شماره ۹۹۹

نوشابه‌های شیرین و سرطان‌ آندومتر

دکتررعنا باقری فرد - رزیدنت زنان

طبق نتایج یک بررسی که در دانشگاه مینه زوتا انجام شده و درشماره‌ی اکتبر 2013 نشریه‌ی Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention به‌چاپ رسیده‌است،

خانم‌هایی که مرتب از نوشابه‌های شیرین شده با قند استفاده می‌کنند درمقایسه با سایر خانم‌های همسن، بیشتر دچار سرطان آندومتر نوعI وابسته به استروژن می‌شوند. این نوع I وابسته به استروژن، شایع‌ترین نوع سرطان آندومتر است و به‌نام سرطان رحم شناخته می‌شود.
انستیتوی ملی سرطان درایالات متحده گزارش داده است که سالانه حدود ۴۹۵۶۰ مورد جدید سرطان آندومتر تشخیص داده می‌شود و ۸۱۹۰ مورد مرگ به‌علت این بیماری به‌وقوع می‌پیوندد. بسیاری از خانم‌ها بعداز سن 55‌سالگی دچار سرطان آندومتر می‌شوند. دربررسی‌ حاضر احتمال بروز سرطان آندومتر 78٪ بیشتر بوده که به‌نظر می‌رسد وابسته به دوز باشد یعنی هرچه مصرف نوشابه‌ی‌ شیرین بیشتر باشد، این احتمال زیادتر است.
با‌وجودی‌که تجربه‌ی حاضر اولین موردی است که این رابطه ‌را نشان داده‌است ولی جای شگفتی نیست که ببینیم درخانم‌هایی که از نوشابه‌های شیرین شده با قند استفاده می‌کنند، احتمال سرطان در آندومتر نوع‌1 وابسته به استروژن بالاتر است ولی احتمال سرطان نوع II نابسته به استروژن بالاتر نیست.
نتایج بررسی‌های دیگر نشان‌داده است که افزایش مصرف نوشابه‌های شیرین شده با قند هم ارز افزایش چاقی است. درخانم‌های چاق تراز استروژن و انسولین بالاتر از این  تراز درخانم‌ها طبیعی است افزایش تراز استروژن و انسولین از عوامل خطرساز مستقر و ثابت شده در سرطان آندومتر است.
مصنفان افزوده‌اند که لازم است این یافته‌ها از نتایج بررسی‌های دیگر هم به‌دست آید زیرا نتایج حاصل از بررسی‌ حاضر برای نخستین‌بار میان مصرف بالای نوشابه‌های شیرین‌ شده با قند و احتمال سرطان آندومتر را پیوند داده است.
این گروه پژوهش داده‌های حاصل از بررسی‌ سلامت خانم‌ها در ایالات آیوا را گردآوری و آنالیز کرده‌اند که شامل اطلاعات مربوط به 23039‌نفر خانم یائسه، پیش‌از تشخیص سرطان آندومتر بوده است. تمام شرکت‌کنندگان درمورد عادات غذایی، محل زندگی و سابقه‌ی طبی خود در 1986 پرسشنامه پرکرده بودند.
برای سنجش میزان دریافت جیره‌ی غذایی پاسخ دهندگان از پرسشنامه‌ی کثرت غذای‌ هاروارد (FFQ) استفاده شده بود. در FFQ عادات غذاخوردن شخص در زمینه‌ی 127‌نوع غذا در طول 12‌ماه گذشته سوال می‌شود. دراین بررسی، پژوهشگران الگوی مصرف نوشابه‌های قندی خانم‌ها رابه 5 بخش دسته‌بندی کرده بودند که از صفر (پایین‌ترین پنجه) تا 60/5 بار مصرف در هفته (بالاترین پنجه) گسترش داشت. از 23039خانم شرکت‌کننده در بررسی، در 506نفر  سرطان آندومتر نوع‌I و در 89 نفر نوع II ایجاد شده بود.
دراین پژوهش تأثیر نوشابه‌های شیرین شده با قند در اپیدمی چاقی مستند شد. مصرف افزودن بیش ازحد قند سبب تقویت دریافت کل کالری شخص شده و احتمال بیماری‌های سلامتی مانند چاقی، دیابت، بیماری قلبی و سرطان را می‌افزاید.
این گروه به ارزیابی این مسأله پرداخته‌ است که آیا مصرف نوشابه‌های سبک فاقد قند، شیرینی و خوراکی‌های تنوری و نشاسته، ممکن‌است با خطر سرطان آندومتر همراه باشد. دراین موارد ارتباطی یافت نشده‌است. در نتیجه‌گیری، مصنفان اعلام کرده‌اند که مصرف بیشتر نوشابه‌های شیرین شده با قند و قند با افزایش احتمال سرطان آندومتر نوع I و نه نوع II ارتباط دارد.
بسیاری از سرطان‌های آندومتر درمرحله‌ی اولیه یعنی وقتی تشخیص داده می‌شوند که نرخ بقای حیات یک ساله‌ی 92٪ دارند.
درمورد سرطان‌هایی که منتشر نشده‌اند، نرخ بقای حیات 5‌ساله برابر 95٪ است. درصورتی‌که یاخته‌های سرطانی به اندام‌های دور دست پراکنده شده باشند، نرخ بقای حیات  5 ساله حدود 23٪ است.
 ضمناً به سال 2007 رابطه‌یی میان مصرف آکریلامید و احتمال سرطان آندومتر درخانم‌های یائسه به دست آید. آکریلامید ترکیبی است که درغذاهای پخته‌ی سرشار  از کربوهیدرات (به‌ویژه سوخته) وجود دارد.
درماه مه 2013 گزارش شده که میان چاقی وبلندی قد در دوران کودکی و احتمال سرطان آندومتر در بزرگسالان رابطه‌وجود دارد.
درسال 2012 ثابت شد که مصرف منظم و درازمدت قهوه از احتمال سرطان آندومتر می‌کاهد.

 

 

تعداد بازدید : 857

ثبت نظر

ارسال