شماره ۱۰۷۲

از سلامتی خود آگاه گردید

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

 

هر‌روز ما انسان‌ها پس‌از بیدارشدن و شستشوی صورت، خود را در آینه نگاه ‌می‌کنیم و با‌کمی دقت می‌توانیم با بیماری‌های به‌وجود‌آمده در بدن‌مان و یا درحال به‌وجود‌آمدن آشنا‌ شویم و هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه و قبل‌از مزمن‌شدن و یا پیشرفت، آن بیماری‌ها را از بین ببریم. در زیر موارد عمومی که معمولاً نشانه‌ای از بیماری است را آورده‌ایم.

1ـ دور چشم‌ها تیره شده:

این علامت نشانه‌ی کمبود آهن در بدن است و اگر چنانچه بیماری مادرزادی مانند تالاسمی و یا غیره را ندارید، بدانید این امر نشانه‌ی کمبود آهن در بدن است و باید اول به پزشک مراجعه نموده، آزمایش‌های لازم در‌این‌خصوص را انجام‌داده و چنانچه دچار کمبود آهن هستید، رژیم‌غذایی خود را تغییر بدهید و اگر سن شما پائین است، اول گوشت‌قرمز و بعد سبزی‌های سبز‌تیره مانند اسفناج و غیره را مصرف نمائید. ولی اگر در سنین بالا هستند حتماً از سبزی‌های سبز تیره و دیگر مواد و میوه‌های دارای آهن استفاده نمائید و یا در‌نهایت از مکمل‌ها نیز استفاده شود. البته اگر این امر زیر‌نظر یک پزشک متخصص تغذیه انجام گردد، بهتر خواهد بود.

2ـ روی گردن و نواحی آن تیره‌شده:

کسانی‌که اهل قند و شکر و شیرینی هستند، پس‌از بالا‌رفتن قندخون دچار این حالت می‌گردند؛ چون در‌معرض ابتلا به دیابت نوع۲ بوده و یا دچار آن شده‌اند. این لکه‌های قهوه‌ای، هشداری است که بدن به شما نشان‌می‌دهد. آن‌را جدی بگیرید چون مقاومت بدن شما در‌برابر انسولین زیاد شده‌است و فوراً آزمایش قند‌خون بدهید و از خوردن شیرینی‌ها ـ شکر و قند و کربوهیدرات‌ها جداً خودداری و به پزشک خود مراجعه نمائید.

3ـ خارش پوست زیاد است:

اگر شما دچار آلرژی فصلی و یا غذایی نیستید، حتماً کبدتان علامت میدهد که بیمار‌شده و همچنین نشانه‌های مختلفی روی پوست شما ظاهر‌می‌گردد. البته افراد ظاهرشدن لکه روی پوست را دلیل بیماری کبد می‌دانند ولی خارش بی‌اندازه‌ی پوست دلیل بسیار خوبی بر بیماری کبد است و حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمائید تا از سلامتی کبد خود آگاه شوید و یا در‌پی درمان آن برآیید. چون کرم‌ها و داروهای روی پوست به شما کمکی نمی‌کند.

4ـ جوشی‌جوشی‌شدن صورت:

استرس‌های روزانه نه‌تنها می‌تواند در روی صورت خود را نشان‌دهد بلکه می‌تواند باعث ایجاد اگزماهای دردناک در بدن شده و موارد دیگری را برایتان ایجاد نماید. اول چنانچه خانم هستید از وضعیت تخمدان‌های خودتان آگاه شوید و بعد با آزمایش‌های دیگر از موارد دیگر ایجاد‌شده در بدن آگاه‌گردید. همیشه برای درمان مشکلات‌پوستی ابتدا فقط به‌سراغ پزشک متخصص پوست نروید.یک پزشک داخلی می‌تواند شما را از وجود بیماری آگاه‌‌ سازد و گاهی ممکن‌است یک پزشک روانشناس نیز نیاز باشد تا با کم‌کردن استرس خود به کمک وی، به نتیجه‌ی بهتری برسید.

