شماره ۱۱۰۳

توصیه به زنان باردار با تست مثبت زیکا

دکتر منوچهر مجد - زنان

توصیه به زنان باردار با تست مثبت زیکا

ویروس زیکا در راه قاره‌ی آمریکای شمالی است. این ویروس در پورتوریکو مسأله‌ساز شده  و با گزارش‌هایی از شیوع آن در آمریکای‌جنوبی و مرکزی، شکی نیست که با آمدن تابستان پشه‌ی ناقل  ویروس زیکا به‌خوبی به اینجا (آمریکای شمالی) خواهد‌رسید‌. چگونه می‌توان از آن محافظت نمود؟ با در‌نظرگرفتن آنکه پشه‌های ناقل آن از پشه‌های خانگی بوده و تمایل به زندگی در خانه دارند، این حشرات به‌سختی با سم‌پاشی در پارک‌ها و خیابان‌ها ازبین‌می‌روند‌. به مردم باید توصیه ‌نمود تا پنجره‌ها و درهای منزل را با توری بپوشانند و دافع پشه به‌کار‌برند. البته کاربرد حشره‌کش‌ها در داخل منزل ازنظر اطمینان از بی‌ضرری آنها مورد پرسش می‌باشد.

سایر موارد محافظت شامل پوشیدن لباس‌های آستین‌بلند و ازبین‌بردن آب‌های راکد است‌. این پشه‌ها می‌توانند درحجمی به اندازه‌ی یک‌فنجان آب تخم‌ریزی نمایند؛ بنابراین باید در ازبین‌بردن آب‌های راکد جدی بود‌. قدم‌های دیگری برداشته‌شده که اشخاص می‌توانند خودشان را محافظت نمایند‌. البته اینها بدون خطا نیستند بلکه متدهایی هستند که می‌توان آنها را توصیه‌نمود. برای زنانی‌که درباره‌ی باردارشدن فکرمی‌کنند؛ به آنهایی که از‌نظر جنسی محافظت‌شده نیستند گفته‌می‌شود وقتی‌که زیکا به آمریکا برسد قطعاً زمانی است که باید به زنان، پیشگیری‌از بارداری‌ را با  شیوه‌های مختلف پیشگیری از بارداری توصیه‌نمود. پیشگیری‌از بارداری بهتراز متد خودداری از باردارشدن است‌. زیرا ما در‌این متد قطعاً شکست‌می‌خوریم اما نگرانی را در‌مورد توصیه‌ی پیشگیری‌از بارداری نداریم‌. اما اگر شما در سنین بچه‌دار‌شدن هستید و زیکا دراطراف شما می‌باشد، باید به‌خاطر‌سپرد که مشاهده شده‌است بیماری همراه با تعدادی‌از اختلالات خیلی بد نوزاد می‌باشد. در آمریکای‌جنوبی میکروسفالی بیشتر از سایر اختلالات دیده شده‌است. با‌حضور این ویروس نباید باردار‌شوند‌. بنابراین داشتن فرزند را به تأخیر انداخته و از مردان بخواهند که از کاندوم ویا سایر روش‌های دیگر که قبلاً گفته‌شد استفاده نمایند؛ این اقدامات چنانچه انجام شوند تهدید زیکا را برای نوزادان به حداقل رسانده‌ایم. بحث‌‌هایی در‌مورد باردار‌بودن و احتمال آلوده‌شدن به ویروس زیکا وجوددارد. مناظره‌هایی کلان در جامعه‌ی آمریکا در‌مورد سقط برای این مادران وجود داشته‌است‌. آیا سقط موضوعی است که به زنان با احتمال ابتلا در‌مورد آن باید گفته شود؟ باید هوشیار بود اگر زنی باردار بوده وتست زیکا مثبت است یا فکر می‌کند در‌معرض آن قرار‌گرفته است، اقدام درمانی به‌موقع به‌عمل آید.

تصورمی‌شود که دراین‌مورد اختیار تصمیم‌گیری وجود دارد اما بعضی زنان می‌گویند نمی‌توانند  درمعرض این بخت‌آزمایی قرارگیرند که اگر نوزادشان در‌معرض اختلال بد‌فرجامی در زمان تولد قرارمی‌گیرد، نمی‌خواهند آن زایمان را انجام دهند. زیکا تنها این چالش نیست که باید بین پشه و ما فاصله ایجاد شود، بلکه چالش اصلی در دیدگاه ما درمورد پیشگیری‌از بارداری و سقط و همچنین مواردی است که باید به بیماران در‌مورد فعالیت‌های جنسی آنها هشدار داده‌شود. در‌مورد این مسائل با بیماران وقتی‌که زیکا وارد شده‌است باید بحث نمود؛ زیرا تنها راه و بهترین طریق نشاندن تیر‌به‌‌هدف، کم‌کردن بار هرگونه مسئولیت‌هایی است که  این بیماری ممکن‌است ایجاد‌نماید.

MEDSCAPE BUSINESS OF MedicineMay27, 2016 webMd,LLC.


تعداد بازدید : 936

ثبت نظر

ارسال