شماره ۱۰۹۰

درمان سرطان‌پستان مقاوم

دکتر عبدالعلی شمس برهان - علوم آزمایشگاهی

محققان پس‌از بررسی‌های فراوان با تکمیل آزمایش خون بسیار حساسی‌، زمان مقاوم‌شدن سرطان‌های‌پستان به درمان هورمونی استاندارد را مشخص‌کردند. این آزمایش می‌تواند در مراحل اولیه‌، مقاومت مهارکننده‌های آروماتاز (Aromatase Inhibitor) را پیش‌بینی نماید که برای درمان زنان مبتلا به سرطان‌پستان با گیرنده‌ی استروژن (ER) مثبت استفاده می‌شوند و این نوع سرطان متداولترین نوع از سرطان‌پستان است.

این آزمایش همچنین قادر است تا جهش‌های ژن گیرنده‌ی استروژن ‌ESR1 را که مقاومت برابر هورمون‌درمانی را نشان‌می‌دهد (بخصوص در زنانی‌که با مهارکننده‌ی آروماتاز درمان‌می‌شوند) شناسایی‌کند.

شناسایی جهش‌ها در‌این ژن از میان ‌DNA سرطان موجود در جریان‌خون به پزشکان اجازه‌می‌دهد تا مشخص‌کنند که کدام یک از بیماران دیگر از این درمان سود نمی‌برند تا درمان آنها را با داروهای جایگزین تغییر‌دهند.

محققان در ابتدا نمونه‌های خون را از ۱۷۱ خانم مبتلا به سرطان‌پستانER مثبت جمع‌آوری و نتایج خود را در سه‌گروه مستقل ‌از بیماران تأیید‌کردند و دریافتند که جهش‌های‌ESR1 می‌تواند با روشی فوق حساس به‌نام آنالیزPCR دیجیتال متعددشده (Multiplexed Digital PCR Analysis) شناسایی‌شود که می‌تواند کد ژنتیکی مقادیر بسیار اندک‌DNA تولید‌شده توسط تومورها را نیز بخواند.

ثابت‌شده که این روش می‌تواند خطاهای DNA را با حساسیتی برابر با روش بیوپسی تومور شناسایی‌کند (یعنی با مطابقت ۹۷درصدی بین این دو روش) و در آینده نیاز به چنین اقدامات تهاجمی را از‌بین‌می‌برد. زمانی‌که جهش‌هایESR1 شناسایی‌شدند، یاخته‌های سرطانی جهش‌یافته تکثیر می‌گردند و به‌نوع غالب در بدن تبدیل‌ گشته و بیش‌از‌پیش موجب تهاجمی‌ترشدن بیماری و افزایش سرعت پیشرفت آن می‌شود. در زنانی‌که به سرطان‌پستان همراه با جهش‌های‌ESR1 مبتلا بودند، در‌مقایسه با افرادی‌که جهش ESR1 نداشتند احتمال پیشرفت بیماری سه برابر بیشتر بوده‌است.

مرحله‌ای که سرطان تحت‌درمان قرار می‌گیرد، بر نحوه‌ی مقاوم‌شدن سرطان نسبت به مهارکننده‌های آروماتاز (که در زنان یائسه‌ی مبتلا به سرطان‌پستان‌ER مثبت، پس‌از جراحی به‌عنوان روش استاندارد استفاده می‌شوند) تأثیر زیادی دارد. جهش‌ها در ESR1 تنها در 6 درصد از بیمارانی رخ‌داد که وقتی سرطان آنان گسترش نیافته بود، ابتدا با مهارکننده‌های آروماتاز درمان شدند. اما در‌افرادی‌که پیش از تجویز این دارو، سرطان در‌سراسر بدن آنها پراکنده‌شده بود، این جهش در 36درصد از بیماران رخ‌داد. این بررسی نشان‌می‌دهد که در سرطان‌های پیشرفته‌تر، مقاومت به دارو سریعتر ایجاد‌می‌شود که بر اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام سرطان بیش‌از‌پیش تأکید می‌نماید.

«جستجو به‌دنبال‌DNA سرطان در خون به ما اجازه‌می‌دهد تا تغییرات ژنتیکی را در سلول‌های سرطانی بررسی کنیم، بدون اینکه به بیوپسی تهاجمی نیاز باشد.

این تحقیق نشان‌می‌دهد که چگونه این بیوپسی‌های به اصطلاح مایع (Liquid Biopsies) می‌توانند برای ردیابی پیشرفت درمان در بیشتر موارد متداول سرطان‌پستان استفاده شوند». این آزمایش در ارتباط با ناکامی درمان به سرعت به پزشکان هشدار می‌دهد و از آنجایی‌که آزمایش‌های بالینی‌داروهایی که جهش‌های ‌ESR1 را هدف قرار‌می‌دهند کم‌کم در‌حال‌توسعه می‌باشند، به انتخاب مناسبترین روش درمانی برای زنان مبتلا به سرطان پیشرفته کمک می‌نمایند.


تعداد بازدید : 1376

ثبت نظر

ارسال