شماره ۱۰۹۸

پروتکل درمانی اسکار آکنه هیپوتروفیک

دکتر مهرناز قائنی - پزشک عمومی

پروتکل درمانی اسکار آکنه هیپوتروفیک

سیستم‌های آر اف فرکشنال تاجی با مکانیسم سه‌گانه، برای جوانسازی پوست یکی‌از برترین درمان‌ها در ترمیم اسکار آکنه از نوع هیپوتروفیک می‌باشند که بسیار اثر‌بخش‌تر و کم‌عارضه‌تر نسبت به لیزرهای فرکشنال می‌باشد و قابل انجام روی کلیه‌ی تایپ‌های پوستی جدول فیتزپاتریک هستند و بدون نگرانی حتی در پوست‌های تیره و همه‌ی فصول سال و با‌توجه به ملاحظات پزشکی خاص قابل‌انجام می‌باشند.

در درمان اسکار آکنه با فرکشنال تاجی، از هندپیس فرکشنال تاجی می‌توان سود‌ برد؛ به‌طوری‌که از روی پوست انرژی گرمایی را در عمق پوست متمرکز می‌کند و پس‌از کوآگولاسیون عمقی در ناحیه‌ی درم، بافت فرسوده‌ی کوآگولاسیون شده توسط ماکروفاژها حذف‌شده و به‌جای آن بن‌یاخته‌ها شروع به ساخت بافت پوستی جدید و تکثیر سلول‌های فیبروبلاست می‌کنند که عامل اصلی ساخت رشته‌های کلاژن و الاستین هستند. خود رشته‌های کلاژن به‌عنوان پرکننده‌ی طبیعی پوست محسوب می‌شوند و باعث پر‌شدن اسکارهای فرو‌رفته‌ی آکنه از عمق و از‌طرف‌دیگر باعث کشیدگی و سفت‌شدن پوست صورت می‌گردند که خود باعث می‌شود ظاهر بهتری به نمای پوست در سطح داده‌شود. علاوه‌بر‌این هنگام درمان اسکار آکنه از درجه‌ی بالاتری برای تخریب سطح اپیدرم که نمای ناهمواری را در سطح پوست ایجاد‌کرده استفاده می‌شود که باعث یک لایه‌برداری مناسب و خوب گشته و به شفافیت و صاف‌تر‌شدن پوست نیز کمک خواهد‌کرد.

در ادامه‌ی درمان می‌توان از پروب‌مگاسوند دستگاه نیز سود‌برد. به‌این‌شکل می‌توان سرم‌های ضد‌التهاب و آبرسان را در سطح پوست بعد‌از پروب تاجی جذب‌کرد و التهاب پوست را بعد‌از درمان کمتر و به بهبودی سریعتر پوست کمک نمود. قطعاً برای داشتن سطحی صاف در پوست استفاده‌از Ablative mode فرکشنال تاجی بسیار کمک‌کننده خواهد بود و پلینگ سطح اپیدرم نمای صاف‌تر و شفاف‌تری به‌دنبال خواهد داشت. در‌عین‌حال در عمق اثرهای کلاژن سازی درمان را مؤثرتر خواهد نمود.

یکی دیگر‌از محاسن پروب‌مگاسوند در‌این درمان استفاده‌از اثر فیبروز آن می‌باشد که فیبروزهای ناشی‌از اسکار‌های قدیمی آکنه را نیز باز‌ نموده و نتیجه‌ی درمان را بهتر خواهد‌کرد.

بر‌خلاف سیستم‌های لیزری فرکشنال و حتی سوزنی، این تکنولوژی بدون خونروی و زخم حاد خواهد بود و فقط سلول‌های مرده‌ی سطح اپیدرم که تخریب‌شده‌اند، بعد‌از حدود یک‌هفته یا حتی کمتر و با‌توجه به شدت انرژی از سطح پوست پیلینگ می‌شوند.

برای حصول بهترین نتیجه‌ی درمانی باید یک پروتکل درمانی منسجم انتخاب‌کرد. به‌این صورت که در درمان اسکار آکنه‌ی هیپوتروفیک با فرکشنال تاجی، باید حداقل از ۴جلسه‌ی درمانی به‌صورت دوره‌ای و با فاصله‌ی ۱‌تا‌۴‌هفته به‌مدت ۱۵‌تا ۲۵دقیقه استفاده نمود. حتماً برای گرفتـن بهتریـن نتیــجه باید از Intensive mode دستگاه استفاده و روی ناحیه‌ی اسکار ۲تا‌۳‌بار (pass) عبور‌ داده شود.

قطعاً تعداد دوره‌های درمانی و فواصل بین جلسات، بسته به‌شدت اسکار و وسعت ناحیه‌ی اسکار متفاوت خواهد بود و نیاز به درمان نگهدارنده هر ۱۸ تا۱۲ ‌ماه در‌صورت نیاز با صلاحدید پزشک امکان‌پذیر می‌باشد.

مراقبت‌های درمانی بعد‌از جلسات درمان شامل پوشاندن با استفاده از کرم‌های ترمیمی روی ناحیه‌ی درمان‌شده به‌مدت ۴۸ساعت می‌باشد و بعد‌از آن استفاده‌از مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست، به‌همراه ضد‌آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب در‌طول روز لازم است.

پرهیز از قرار‌گرفتن در‌برابر آفتاب شدید خصوصاً از‌  ۱۰‌صبح تا ۴ بعد‌از‌ظهر که ایندکس‌UV در بالاترین حد‌ممکن قرار‌دارد مثل کلیه‌ی روش‌ها ضروری است. شستشوی صورت با شوینده‌ی ملایم و با PH اسیدی، به ترمیم سریعتر پوست کمک خواهد‌کرد و پرهیز از خشکی بیش‌از‌حد پوست یا کنده‌شدن سطح اپیدرم به‌طور عمدی از مواردی است که بعد‌از درمان باید رعایت گردد. قطعاً نتایج آنقدر شگفت‌آور خواهد بود که پزشک و بیمار را کاملاً راضی نماید.

 

حُسن فرکشنال تاجی در درمان اسکار آکنه به‌دلیل کم تهاجمی بودنش نسبت به لیزرهای Ablative می‌باشد و مراقبت‌های ساده‌تر بعداز درمان، آن را برای بیمار دلپذیرتر خواهد‌نمود.

تخریب لایه‌ی اپیدرم با این روش بسیار ملایم‌تر از لیزر فرکشنال است؛ به‌طوری‌که سوختگی سطح پوست هیچگونه درد یا ناراحتی را بعد‌از درمان برای بیمار ایجاد نخواهد‌کرد و از‌طرفی دوره‌ی بهبودی بسیار سریعتر نسبت به دیگر لیزرها می‌باشد. ضمن اینکه عارضه‌هایی مثل هیپرپیگمانتاسیون ناشی‌از لیزر به‌راحتی با مراقبت‌های بسیار ساده‌تر قابل‌پیشگیری است و بیمار و پزشک هر‌دو راضی خواهند بود.

 

تعداد بازدید : 1311

ثبت نظر

ارسال