شماره ۱۱۶۰

شیردهی، خطر ابتلا به سرطان‌پستان را کاهش‌می‌دهد

پزشکی امروز

شیردهی، خطر ابتلا به سرطان‌پستان را کاهش‌می‌دهد

شنبه 20 مرداد 1397
پزشکی امروز

نتایج گزارش‌های جدید حاکی ‌از‌آن ‌است که شیردهی خطر ابتلابه سرطان‌پستان را کم می‌کند.

بررسی جدیدترین تحقیقات علمی درمورد سرطان‌پستان نشان‌می‌دهد که شواهدی قوی وجود دارد که طبق‌آنها تغذیه با شیرمادر(Breast feeding) می‌تواند خطر ابتلای زنان به‌سرطان‌سینه، قبل و بعداز یائسگی را کاهش‌دهد. گزارش این‌ بررسی توسط مؤسسه تحقیقات سرطان ‌آمریکا(AICR) و بنیاد تحقیقات‌ جهانی سرطان (WCRF) برای هفته‌جهانی تغذیه با شیرمادر ارائه شده‌است. این گزارش چندین توضیح احتمالی برای ‌این موضوع را ارائه‌می‌‌نماید که چگونه شیردهی، خطر ابتلا به‌سرطان‌پستان را کاهش‌می‌دهد. یکی‌از دلایل این‌است که مادر پس‌از زایمان، دوباره شروع به ‌قاعدگی می‌کند. این امر سبب درمعرض قرارگرفتن هورمونی مانند استروژن است که با  افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط ‌می‌باشد. دلیل دیگری که ممکن‌است تغذیه با شیرمادر موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌سینه شود این‌است که پس‌از شیردهی، ‌پستان بافت زیادی ایجادمی‌کند که درطی آن سلول‌های با آسیب ‌PNP را از‌بین‌‌برده و می‌تواند سرطان را نیز از‌بین‌ببرد. این گزارش همچنان نشان‌می‌دهد که شیردهی ممکن‌است بیان ژن‌ها را در سلول‌های‌ پستان تغییردهد؛ به‌گونه‌ای که تأثیر پایدار برخطر ابتلا به‌سرطان را تحت‌تأثیر قرارمی‌دهد.

• تغذیه با شیرمادر اختصاصاً برای مدت ۶ماه:

سرطان‌پستان بیماری‌ است که‌ وقتی سلول‌های غیرطبیعی درپستان شروع به‌تکثیرشدن و تشکیل‌تومور می‌کنند، پیشرفت‌می‌نماید. اگرچه مردان نیز می‌توانند به سرطان‌پستان مبتلاشوند، ولی این بیماری تقریباً همیشه در زنان ایجاد‌می‌گردد. در آمریکا سرطان‌سینه صرف‌نظر از سرطان‌پوست، شایع‌ترین سرطان در زنان محسوب‌می‌شود.

درسال ۲۰۱۴، ۲۳۶۹۶۸زن و ۲۱۴۱ مرد در آمریکا زندگی‌می‌کردند که سرطان‌سینه را تجربه نموده بودند. در‌آن سال ‌۴۱۲۱۱‌زن و ۴۶۵‌مرد از‌این بیماری جان‌باختند.

در یک ‌تحقیق جدید ۱۸بررسی درمورد شیردهی و ایجاد شیر مورد‌ارزیابی قرار‌گرفت. از سن ۱۳سالگی که اثرات شیردهی مورد ارزیابی قرارگرفت، گزارش نشان‌می‌دهد که هردوره ۵ماهه شیردهی خطر ابتلا به سرطان‌پستان را ۲درصد کاهش‌می‌یابد.

سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت‌ جهانی(WHO) نیز توصیه‌می‌کنند که نوزادان باید قبل‌از آشنایی با سایر موادغذایی حدود ۶ماه فقط از شیرمادر تغذیه‌نمایند. شیرمادر نه‌تنها موادغذایی ضروری را فراهم می‌کند بلکه باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن نوزاد می‌شود و به محافظت نوزاد دربرابر عفونت و آسم کمک‌می‌کند.

گزارش اخیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) درمورد شیوه تغذیه با شیرمادر در آمریکا، نشان‌می‌دهد درحالی‌که میزان شیردهی مادران در آمریکا هچنان افزایش‌می‌یابد، توصیه‌هایی درمورد اینکه چه‌مدت برای تغذیه با شیرمادر کافی می‌باشد و چه‌زمانی برای معرفی سایر غذاها مورد نیاز است، هنوز مشخص‌نمی‌باشد. گزارش CDC نشان‌می‌دهد که درمیان نوزادان متولدشده درسال‌۲۰۱۳ اغلب آنان (۸۱/۱درصد) از شیرمادر تغذیه‌می‌کردند و این نشان‌می‌دهد که بیشتر مادران در آمریکا این‌کار را انجام‌می‌دهند. اما با‌گذشت‌زمان ۶ماهه تنها حدود نیمی‌از نوزادان (۵۸/۸درصد) هنوز از شیرمادر تغذیه می‌شوند.

گزارش‌های AICR و WCRF با ارائه شواهدی قوی نشان‌می‌دهند که اضافه‌وزن و حمل چربی بیش‌از‌حد بدن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌پستان را پس‌از یائسگی افزایش‌دهد. از‌سوی‌دیگر چربی بدن خطر ابتلا به سرطان‌سینه را قبل‌از یائسگی کاهش‌می‌دهد. همچنان باتوجه به عوامل دیگر شیوه‌زندگی، گزارش نشان‌می‌دهد که در سرطان‌های پستان قبل و بعداز یائسکی شواهدی قوی وجود دارد که مصرف الکل باعث افزایش خطر می‌شود، درحالی‌که ورزش شدید این خطر را کاهش‌می‌دهد و همچنین مشاهده‌می‌شود که فعالیت بدنی متوسط نیز باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان‌پستان می‌گردد.

پژوهش ‌AICR برآورد می‌کند که می‌توان یک‌سوم از مبتلاشدن‌ها به‌سرطان‌‌پستان در آمریکا را از‌طریق اجتناب از الکل، فعالیت فیزیکی بیشتر و حفظ وزن سالم کاهش‌داد. این گزارش همچنین نشان‌می‌دهد که نوزادان تغذیه‌شده با شیرمادر کمتر احتمال دارد تا وزنشان در هنگام رشد افزایش‌یابد. باتوجه به تحقیق AICR این امر به نوزادان یک شروع خوب در زندگی‌می‌دهد زیرا اضافه‌وزن و چاقی در بزرگسالان خطر ابتلا به ۱۱نوع سرطان شایع را افزایش‌می‌دهد. تغذیه با شیرمادر همیشه برای مادر ممکن نیست اما مادرانی‌که می‌توانند باید بدانند که تغذیه با شیرمادر می‌تواند هم مادر و هم کودک را از ابتلا به سرطان محافظت نماید.

Ref: American institute for cancer Research - world cancer Research Fund

تعداد بازدید : 633

ثبت نظر

ارسال