شماره ۱۰۶۴

نقش ورزش در کاهش درد آرتریت روماتوئید

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

نقش ورزش در کاهش درد آرتریت روماتوئید

 بررسی‌ها نشان داده است که انجام ۱۰ نوبت حرکات ورزشی که دوبار در هفته برگزارشود، می‌تواند التهاب مفاصل را کاهش دهد:

این بیماری (R.A) بدون آن‌که بیمار متوجه آن شود،  او را مبتلا می‌سازد. انگشتان دست و پا به آهستگی سفت و دردناک می‌شوند؛ از این رو کشش و نرمش‌بدنی صبحگاهی، دیگر نمی‌تواند برای تحرک بدن شخص کافی باشد. آرتریت‌روماتوئید (R.A) بیماری مزمنی است که می‌تواند تمام مفاصل بدن را درگیر کرده و سبب التهاب و تخریب مفاصل و ضعف عمومی و از دست رفتن تحرک ‌شود.

اغلب، استقامت(Endurance) بیماران مبتلا به آرتروز کاهش یافته و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی در آنها افزایش می‌یابد.

شیوع این بیماری در میان زنان سه برابر مردان است:

R.A، یک درصد از جمعیت جهان را مبتلا ساخته و شیوع آن در میان زنان، سه برابر مردان است و به طور عمده بزرگسالان را بیشتر درگیر خود می‌کند. اما این بیماری به همین میزان در میان کودکان نیز شایع است و درمان، به تسکین نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند ولی سیربیماری رو به پیشرفت دارد و به همین دلیل است که نگهداری تناسب بدنی و کار روی استقامت قلبی- عروقی برای بیماران مبتلا به R.A دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد.

به هرحال، تاکنون مستندات اندکی درباره‌ی نحوه‌ی تأثیرگذاری واقعی تمرینات ورزشی بر مفاصل ملتهب بیمار وجود دارد.

جلسات تمرین‌های ورزشی سخت، بهترین راه کار:

پیش‌تر بررسی‌ها نشان داده‌اند که جلسات تمرین ورزشی با شدت متوسط می‌تواند بدون ایجاد درد، التهاب یا آسیب‌زدن به مفاصل به بهبود استقامت بدن کمک کند ولی امروزه تمرین‌های ورزشی متناوب با شدت زیاد، برای بهبود استقامت بدن از تمرین‌های ورزشی با شدت متوسط بسیار مؤثرتر است.

کاهش وزن نقش مهمی دارد:

پس از ده هفته تمرین ورزشی سخت بر روی دوچرخه‌ی ثابت به‌مدت دوبار در هر هفته، هیچ آثار زیان‌باری بر روی شرکت‌کنندگان در ارزیابی‌های گروهی از زنان مبتلا به R.A مشاهده‌نشد و ورم مفاصل کاهش‌یافت که با شاخص التهاب CRP اندازه‌گیری و بررسی ‌شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش، افزایش مداومی در میزان حداکثر دریافت اکسیژن(Maximum oxygen intake) داشتند و این بدین معنا می‌باشد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در آنان کاهش یافته است.

همچنین در نتیجه‌ی حضور در دوره‌ی‌تمرینات‌ورزشی، شرکت‌کنندگان کاهش‌اندکی رادرBMI، درصد چربی بدن و اندازه‌ی دور کمر و همچنین افزایش در حجم عضلات را مشاهده کردند. این آزمایش در کارگاه تمرینات ورزشی گروه تحقیقات درباره‌ی تمرینات ورزشی و قلب (CERG=Cardiac Exercise Research Group) و در بیمارستان سنت اولاوز (St.Olavs) استکهلم انجام‌شد.‌ شرکت‌کنندگان خود را باحرکات ملایم به‌مدت ۱۰دقیقه گرم کرده و حداکثر ضربان قلب خود را۷۰درصد افزایش دادند و سپس تمرینات ورزشی با شدت زیاد را (باحداکثر افزایش ضربان قلب بین ۸۵تا ۹۵ درصد)، در محدوده‌ی زمانی چهار دقیقه‌ای، چهاربار تکرار کردند. زمان استراحت بین هر دوره‌ی تمرینات حدود سه‌دقیقه بود با حداکثر ۷۰ درصد افزایش ضربان قلب و کل جلسه‌ی تمرین حدود 35دقیقه طول کشید.

این بررسی یک پژوهش راهنما (Pilot study) بود تا مشاهده‌شود که آیا امکان ادامه‌ی آن وجود دارد؟ در نتیجه فقط شـامل ۱۸زن در سنـیـن بـیـن ۲۰-۴۹ سال بود. گستره‌ی کوچک این آزمایش بدین معنی است که هنوز برای نتیجه‌گیری درباره‌ی اینکه آیا برنامه‌های ورزشی توصیه‌شده برای بیماران مبتلا به R.A. باید تغییر داده شوند یا خیر، بسیار زود است. اما پژوهش  فوق نشان داد که ممکن است این یک ایده‌ی خوب باشد. بخش روماتولوژی  بیمارستان سنت اولاوز همراه با گروه تحقیقاتی CERG، درباره‌ی بررسی تمرینات ورزشی شدید برای گروه‌های مختلفی از بیماران مشغول به‌کار‌می‌باشد.

تعداد بازدید : 1577

ثبت نظر

ارسال