شماره ۱۰۸۵

بهترین راه پیشگیری‌از بارداری در نوجوانان

دکتر منوچهرمجد - زنان

مطابق راهکارهای جدید آکادمی متخصصان اطفال آمریکا(APA) برای پیشگیری‌از بارداری در نوجوانان‌دارای فعالیت‌جنسی، داروها و وسایل پیشگیری‌از بارداری درازمدت انتخاب اول می‌باشند. موارد پیشگیری‌از بارداری درازمدت شامل‌IUD و کاشت زیرجلدی و تزریق Depomedroxy Progesterone Acetate می‌باشد که در لیست انتخاب اول بوده و راهکارهای آکادمی متخصصان اطفال آمریکا در‌سال‌2007 را تغییر‌داده است. به‌موجب مدارک به‌دست‌آمده،

آکادمی اطفال از ۱۰سال گذشته تاکنون پیشنهاد می‌نماید که موارد فوق برای مدت ۳تا۱۰‌سال برای  نوجوانان بی‌خطر می‌باشد. برابـر آنچه که دکتر Mary Anne Ott و همکاران او بررسی کرده‌اند، هرسال تقریباً ۷۵۰۰۰۰نوجوان در آمریکا باردار می‌شوند که بیش‌از ۸۰ درصد این بارداری‌ها برنامه‌ریزی نشده می‌باشند که نشان‌میدهد دراین جمعیت سنی با یک کنتراسپتیو مؤثر مواجه نشده‌اند.

باوجود‌آنکه کاندوم در‌بین کنتراسپتیو‌ها بیشترین کاربرد را دارد (۵۰ درصد از زنان در آخرین فعالیت ‌جنسی خود کاندوم را به‌کار برده‌اند)، کاربرد متدهای مؤثرتر هورمونی شامل کنتراسپتیوهای ترکیبی و سایر متدهای هورمونی به‌میزان کمتر و به ترتیب ۱۲ و ۳۱ ‌درصد کاربرد داشته‌اند. استفاده از کنتراسپتیوهای درازمدت مؤثر مانند کاشت زیرجلدی وIUD به‌مراتب کمتر استفاده شده‌است‌. متخصصان اطفال نباید به‌تنهایی به متد خودداری‌از بارداری (Abstinence) در زمانی‌که به بیمارانشان اطلاعات پیشگیری‌از بارداری را می‌دهند اعتقاد داشته باشند. خودداری‌از بارداری ۱۰۰درصد در پیشگیری‌از بارداری و بیماری‌هایی که از‌ راه‌های جنسی انتقال می‌یابند (STD) نقش دارد و یک قسمت از مشاوره‌ی پیشگیری‌از بارداری است ‌. نوجوانان باید تشویق شوند تا شروع فعالیت جنسی‌ خود را به تأخیر بیاندازند تا زمانی که کاملاً آماده شوند. درهر‌حال شواهد موجود نشان‌می‌دهد که جذابیت پیشگیری‌از بارداری کم است‌. به‌عنوان نمونه، شماری‌از نوجوانان برای خودداری از بارداری برنامه‌ریزی می‌نمایند اما این کار استمرار ندارد.

پیشنهادات شامل موارد زیر است‌:

۱ـ متخصصان اطفال باید نوجوانان را در موارد استراتژی‌های گسترده‌ی پیشگیری‌از بارداری آموزش‌ و مشاوره داده و آنها را در‌مورد بی‌خطر‌ بودن و تناسب و تأثیرگذاری این روش‌ها مطمئن ‌سازند‌.

۲ـ متخصصان اطفال باید به نوجوانان در موارد روش‌های پیشگیری‌از بارداری درازمدت به‌عنوان خط‌مقدم پیشگیری‌از بارداری، شامل کاشت زیر‌جلدی پروژستین و IUD مشاوره دهند. متخصصان اطفالی که قادر به فراهم‌آوردن این روش‌ها برای نوجوانان نمی‌باشند، باید آنها را به‌دست‌اندرکاران امور بهداشتی که توانایی انجام این روش‌ها را دارند، ارجاع دهند.

۳ـ به‌رغم عوارض‌جانبیDepomedroxy Progesterone Acetate تزریقی و کاشت زیر‌جلدی، نه‌تنها مؤثر هستند بلکه به‌مراتب بی‌خطرتر از بارداری در نوجوانی می‌باشند، (مطابق آنچه که آکادمی متخصصان اطفال آمریکا پیشنهاد نموده‌است).

۴ـ متخصصان اطفال باید اجازه دهند تا نوجوانان در موارد مراقبت پیشگیری‌از بارداری رضایت داشته و این اطلاعات را با وجود محدودیت‌های قوانین دولتی در آمریکا افشا نمایند.

 

تعداد بازدید : 755

ثبت نظر

ارسال