شماره ۱۰۶۲

نقش شیر‌مادر در پیشگیری از‌ عوارض آلودگی هوا

سپیده زرین کفش - ماما

هدف از این بررسی، تأثیرات ذرات آلوده‌ساز هوا؛ PM2.5 و اکسیدنیتروژن (NO2) در زنان باردار و نوزادشان و ارزیابی قرارگرفتن در‌معرض آلودگی محیطی طی دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامتی و همچنین نقش رژیم‌غذایی در رشد جسمی و عصبی ـ رفتاری (neurobehavioral) دوران کودکی می‌باشد.

و همچنین روی پیامدهای ناگوار تکامل ذهنی و حرکتی درطی سالهای نخست زندگی تأکید می‌کند که با قرار‌گرفتن درمعرض آلوده‌سازهای جوّی NO2 و PM2.5 ایجاد می‌شوند.

در مرحله‌ی جنینی (معمولاً بعداز ۸ هفتگی جنین)، دستگاه عصبی مرکزی شکل می‌گیرد و فاقد ساز و کارهای کافی سم‌زدایی برای از‌بین‌بردن سمومی است که تولید می‌کند. اندازه‌ی ذرات آلوده‌کننده‌ی هوا PM2.5 یا کمتر‌از ۲/۵ میکرون است.به‌عبارت‌دیگر، این ذرات چهار برابر باریکتر از یک تار مو و در هوا معلق می‌باشند. از آنجا که آنها بسیار کوچک هستند، می‌توانند به آسانی در بدن نفوذ کرده و به دلیل وزن بسیار کم‌، می‌توانند بدون هیچ مشکلی از‌طریق هوا منتشرشده و از منبع انتشار اولیه‌شان بسیار دور شوند. ترکیب این ذرات نوروتوکسیک بستگی به منابع انتشارشان در منطقه دارد.

در منطقه‌ی مورد بررسی اینماگیپوزکوآ (INMA Gipuzkoa) (در باسک اسپانیا) میزان زیادی از ذرات نوروتوکسیک وجود دارد که ازسرب، آرسنیک و منگنز حاصل از فعالیت‌های صنعتی و رفت‌و‌آمد وسایل نقلیه ایجاد شده‌اند. درمقایسه با میانگین‌های ناحیه‌ی شهری که در آنجا منبع اصلی آلودگی رفت‌و‌آمد وسایل‌نقلیه است، این غلظت کمتر است.

میان قرار‌گرفتن در‌معرض ذرات آلوده و رشد پیشبرنده در نوزادان، وجود ارتباطی معکوس مشاهده شده است. در‌این‌ ارتباط، محقق این واقعیت را برجسته می‌سازد که «این شاخص‌ها یک تغییر را در ارتباط با مقدار میانگین نشان‌می‌دهند وگرچه نگران‌کننده نیستند، از این جهت که ارتباط موجود بین کیفیت‌ هوا و رشد پیشبرنده را روشن می‌سازند، قابل‌توجه هستند». همچنین تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از ذرات PM2.5 و دی‌اکسید نیتروژن تأثیر زیان‌آوری را روی نوزادانی که حداقل ۴‌ماه با شیر‌مادر تغذیه شده‌اند، برجای‌‌نمی‌گذارند.

ارزیابی از سال ۲۰۰۶ و هنگامی آغاز‌شد که مادران باردار بودند و تاکنون نیز که کودکان به سن ۸سالگی رسیده‌اند، همچنان ادامه دارد. نمونه‌های گرفته‌شده از ۶۳۸ مادر باردار و نوزادانشان در ۱۵ماهگی در مناطقی که در آنجا فعالیت‌های صنعتی (۱۱ کارخانه‌ی فولاد)، فعالیت‌های شهری و نواحی مسکونی در‌هم تنیده شده‌اند و بزرگراه اصلی از آن می‌گذرد‌، می‌باشند. در آینده‌ای نزدیک نتایج این بررسی‌ها منتشر خواهد شد.

تعداد بازدید : 864

ثبت نظر

ارسال