شماره ۹۹۷

فعالیت جسمی ضمن نشستن

فرشته صداقت - فیزیوتراپیست

فعالیت جسمی ضمن نشستن

طبق نظرپژوهشگران دانشکده‌ی طب ایالتی پنسیلوانیا همه می‌توانند با استفاده از یک وسیله‌ی الیپتیکال elliptical متراکم ضمن نشستن پشت میز یا نگاه‌کردن به تلویزیون وزن خود را پایین نگاه دارند.

طبق برآوردهای انجام شده، درایالات متحده‌ی آمریکا، بزرگسالان روزانه بیش‌از 11‌ساعت از وقت خود را صرف انجام کارهایی مانند مشاهده‌ی تلویزیون وکار با کامپیوتر می‌نمایند. مدارک موجود حاکی از‌آن است که این شیوه‌ی زندگی نشسته در20‌سال گذشته به‌طور متوسط سالانه سبب افزایش وزن به‌میزان نیم‌تا یک‌کیلوگرم شده است.
 درعین‌حال که معمولاًَ برانجام فعالیت‌جسمی متوسط و شدید در برنامه‌های ورزشی تأکید می‌شود، فعالیت‌ جسمی با‌شدت کم نیز به کنترل‌وزن کمک می‌کند. ترکیب فعالیت جسمی با شدت پایین‌ همراه کارهایی مانند نگاه کردن به تلویزیون نیز به حذف سد زمانی کمک می‌کند که از فعالیت منظم جسمی جلوگیری می‌نماید.
پژوهشگران به استفاده از دستگاه متراکم الیپتیکال برای افزایش فعالیت در زمان نشستن چشم دوخته‌اند. اینان این دستگاه را انتخاب کرده‌اند زیرا نسبت به گزینه‌های دیگر مانند میز تردمیل هزینه‌ی کمتری دارد آرام است وفقط به یک فضای کوچک کف نیاز دارد.
دانشمندان32 شرکت‌کننده را برگزیدند که ضمن نشستن روی یک صندلی استاندارد دفتری ازیک دستگاه الیپتیکال استفاده می‌کردند. پژوهشگران مقدار مصرف انرژی، سرعت قلب و سایر بیومتریک‌ها را پایش کردند. همچنین از شرکت‌کنندگان پرسیده شد در استفاده از دستگاه، ضمن مشاهده‌ی تلویزیون، استفاده از کامپیوتر، مطالعه و به‌طورکلی درجلسه‌ها چه‌مقدار رغبت انجام کار دارند.
نتایج حاکی از‌آن بود که اکثریت شرکت‌کنندگان می‌توانستند طی یک ساعت برای پیشگیری از افزایش وزن انرژی صرف کنند. 14٪ دیگر در‌صورتی‌که اندکی گام پدال‌زدن را افزایش می‌دادند نیز می‌توانستند به‌نتیجه‌ی فوق برسند.
با فرض‌آنکه شرکت‌کنندگان ازنظر سایر اجزای انرژی درتعادل پایدار بودند، استفاده‌ی روزانه در دستگاه الیپتیکال به مدت یک ساعت به کاهش وزنی برابر ۵/۲ پوند در‌سال منتهی می‌شد و ازسالانه یک تا 2‌پوند اضافه‌وزن جلوگیری می‌کرد.
همچنین شرکت‌کنندگان علاقه‌ی زیادی نسبت به استفاده ازدستگاه الیپتیکال ضمن مشاهده‌ی تلویزیون واستفاده از کامپیوتر نشان دادند ولی نمی‌خواستند در جلسه‌های دفتری از‌این وسیله استفاده کنند. از آنجا که مشاهده‌ی تلویزیون و استفاده از کامپیوتر ازجمله شایع‌ترین علل نشستن درکودکان است، می‌توان از دستگاه متراکم الیپتیکال به عنوان راه بالقوه‌ی صرف انرژی و کالری روزانه استفاده کرد.
به‌علت متراکم‌بودن طرح ‌دستگاه، می‌توان این دستگاه را در نقاطی قرارداد که نزدیک محل نشستن و مناسب برای نگاه‌کردن باشد. هنوز لازم است پژوهشگران به بررسی این مسأله بپردازند که آیا ممکن‌است بتوان با استفاده از دستگاه‌های الیپتیکال متراکم افزایش مقدار انرژی صرف شده در ‌‌مدت‌زمان طولانی‌تر را افزود و آیا این وسیله، سلامت را بهبود می‌دهد.
با ادامه‌ی کندوکاو در‌مورد بهترین راه استفاده‌ از وسایل الیپتیکال و سایر راهکارهای صرف انرژی در مؤسسات مختلف، درنهایت ممکن‌است بسیاری افراد به‌حدی از بیماری‌های مزمن برسند که با شیوه‌ی زندگی غیر‌فعال در ارتباط است.

 

 

تعداد بازدید : 1896

ثبت نظر

ارسال