شماره ۱۰۹۰

شکم درد در بارداری (۲) (بخش پایانی)

دکتر سید حسین حقیقی آزاد- زنان

شکم درد در بارداری (۲) (بخش پایانی)

درد شکم (دیگر موارد):

Cholecystitis:

در زنانی‌که در مناطق با خوراکی‌های پر از کلسترول زندگی می‌کنند، شایع است. معمولاً بروز کلسیستیــت حاد در گروهی با چهار‌F دیده می‌شود: (Female, Fatty, Forthy, Fertile)

این درد معمولاً در قسمت فوقانی و سمت‌راست شکم، زیردنده‌ها و با تمرکز حساس‌بودن ناحیه‌ی روی نوک هشتمین یا نهمین دنده می‌باشد.

درمان در نبود یرقان از‌طریق Laparascopic cholecystectomy بهتر است.

“ Intestinal obstruection “Volvulus: این حالت روده‌ی بزرگ ممکن‌است در بارداری نیز رخ‌دهد، گرچه این مشکل بیشتر و مشخصاً در دوران بعد‌از زایمان محتمل است و معمولاً دراثر چسبندگی و فتق عارض می‌شود.

از دیگر علل آن Small Bowel Colic به‌دنبال حمله‌ی گاستروآنتریت و سنگ دستگاه ادراری می‌باشد.

دردهای شکم در اواخر بارداری:

دردهای شکم با منشاء رحم و انقباضات رحمی:

تمام بارداری‌ها به زایمان ختم می‌شوند که می‌تواند به‌خوبی قبل‌از 40‌هفتگی بارداری اتفاق افتد.

Premature Labaorیا زایمان زودرس، ممکن‌است با شکم‌درد خود را نشان‌دهد. معمولاً درد بازگشتنی است و رحم در حالت انقباض می‌تواند حس شود. درد ممکن‌است با خروج موکوس و کمی خونروی از واژن همراه باشد. در معاینه‌ی بالینی واژن، سرویکس نرم و نازک و به‌سمت بالا کشیده و گاهی باز شده‌است‌.

معمولاً این زایمان زودرس را به دو گروه late و Early تقسیم‌بندی می‌کنند. زمانی‌که درد‌ زایمان خیلی قبل‌از ترم است «26تا۳۲هفتگی»  مادر باید به بیمارستانی دارای بخش‌NICU منتقل شود و در‌صورت لزوم، جهت طولانی‌کردن بارداری از Tocolytic و بخصوصNifedipin استفاده‌گردد.

Abruptio Placenta(جداشدن زودرس جفت):

جدا‌شدن جفت از بسترش قبل‌از مرحله‌ی سوم زایمان، دردناک است و باعث شوک‌می‌شود. درد به‌وسیله‌ی خونروی ‌داخل میومتر و جدا‌شدن فیبرها به‌صورت شدید و بالاخره رسیـدن بهVisceral Peritonium ایجاد می‌شود. این حالت نیز تولیـد Tonic Uterine Contraction می‌کند. نوع خونروی آن به سه‌حالت خود را نشان‌می‌دهد:

1ـConcealed
2ـRevealed
3ـ Mixed

درمان:

زایمان سریع و فوری، اگر بچه هنوز زنده است.

درد شکم با منشاء Extra Peri toneal Cause:

درحالت شدید و التهابی بارداری تحریک‌شده به‌وسیله‌ی فشار‌خون، مادر ممکن‌است از درد هیپوگاستریک همراه با استفراغ رنج ببـرد. او احتمالاً به فشار‌خون بالا با پروتئین اوری و ادم شناختــه‌شـــده بــه Preeclampsia یا  Hypertensive Nephropathy مبتلا است. ممکن‌است به‌علت افزایش فشار‌خون در بینایی نیز اختلال داشته باشد (رتینوپاتی هیپرتانسیو).

درد جناق‌سینه در‌اثر کشیدگی پریتونیوم روی کبد بعد‌از اینکه کبد حالت ادماتوز پیدا‌کرد به‌وجود می‌آید که این حالت را Eclampsia گویند. درمان سریع و صحیح فشارخون، نشانه‌های فوق را از بین‌می‌برد.

Acute Pneumonia:

در مراحل اولیه خود را به‌وسیله‌ی حمله‌ی حاد درد و سختی ناحیه‌ی شکم نشان می‌دهد. دیگر نشانه‌ها: تب، افزایش تعداد تنفس و حرکات لبه‌های بینی می‌باشد. موارد مشکوک خصوصاً در اپیدمی انفلوآنزا باید جدی گرفته شود. جهت تشخیص نهایی، علاوه‌بر معاینه‌ی بالینی ریه‌ها، می‌توان از  اشعه‌ی ایکس (با توجه به محافظت از برخورد امواج به جنین) نیز استفاده کرد.

روش درمان: بستری‌کردن در بیمارستان و تجویز آنتی‌بیوتیکی که برای بارداری بی‌خطر و برای عفونت مؤثر باشد.

Rectus Hematoma:

به‌ندرت ماهیچه‌ی رکتوس ممکن‌است Dehisce شود یا سیاهرگ‌های Interior Epigastric زیر ماهیچه پاره شوند. این سیاهرگ‌ها به دلیل اینکه دیواره‌ی ‌شکم بیش‌از‌حد به‌وسیله‌ی رحم بزرگ‌شده، کشیدگی پیدا می‌کند و حتی یک عطسه نیز ممکن‌است باعث پارگی آنها گردد. درد شدید است و معمولاً به یک قسمت از ماهیچه محدود می‌شود. خونروی اندک است ولی اگر چند سیاهرگ پاره شوند، مقدار آن افزایش‌می‌یابد.

روش تشخیص: دارای درد و حساس است و موقعی که مادر ماهیچه‌ی رکتوس را با بلند کردن سر منقبض می کند، تشدیدمی‌شود.

سونوگرافی کمک کننده است. اگر تشخیص داده شود، درمان محافظه کارانه است. اما در موارد ابهام انجام لاپاراتومی، وجود هماتوم پشت ماهیچه‌ی رکتوس را تأییدمی‌کند.

Pelvic arthroparty:

شل‌شدن لیگامنت‌های محافظت‌کننده‌ی مفاصل لگنی به‌دنبال ترشح هورمون Relaxin. این حالت به جدا‌شدن قابل‌ملاحظه‌ی Symphysis pubis و موجب درد شکم که با راه‌رفتن شدت پیدا‌می‌کند، منجر‌می‌شود. درمان، استراحت و Binder of little help است. این‌حالت ممکن‌است تا حدود ۲‌ماه بعد‌از زایمان ادامه یابد تا از‌بین‌برود، اما معمولاً از‌بین‌می‌رود.

امکان دیگر Gestatioal diabetes mellitus است که می‌تواند ایجاد شکم درد نماید.

تعداد بازدید : 1475

ثبت نظر

ارسال