شماره ۹۹۶

مشکلات شیردهی درنومادران

سپیده زرین کفش - ماما

به‌خاطر تبلیغات وسیعی که در سراسر جهان انجام شده، بسیاری از خانم‌هایی که به تازگی مادر شده‌اند پس از به دنیا آمدن نوزاد به وی شیرداده‌اند اما نتایج پژوهش جدید نشان می‌دهد آن عده که درمورد شیردادن به سرعت نگران‌شده یا مشکل پیدا می‌کنند قریب 10بار بیشتر احتمال دارد ظرف 2ماه به شیردادن پایان دهند.

طی یک بررسی تازه،  92٪ مادران جدید حداقل سه روز بعد از ولادت نوزاد یک مورد نگرانی مربوط به شیردادن را گزارش دادند. فراوان‌ترین نگرانی در 52٪مادران مربوط به تغذیه‌ی شیرخوار از پستان و مربوط به رفتار نوزاد بود یعنی نوزاد به درستی شیر نمی‌خورد. سایر نگرانی‌های رایج شامل درد به هنگام شیردادن (44٪) و مقدار شیر (40٪) بود.
دراین بررسی، مشکلات شیردهی درگروه خانم‌هایی که برای بارنخست مادر شده بودند، تقریباً در همه‌ی موارد دیده می‌شد و در بعضی مشکلات رایج‌تر قویاً با توقف شیردهی ارتباط داشت. باید به راهکارهای مؤثر در کاهش وقوع کلی مشکلات شیرخواری و به خصوص حمایت از مادران در زمینه‌ی شیردادن به نوزاد یا مقدار شیر در هفته‌ی اول ترک بیمارستان اولویت قایل شد.
نتایج این بررسی به‌صورت آنلاین در نشریه‌ی Pediatrics انتشار یافته است. پژوهشگران در 532خانمی که برای بار نخست مادر شده‌اند مصاحبه انجام داده‌اند اولین مصاحبه در بارداری و سپس در روز سوم، هفتم، چهاردهم، ‌سی‌و‌ششم بعد‌از زایمان انجام شده‌است. نگرانی‌هایی که در مصاحبه‌های روز سوم و هفتم بعد‌از زایـــمان گـــزارش شده بود به‌شدت با قطع شیردهی متعاقب آن همراه بود.
این امر با این واقعیت مرتبط است که این مصاحبه‌ها در زمانی انجام شده است که میان بیمارستان و منابع حمایتی شیردادن جامعه فاصله وجود دارد. این یافته‌ها حاکی از‌آن است که کمک به‌ مادر در رسیدن به هدف‌های شیردهی به دو رویکرد اساسی نیاز دارد: تقویت عوامل حفاظتی مانند آموزش پره‌ناتال شیردهی و حمایت مادران دیگر و اطمینان از این موضوع که بروز هر نوع نگرانی را می‌توان با حمایت حرفه‌ای شیردهی به‌ویژه در چند روز نخست در خانه رفع کرد.
به‌نظر می‌رسد 8٪ مادرانی که در روز سوم هیچ نوع مشکل یا نگرانی گزارش نکرده‌اند دارای عوامل حفاظتی بوده‌اند که سبب حفاظت‌شان از تجربه‌ی نگرانی‌هایی می‌شده است که به مصرف شیر خشک منتهی می‌شده است. این عوامل شامل است بر اعتماد‌به‌نفس پره‌ناتال در‌مورد شیردادن، جوانی، زایمان واژینال بدون دارو و حمایت قوی اجتماعی.

 

 

تعداد بازدید : 1389

ثبت نظر

ارسال