شماره ۱۰۶۵

آیا ژل تنوفوویر از آلودگی HSV-2 پیشگیری می‌کند؟

پزشکی امروز

در پژوهشی با حضور زنان آفریقای جنوبی نشان‌داده شد که استعمال ژل تنوفوویر قبل از آمیزش، خطر اکتساب ویروس هرپس سیمپلکس نوع۲ را نصف می‌کند.

عفونت HSV-2 از رایج‌ترین بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) در سراسر جهان می‌باشد. ژل تنوفوویر خطر اکتساب HSV-2 را تا ۴۶درصد کاهش می‌دهد. جهت بررسی بیشتر کارایی آن در پیشگیری از عفونت HSV-2، محققان آنالیزهای نیمه گروهی میان422 خانم HSV-2 منفی که در پژوهشی 004 -CAPRISA ثبت‌نام شدند را انجام دادند. این کار یک کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده، شاهـد ـ دارونـما، دو سوکــور بوده (double-blind,placebo-controlled, randomized trial) و جهت بررسی اینکه آیا ژل تنوفوویر مانع انتقال HIV به زنان می‌شود یا خیر، در آفریقای‌جنوبی انجام گرفت.

ژل‌های تنوفوویر و دارونما در اپلیکاتورهای واژینال آماده با دستورالعمل مصرف به‌شکل یک دوز طی ۱۲ساعت قبل از مقاربت و دوز دوم در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی۱۲ساعت پس‌از مقاربت که نهایتاً در ۲۴ساعت بیشتر از دو دوز نشود، در اختیار افراد قرار‌گرفت. زمان پیگیری متوسط ۱۸ماه و میزان شرکت‌کنندگانی که بررسی را ادامه دادند ۹۴/۸درصد بود. تبدیل سرمی(HSV-2(sero conversion با سنجش Eliza تشخیص داده شده بود. همراه با آزمون وسترن بلات Westeran blot که جهت تأیید انجام گرفت.

نرخ کلی بروز عفونت HSV-2، برای گروهی که از ژل تنوفوویر استفاده کرده بودند ۱۰/۲ مورد در‌هر ۱۰۰ انسان ـ سال بود ( ۹۵درصد فاصله‌ی اطمینان، ۱۴/۷-۶/۸) در‌مقابل ۲۱مورد از هر ۱۰۰ انسان ـ سال (۹۵درصد فاصله‌ی اطمینان، ۲۷/۲-۱۶) برای گروهی که از دارونما استفاده کرده بودند (نسبت نرخ پیدایش incidence ratio ۰/۴۹، نود و پنج درصد فاصله‌ی اطمینان؛ ۰/۳۰ تا ۰/۷۷). عفونت HSV-2 تأیید شده با آزمون وسترن‌بلات در ۵۱ خانم ( ۵۹درصد) از ۸۷خانمی که تبدیل سرمی داشتند تأیید شد نسبت نرخ پیدایش در‌این گروه ۰/۴۵ بود ( ۹۵درصد فاصله‌ی اطمینان،۰/۲۳ تا ۰/۸۲).

تنوفوویر که یک بازدارنده‌ی آنزیم  reverse- tronscriptase می‌باشد، در واقع یک نوکلئوزید بوده و به‌صورت قرص در درمان عفونت HIV به‌کار می‌رود.

Ref: Voice trial- south africa May 2015

تعداد بازدید : 1464

ثبت نظر

ارسال