شماره ۱۰۴۶

زایمان بی‌درد با هیپنوتیزم

دکتر سیدرضا جمالیان - عفونی

زمانی‌که در شرایط علمی و آکادمیک در مورد انجام درمان‌های دندانپزشکی و زایمان بی‌درد با هیپنوتیزم به‌صورت علمی بحث می‌شود، چنین اظهار‌نظر می‌شود که مکانیسم یا انجام این دوکار که به‌ظاهر بسیار متفاوتند، درعمل بسیار شبیه به یکدیگر و به‌طور ساده با نهایت صداقت چنین است:

پس‌از ایجاد بی‌حسی در قسمت پایین دست که به‌صورت مرسوم در داخل دستکش قرار‌می‌گیرد و دراصطلاح بی‌حسی دستکشی نامیده می‌شود، اگر این دســت بـی‌حس شده به‌صورت و فک‌ها مالیده شود، با مکانیسمی که شناخته نشده، دراین قسمت‌ها هم همان بی‌حسی پدید می‌آید

که صدها دندانپزشک در ایران هم اکنون هزاران عمل جراحی را در دهان و روی دندان‌ها به‌همین سهولت و سادگی انجام می‌دهند، و اگر در جریان زایمان با همان دست‌های بی‌حس شده زیر دل مالش داده شود، زائو برای زایمان بی‌درد یا بسیار کم درد هم آماده می‌شود.

فواید یا امتیازهای زایمان با هیپنوتیزم:

استفاده از هیپنوتیزم در جریان زایمان، فواید و امتیازات زیادی دارد که تنها برخی‌از آنها عبارتند‌از:

1ـ کاهش قابل ملاحظه‌ی ترس، تنش و درد.

۲ـ کاهش مصرف داروها که بسیاری از آنها برای قلب، دستگاه تنفس و سلامتی نوزاد زیان‌آور است.   

۳ـ حوادثی مانند شوک در جریان زایمان با هیپنوتیزم به‌ندرت ممکن‌است پدید آید.

۴ـ دراین روش، همکاری بین زائو و پزشک بیشتر شده و در نتیجه نیاز به انجام سزارین یا استفاده از فورسپس کاهش پیدا می‌کند.

۵ـ مدت زایمان و مدت نقاهت پس‌از زایمان ساعت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۶ـ تنها مدت مرحله‌ی اول زایمان 2‌یا‌3‌ساعت کاهش پیدا می‌کند.

۷ـ مقاومت و عکس‌العمل زائو نسبت به دوران زایمان افزایش پیدا می‌کند.

۸ـ آموزش خود هیپنوتیزم و ایجاد بی‌دردی حتی در زائوهایی که مایلند در بیمارستان زایمان خود را تحت‌نظر پزشک معالج خودشان انجام دهند، بسیار مفید است.

۹ـ زائوهایی که با کمک هیپنوتیزم زایمان خود را انجام داده‌اند، خاطره‌ی این نوع از زایمان را بسیار پرشکوه و لذت‌بخش تلقی کرده‌اند.

نحوه استفاده از زایمان با کمک هیپنوتیزم:

دانشجویان دانشکده‌های مامایی، پرستاری، پزشکی، همینطور خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که قصد بارداری یا آموزش و مراقبت از زنان‌ باردار را دارند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند:

• در ملاقات یا جلسه‌ی اول که به نسبت طولانی است، میزان هیپنوتیزم‌پذیری آنها بررسی می‌شود.

• در اولین جلسه کتابی در 110‌صفحه به آنها داده می‌شود تا آنها تمام اطلاعات در ارتباط با زایمان و هیپنوتیزم را به زبان ساده یاد بگیرند.

• پس‌از حدود 2تا‌3‌هفته که سوژه‌ها مطالب کتاب را یاد‌گرفتند، در 2یا3 جلسه‌ی یک‌ساعته تمام تکنیک‌های عملی به آنها آموزش داده می‌شود. اگر برخی‌از سوژه‌ها به‌وقت زیادتری نیاز داشتند، پزشک این وقت را در اختیار آنها قرارمی‌دهد.

 

 

تعداد بازدید : 1381

ثبت نظر

ارسال