5ـ دور چشم‌ها زرد‌شده:

این علامت نشانه‌ی افزایش کلسترول در خون است و به‌شما هشدار می‌دهد که کلسترول خون شما بالا‌رفته و در خطر هستید و البته زیاد نگران نشوید چون با یک رژیم‌غذایی مناسب و مصرف داروهای استاتین، کلسترول‌ خود را می‌توانید تنظیم نمائید. البته زیرنظر پزشک، به راحتی می‌توانید زردی که اطراف چشم شما و یا بینی یا دهان شما شکل گرفته را از بین ببرید. غذاهای چرب و لبنیات‌چرب و آزمایش خون، همگی به‌شما کمک‌می‌نماید تا میزان کلسترول‌خون خود را دوباره به‌حالت اولیه بازگردانید.

6ـ حالت الاستیک پوست را از دست دادید:

اگر سیگاری هستید همین حالا آن‌را کنار بگذارید چون کلاژن‌سازی پوستتان کُند‌گردیده و خاصیت الاستیک پوستتان آسیب‌دیده است. در چنین شرایطی خطوطی که روی چهره‌ی شما جا‌خوش‌کرده‌اند، هر‌روز بیشتر شده و عمیق‌تر می‌گردند چون سیگار نمی‌گذارد اکسیژن کافی به بدن و پوست شما برسد و ماهیچه‌های زیر پوست شما ضعیف شده‌اند و باید ویتامین‌C بیشتری مصرف نمائید و از میوه‌های فصلی استفاده نمائید تا وضعیت بهتری پیدا‌کنید و حتماً سیگار را ترک نمائید زیرا زنگ خطر به صدا درآمده است.

7ـ زخم‌های دور‌دهان:

این زخم‌ها به‌خاطر کمبود ویتامین‌B ایجاد‌شده و این ترک‌ها نیز به‌خاطر کمبود ویتامین‌B2 و B3 ایجاد‌گردیده و همچنین زبان شما ضخیم‌شده است. به پزشک مراجعه‌کرده و رژیم‌غذایی خود را تغییر دهید و اگر گیاهخوار هستید حتماً از مواد دیگر نیز استفاده نمائید تا بیماری شما درمان شود. لبنیات و گوشت، رژیم خوبی است.

8ـ روی چانه‌ی شما جوش‌های زیادی به وجود آمده است:

اگر خانم هستید آن‌را جدی بگیرید زیرا این موضوع نشانه‌ی سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است. وقتی هورمون پروژسترون در بدن‌تان دچار نوسان می‌شود، این حالت به‌وجود‌می‌آید. اتفاقی که اغلب پیش‌از قاعدگی بروز می‌کند و سروکله‌ی این جوش‌ها پیدا می‌شود. اگر تعداد این جوش‌ها در زیر‌چانه‌ی شما زیاد شد، ممکن‌است به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دچار‌شده‌اید و یا در حالت بروز آن هستید. پس حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید. البته نامنظم‌بودن قاعدگی نیز می‌تواند آنها را ایجاد‌نماید ولی پزشک با یک آزمایش کامل خون و سونوگرافی می‌تواند آن‌را تشخیص دهد. البته در مورد خونروی و نظم قاعدگی خود با او صحبت نمائید و دردهایی را که دارید به او بگوئید تا درمان را شروع نماید و شما را از این مشکلات رهایی دهد. متأسفانه با مصرف غذاهای فست‌فود و دیگر مواد‌غذایی آلوده و نگهدارنده‌ها و مصرف خود‌سرانه‌ی لوازم آرایشی و بهداشتی، بیماری‌های زنان در جامعه بیشتر می‌شود و نبود اطلاع کافی از این موضوعات می‌تواند خطرات جدی برایشان به‌وجود‌آورد.پس دقت بیشتری در زندگی روزمره‌ی خود داشته باشید و با مشاوره با پزشک، خود را از این بیماری‌ها رها سازید.

 

تعداد بازدید : 1570

ثبت نظر

ارسال