شماره ۱۰۷۸

عدم پیش آگاهی زنان از سرطان تخمدان

دکتر محمد اسلامی‌وقار - زنان

عدم پیش آگاهی زنان از سرطان تخمدان

در‌حالی‌که آزمایش‌های اولیه درخصوص سرطان‌سینه نسبتاً متداول هستند، ۷۵ تا ‌۸۵درصد از خانم‌هایی که سرطان‌تخمدان دارند تنها در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می‌شوند یعنی زمانی‌که سرطان گسترش یافته است و پیش‌آگهی اندک است.

هر‌ساله بیش‌از ۲۱هزار خانم مبتلا به سرطان‌تخمدان تشخیص داده می‌شوند که بیش‌از ۱۴‌هزار تن از آنها هر‌ساله جان خود را ازدست‌می‌دهند. هر‌خانم به احتمال یک به هفتاد ممکن‌است در طول زندگی خود مبتلا به سرطان‌تخمدان شود.

هیچ روش مؤثری برای تشخیص سرطان‌تخمدان در مراحل اولیه وجود ندارد و پزشکان به‌دنبال این هستند تا زنانی‌که در‌معرض خطر این سرطان هستند را شناسایی‌کرده و روش‌های مؤثر پیشگیری را بیابند.

محققان در‌حال انجام آزمایش‌های گوناگون هستند ولی هنوز روشی ساده یا تست غربالگری مؤثری که بتوان برای بیشتر خانم‌ها آن را پیشنهاد کرد وجود ندارد. نمی‌دانیم چه چیزی خوب جواب خواهد داد ولی معدود یافته‌هایی هستند که می‌توانند به زنانی‌که متعلق به خانواده‌های با خطر بالای این سرطان هستند، کمک‌کنند.برای همین است که توصیه می‌شود خانم‌هایی که خطر ابتلایشان به این بیماری زیاد است اطلاعات مربوطه به سرطان‌تخمدان را به‌خوبی بشناسند و محققان در تلاشند که آگاهی نسبت به این سرطان را در‌میان خانم‌هایی که فاکتورهای ژنتیکی‌شان احتمال ابتلا به این سرطان را زیاد می‌کند، افزایش‌دهند.

بیشتر زنانی‌که در معرض خطر بالا به ابتلای سرطان‌تخمدان قرار دارند از وضعیت خود‌آگاهی ندارند.

۷۵‌درصد از بانوانی که خطر بالای جهش‌های BRCA دارند، بی‌خبر از قابلیت این جهش‌های ژنی هستند که منجر به افزایش سرطان ‌تخمدان‌ در آنها می‌گردد. گرچه اطلاع بیشتری در‌این‌خصوص وجود دارد که BRCA1 و BRCA2 خطر سرطان سینه را زیاد می‌نمایند.

در ارزیابی صورت‌گرفته پیرامون این بررسی، تعدادی از خانم‌هایی که سنشان بین ۳۵تا۸۰ سال بود و پیشینه‌ی خانوادگی‌شان خبر از وجود جهش‌های‌BRCA داشت، مشخص‌گردید که تنها ۲۲‌درصد از آنها که خطر بالا و ۷/۴‌درصد که خطر متوسط دارند از احتمال ابتلایشان به سرطان‌تخمدان آگاهی دارند.

با‌توجه به اینکه پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه‌ها و داده‌های آماری مربوط‌به ناحیه‌ای با افراد تحصیل‌کرده و دارای آگاهی‌های بهداشتی‌ بالا بوده (درامریکا) و دسترسی لازم به مشاوره‌ی ژنتیک و غربالگری را داشته‌اند، محققان حدس‌می‌زنند که این آگاهی میان زنانی‌که در مناطقی با افرادی‌که تحصیلات کمتری داشته و مراجع علمی کمتری در‌اختیار دارند‌، کمتر بوده و خطر ابتلاء به سرطان تخمدان بالاتر است.

چرا این گروه که در‌معرض خطر فراوان ابتلا به سرطان می‌باشند، از این اتفاق بی‌خبر هستند؟

از آنجاکه سرطان‌سینه رایج‌تر است و از هر ۸‌خانم آمریکایی، یک تَن در‌ طول‌عمر خویش مبتلا به سرطان‌سینه می‌شود و گرچه جهش BRCA1 خطر سرطان‌تخمدان را نیز در ۵۰ ‌درصد از موارد زیاد می‌کند ولی خطر سرطان‌سینه را ۸۷‌درصد بیشتر می‌نماید. حتی در خانواده‌هایی که چندین فرد از اعضای آنها مبتلا به سرطان‌های مرتبط با BRCA1 یا BRCA2 شده‌اند، بیشتر سرطان‌های اتفاق‌افتاده سرطان‌سینه بوده است. و این نشانه‌ی این است که مردم به این موضوع (سرطان سینه)، بیش از  سرطان‌تخمدان توجه دارند.

 

تعداد بازدید : 1768

ثبت نظر

ارسال