شماره ۱۰۸۹

نتایج افزایش وزن دوران بارداری

سپیده زرین کفش - ماما

اگرچه افزایش ناسالم وزن در دوران بارداری با اندازه‌ی نوزاد و ترکیب بدن در ارتباط است، اما اطلاعات زیادی در‌مورد ارتباط درازمدت آن با چاقی دوران کودکی در بین جوانان کم درآمد و چند قومیتی (Multi-ethnic) در ‌دست نیست. محققان دانشکده‌ی بهداشت‌عمومی دانشگاه کلمبیا برای نخستین‌بار اثر افزایش‌وزن دوران ‌بارداری (Gestational Weigh Gain) را بر خطر چاقی دوران کودکی در جمعیت شهری چند قومیتی بررسی‌کردند و نشان‌دادند که افزایش‌وزن بیش‌ازحد در دوران بارداری، با افزایش کلی چربی بدن و چربی شکم در کودکان و چاقی در سن هفت سالگی ارتباط دارد.

داده‌های آماری‌:

افزایش‌وزن بیش‌از‌حد قبل‌از بارداری، خطر چاقی دوران کودکی را تا حدود ۳۰۰درصد افزایش می‌دهد.

۴۵ ‌درصد از این جمعیت زنان آمریکایی آفریقایی‌تبار و دومینیکن، پیش‌از بارداری اضافه‌وزن داشتند یا چاق بودند. ۶۴ درصد‌از مادران در دوران بارداری بیش‌از مقدار توصیه شده افزایش‌وزن پیدا‌کردند. ۲۲درصد از کودکان متولد شده از این زنان مورد بررسی، در سن هفت سالگی به چاقی مبتلا بوده و به‌طور متوسط ۲۴‌درصد از توده‌ی بدن آنها از بافت چربی تشکیل‌شده بود.

دستـورالعمـل‌های پزشـکی در سال ۲۰۰۹ توصیه می‌کنند که زنان باردار در محدوده‌ی مشخصی با‌توجه به شاخص توده‌ی بدن قبل‌از بارداری باید افزایش‌وزن پیدا‌کنند. برای نمونه؛ زنانی‌که افزایش‌وزن طبیعی ۱۲تا‌۱۵ کیلوگرم دارند (حدوداً نیم کیلوگرم در هفته در سه ماهه‌ی دوم و سوم افزایش‌وزن پیدا‌کنند). این دستورالعمل‌ها باید به‌همراه قضاوت بالینی ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار‌گیرند.

اغلب پژوهش‌های‌صورت گرفته‌ی قبلی‌، اثرات دراز‌مدت افزایش‌وزن بارداری را بر اندازه‌ی بدن در دوران کودکی بررسی کرده‌اند که به‌طور‌معمول به‌جای تخمین میزان چربی بدن، تنها قد و وزن را اندازه می‌گیرند. علاوه‌بر‌این، بررسی‌های‌کمی در‌مورد اثرات درازمدت افزایش‌وزن بارداری بر خطر چاقی در دوران کودکی در جمعیت‌های آسیب‌پذیر وجود دارد.

محققان شاخص‌توده‌ی بدن قبل‌از بارداری، آموزش مادران، دریافت کمک‌های عمومی، توانایی پرداخت هزینه‌ی مواد‌غذایی در دوران بارداری و بارداری‌های قبلی را کنترل‌کردند و زنانی‌که اولین‌بار پس‌از هفته‌ی بیستم بارداری ویزیت شدند و در‌صورتی‌که دچار دیابت، فشار‌خون، ابتلا به ویروس نقص‌ایمنی انسانی (HIV) بوده و یا استفاده از مواد‌مخدر یا سیگار در دوران بارداری را گزارش‌کردند، از ارزیابی کنار گذاشته شدند.

نتیجه گیری:

افزایش‌وزن دوران بارداری طبیعی است‌، اما مادران باید توجه داشته باشند که افزایش‌وزن بیش ‌از‌حد، می‌تواند فرزند آنها را در خطر چاقی دوران کودکی قرار‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در‌آینده در این کودکان افزایش ‌می‌دهد. ازآنجا‌که افزایش ‌وزن بارداری پیامدهای دائمی بر سلامت دوران کودکی دارد، باید چگونگی حمایت از زنان برای افزایش‌وزن سالم(Healthy amount) در دوران بارداری مشخص‌ گردد.

تعداد بازدید : 1170

ثبت نظر

ارسال