شماره ۱۰۶۱

مادران زود تولد یافته و خطر نارس‌زایی

دکتر رعنا باقری‌فرد - رزیدنت زنان

مادرانی که پیش‌از زمان طبیعی متولد شده‌اند، خطر بالاتری برای به دنیا‌آوردن نوزادان نارس(زایمان زودرس) دارند. 5/۹درصد از زنانی که تولد به‌موقع داشته‌اند و 13درصد از زنانی که تولد زودرس داشته‌اند، حداقل یک‌بار زایمان زودرس دارند.

جالب است که این رقم در زنانی که قبل‌از ۳۲‌هفتگی متولد‌شده بودند تا ۱۴درصد افزایش یافت.

با‌توجه به اینکه بیشتر زنانی که تولد زودرس داشته‌اند زایمان به‌موقع دارند، این اختلاف هشداردهنده نیست، اما به‌اندازه‌ی کافی مهم است که تولد زودرس مادر را به‌عنوان یک عامل خطر در نظارت بر بارداری‌ها در نظر گرفت.

تاکنون، معلوم بوده است که تولد با وزن کم، خطر زایمان زودرس را افزایش داده است. ولی درباره‌ی نوزادانی که وزنشان کم است اما بااین‌حال این وزن برای نوزادان نارسی که در این سن متولد شده‌اند، عادی است، چه‌می‌توان گفت؟ واقعیت ساده‌ی داشتن تولد زودرس، خطر زایمان زودرس را افزایش‌داد.

برای روشن‌شدن بیشتر مسأله، گروهی تحقیقاتی عامل«‌تولد زودرس» (Born Preterm) را از عامل«وزن تولد برای سن بارداری (Birth Weight for gestational age)» جدا‌کرد.

برای انجام این کار، آنها اطلاعات حاصل از یک دسته‌ی همسان از ۷،۴۰۵ خانم را در کبک کانادا که تولد زودرس داشتند‌، طی دوره‌ای ۱۹‌ساله از سال ۱۹۷۶ ‌تا ۱۹۹۵ تحلیل‌کردند و آن را با اطلاعات حاصل از زنانی که تولد به موقع داشتند، مقایسه نمودند.

متخصصان زنان ـ زایمان با اطلاع از اینکه داشتن تولد زودرس یک عامل خطرساز برای مادران باردار است، می‌توانند بیمارانشان را از نشانه‌های هشدار‌دهنده‌ی زایمان زودرس (Premature labour) مطلع کنند و در‌نتیجه آنان می‌توانند مراقب باشند تا در‌صورت بروز انقباضات عضلانی مربوط به زایمان، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهند. ‌واردکردن تولد زودرس میان عوامل خطرساز برای بارداری کمک خواهد‌کرد تا هنگامی‌که درمان پیشگیرانه میسّر می‌شود، زنانی که بیش‌از‌همه در‌معرض خطر هستند بهتر مورد مراقبت قرار‌گیرند.

محققان در حال تحقیق در مورد ساخت داروهایی برای جلوگیری از زایمان زودرس می‌باشند که به‌وسیله‌ی آن این امکان  را برای جنین فراهم آورند تا به‌طور طبیعی به رشد در داخل رحم ادامه دهد؛ حتی اگر این زمان یک روز بیشتر باشد. محققان همچنین با اطمینان از وجود  ارتباط قطعی بین تولد زودرس مادر و زایمان زودرس در این مادران، دیگر محققان را به تلاش برای درک مکانیسم‌های بیولوژیکی و ژنتیکی این وضع ترغیب نموده‌اند.


تعداد بازدید : 821

ثبت نظر

ارسال