش چربی پوست و آکنه‌:

۱۵روز پیش‌از آغاز خونروی، تخمک‌گذاری‌ها انجام‌شده و فرد آماده بارورشدن می‌گردد. در این زمان میزان پروژسترون بالا می‌رود و به تبع آن میزان ترشح سبوم افزایش می‌یابد و تکثیر باکتری‌ها به دلیل مساعدشدن زمینه پوست بیشتر می‌شود. به‌این ترتیب احتمال بروز آکنه بالاتر می‌رود؛ هم برای خانم‌هایی که قبلا زمینه بروز آکنه را داشته‌اند و هم برای افرادی‌که قبلاً اصلا جوش نمی‌زدند. در این دوره برای پیشگیری از بروز یا تشدید جوش‌ها بهتر است از محصولات پوستی بدون چربی و یا از مرطوب‌کننده‌های برپایه آب استفاده‌کنند و صورت را با آرایش پاک‌کن‌های ‌حاوی آب‌معدنی پاک‌نمایند. لایه‌برداری نیز در این دوره بهتر است انجام نشود زیرا به‌دنبال این کار ترشح سبوم بالا می‌رود. دقیقاً پیش‌از شروع خونروی، استروژن کاهش محسوسی پیدا نموده و در عوض، میزان هورمون‌های پروژسترون و هورمون مردانه یعنی تستوسترون بالا می‌روند، در نیمه اول عادت ماهانه جوش‌هایی به‌ویژه درناحیه چانه و اطراف دهان ظاهر می‌شوند. با مشاهده جوش‌ها بهتر است از محصولات ضدجوش با پایه اسیدسالیسیلیک استفاده‌گردد و صورت را با محلول‌های شستشودهنده حاوی این ماده شستشو داده یا از کرم آن استفاده نمایید و مرطوب‌سازی پوست را نیز از یاد نبرید.

• تغییر رنگ‌پوست و به‌ویژه پوست دورچشم:

همانطورکه خانم‌ها در دوران عادت ماهانه احساس بی‌‌حالی و خستگی می‌کنند، پوست نیز دچار نوعی خستگی‌شده و کدر و رنگ پریده می‌شود. برای درمان می‌توانید از آرایش ملایم کمک بگیرید ولی بهترین روش این است که نگاهی به تغذیه خود در این دوره بیاندازید و آن را اصلاح کنید تا پوست‌ شما شاداب‌شود. با استفاده از برخی آنتی‌اکسیدان‌ها که در چای‌سبز، انگور، سیر، گردو، بادام، دانه‌قهوه، لیمو و آلوورا موجود است، بدن را از داخل پاکسازی نموده و پوست خود را جلادهید. اگر نسبت به گذشته زیر چشمانتان کمی ‌گودشده و رنگ آن تیره‌تر به‌نظر می‌رسد، از کرم‌های ضدتیرگی گیاهی و طبیعی دورچشم استفاده نمایید.

• تیره‌شدن لکه‌های پوستی:

اگر خانمی لک نداشته باشد، عادت ماهانه او سبب بروز لک نمی‌گردد. اما در مورد خانم‌هایی که لک‌پوستی یا مِلاسما دارند، آنها با آغاز عادت‌ماهانه شاهد پررنگ‌ترشدن لک‌ها خواهند بود. پس از اتمام این دوره، رنگ لک‌ مانند قبل از عادت‌ماهانه می‌شود و نیازی به درمان جدی نیست. برای پوشاندن لک‌ها در‌این‌دوره می‌توانید از کرم‌پودر یا کانسیلر ترمیم‌کننده رنگ صورت استفاده کنید. اگر در این دوره پوستتان خشک می‌شود (البته درحالت طبیعی) از محصولات روغنی روزی۲بار برای چرب‌نمودن پوست خود استفاده نمایید. لطفاً دقت کنید تا از روغن‌های طبیعی استفاده‌‌نموده و سپس پوست خود را شستشو داده و آبرسانی نمایید. در این زمان پوست نسبت به عوامل خارجی حساس‌شده و در مواجهه با آفتاب سرخ‌تر می‌گردد و لازم است تا از ضدآفتاب‌های طبیعی بدون چربی مایع با SPF30 یا کرم‌پودرSPF30 استفاده‌نمایید و پس‌از پایان عادت ماهانه، از محصولات دیگر استفاده کنید.

• رنگ‌کردن مو در دوران عادت‌ماهانه مشکل‌ساز است یا خیر؟

این باور اشتباه وجود دارد که در دوران عادت‌ماهانه یا بارداری و حتی شیردهی، امکان رنگ‌کردن مو وجود ندارد و موها رنگ نمی‌گیرد یا ممکن‌است رنگ‌های روشن به سمت رنگ‌سبز گرایش پیدا نمایند. رنگ‌کردن هیچ ارتباطی با عادت‌ماهانه ندارد. فقط در ۳ماه نخست بارداری به‌دلیل تاثیراتی که ممکن‌است مواد شیمیایی بر جنین بگذارند توصیه‌نمی‌شود.

• عادت ماهانه و ریزش مو:

آیا عادت ماهانه بر ریزش مو نیز تاثیر دارد؟

خیر، زیرا مدت عادت ماهانه به قدری کوتاه است که نمی‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای روی ریزش‌ موها بگذارد و فقط در دوران بارداری و پس‌از آن گاهی شاهد تغییرات قابل‌توجه در ریزش مو هستیم. در دوران بارداری میزان ریزش مو به شدت کم می‌شود و از ۱۰درصد ریزش موی طبیعی به ۵درصد می‌رسد ولی درعوض ۴ماه بعد‌از اتمام بارداری میزان ریزش‌مو به حدود ۳۳درصد می‌رسد و گاهی شاهد ریزش شدید موها نیز می‌باشیم که این مشکل طبیعی بوده و پس‌از چند هفته کاهش خواهد یافت و از‌بین‌می‌رود.

 

تعداد بازدید : 1558

نظرات

جهرمی

5 سال و 3 ماه و 5 روز پیش

چطور کانسیلروبرای خوب شدن مصرف کنیم میشه مرتب ازش استفاده کنیم لیزربرای لک صورت ودست بهتر نیست من هفت جلسه لیزر کردم فایده نذاره پررنگ ترشدن حتی کمرنگ نشدن

ثبت نظر

ارسال