شماره ۱۰۶۸

عدم ضرورت پُرخوری در بارداری

سپیده زرین کفش - ماما

عدم ضرورت پُرخوری در بارداری

در اوایل دوران بارداری، دستگاه گوارش مادر به‌منظور رفع نیازهای کودک در‌حال رشد، جذب انرژی را افزایش می‌دهد.

محققان کالج سلطنتی لندن دریافتند که در اوایل دوران بارداری «خوردن برای دو نفر» لازم نیست و آنها متوجه شدند که دستگاه گوارش بزرگ‌تر شده و برای جذب انرژی بیشتر، با مصرف همان مقدار مواد‌غذایی همیشگی سازگار می‌شود و آنها همچنین دلیل سختی کاهش وزن خانم‌ها پس‌از دوران بارداری را توضیح می‌دهند.

طبق بررسی‌های انجام‌شده روی پستانداران، روده‌ی جنس مؤنث باردار در‌این دوران رشد می‌کند.

در مگس میوه (Fruit flies) پس‌از لقاح، یک هورمون آزاد‌شده و باعث رشد چشمگیر روده و تحریک افزایش ذخیره‌سازی چربی می‌گردد.

مگس‌میوه مدل آزمایشگاهی مفیدی برای کاوش در مورد زیست‌شناسی انسان است.

بسیاری از ژن‌های مگس‌میوه در انسان نیز وجود دارند و همانند انسان‌ها چربی را ذخیره و استفاده می‌کند و سوخت‌و‌ساز خود را با هورمون‌های مشابه با انسان کنترل می‌کند‌.

این هورمون‌ها به روده دستور می‌دهند تا برای افزایش نیاز انرژی، آمادگی کافی داشته باشد.

ابتدا محققان بر‌این‌نظر بودند که تغییر در اشتهای خانم باردار به‌دلیل افزایش نیاز نوزاد برای انرژی است اما پژوهش جدید نشان‌می‌دهد که هورمونی به‌نام «هورمون جوانی» (Juvenile hormone) به روده برای انطباق و آماده‌سازی برای رفع نیاز پیش‌بینی شده‌ی تخم بارور شده فرمان می‌دهد. این هورمون که مشابه هورمون تیروئید انسانی عمل‌می‌کند، به‌عنوان تنظیم‌کننده‌ی نیاز انرژی بدن رفتار نموده و سوخت‌و‌ساز چربی را نیز تغییر می‌دهد.

در مگس‌های‌میوه، میزان هورمون فوق بعد‌از جفت‌گیری به‌سرعت شروع به افزایش می‌کند و همچنین به‌نظر می‌رسد باروری را نیز تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد. اگر تغییرات‌روده توسط هورمون مهارگردد، مگس تخم کمتری تولید خواهد نمود.

محققان بر‌این باورند که ممکن‌است یافته‌های آنها همچنین توضیح‌دهد چرا زنان برای به‌دست آوردن مجدد وزن طبیعی خود پس‌از زایمان، باید تلاش مضاعفی را به‌کار گیرند.

روده‌ی زنان پس‌از زایمان ممکن‌است همچنان بزرگ باقی بماند و ممکن‌است بدن همچنان به استخراج کالری بیشتر از مواد‌غذایی ادامه دهد.

خوردن برای دو نفر در دوران بارداری ضرورتی ندارد و حتی ممکن‌است مضر (harmful) باشد، چراکه شواهد نشان‌می‌دهند رژیم‌غذایی مادر ممکن‌است بر تمایل کودک به چاق‌شدن در زندگی بعدی وی تأثیر بگذارد.


تعداد بازدید : 1152

ثبت نظر

ارسال