شماره ۱۰۴۹

هایفو(HIFU) یا SMAS Lifting (بخش پایانی)

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست، زیبائی و لیزر

ویژگی‌های امواج (طول‌موج)‌ها در (HIFU):

همانگونه که از نام هایفو نیز برداشت می‌شود، طول‌موج آن از طیف امواج ‌ماورای صوت می‌باشد.

برای درک بهتر‌از اینکه بر‌اساس چه مکانیسمی امواج ماورای ‌صوت (اولتراسوند)، متفاوت از پدیده‌های قبلی در حوزه‌ی جوانسازی (لیزر، IPL,RF، فراکشنال و...) ایجاد تغییراتی مطلوب و معنا‌دار را در پوست ایجاد می‌نمایند، ضروری است که نگاهی گذرا به ساختمان پوست بیاندازیم: همانگونه که به‌خوبی آگاهید، لایه‌های پوست از خارج به داخل عبارتنداز:

1ـ لایه‌ی اپیدرم با عمق ۳درصد تا۴درصد میلی‌متر.

2ـ لایه درم (درم فوقانی‌، میانی و تحتانی) با ضخامت بین ۱/۶ تا ۲/۶میلی‌متر.

3ـ بافت چربی با ضخامت بین ۰/۳۵ تا ۰/۴۵ میلی‌متر.

4ـ فاسیا.

5ـ (SMAS (Superficail Muscular Aponeurotic Systemm

6- بافت عضلانی.

حـال بـه ایـن نکتـه مهــم دقت نمائید:

بحث ما دقیقاً در مورد SMASبوده که بین دو لایه‌ی فاسیا و لایه‌ی عضلانی، یک لایه‌ی بسیار ظریف و نازک و در‌عین‌حال بسیار قوی و در‌هم تنیده عضلانی وجود دارد که بافت چربی را از بافت عضلانی جدا می‌سازد. این لایه که مهم‌ترین نقش را در ایجاد پیری و شل‌شدن عضلات صورت ایفا می‌نماید، (Superficail Muscular Aponeurotic System(SMAS نامیده شده و ضخامت آن از ۰/۳۵ تا ۰/۴۵ میلی‌متر می‌باشد.

استحکام و سفتی پوست، برپایه‌های این لایه‌ی بسیار نازک و در‌عین‌حال، بسیار محکم و قوی SMAS استوار است.

لایهSMAS را به سیستم و شبکه‌ای شبیه میله‌های آهنی و درهم تنیده شبیه می‌دانند که تمامی لایه‌های پوست را به‌هنگام جوانی و برومندی‌، در درون خود‌، بمانند یک بسته‌بندی بسیار محکم نگهداشته که اثر ظاهری آن را در شادابی، طراوت و جوانی پوست می‌توان مشاهده کرد.

با‌گذشت زمان، این سیستم درهم تنیده‌ی SMAS، به‌تدریج استحکام خود را از دست داده و به لایه‌ای نازک و کم‌توان تبدیل گشته که با تشدید پروسه‌ی سالخوردگی و پیری، دیگر قادر به نگهداری لایه‌های پنجگانه پوست که روی آن استوار شده‌اند، نبوده که در نتیجه، آن لایه‌ها نیز با کاهش قوام و سفتی لایه SMAS، استحکام خود را از‌دست می‌دهند و به‌اصطلاح، فرومی‌ریزند که اثر ظاهری آن را در افتادگی، شلی، پیری و بروز چین‌وچروک‌های پوست به‌ویژه صورت، به‌وضوح می‌توان مشاهده نمود.

هدف تشعشعات امواج ماوراصوت (اولتراسوند)به طور دقیق، نفوذ به همین لایه SMASبه‌منظور:

1ـ ایجاد انقباض و کشیدگی مجدد در لایه‌یSMAS به دو‌طریق انجام می‌پذیرد:

الف: ایجاد یک منطقه حرارتی (Thermal Effect)درلایه‌ی SMAS:

برای درک بهتر نقش تعیین‌کننده‌ی «حرارت» در اثربخشی اینگونه اقدامات، ذکر این نکته مهم ضروری است که هر اقدام درمانی یا زیبایی، فقط در دمایی معین، می‌تواند نتیجه‌ای مطلوب داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، باز‌حیات سلول‌های کلاژن و الاستین توسط دستگاه رادیوفرکوئنسی، به هنگامی که دمای سلول بین‌40تا55درجه‌ی سانتی‌گراد باشد، مطلوب‌ترین نتیجه را ایجاد می‌نماید و امواج ماورا‌صوت‌(اولتراسوند)، اثرات مطلوب خود را در ایجاد جوانسازی پوست (درمان محو کشیدگی، سفتی و رفع چین‌و‌چروک‌های صورت) در درمای بین 60 تا‌70 درجه‌ی سانتی‌گـراد، نمایان می‌سازند.

حال با این شناخت، می‌توان مکانیسم اثربخشی امواج ماوراصوت را جامع‌تر درک نمود:

امواج اولتراسوند با نفوذ به عمق 3‌میلی‌متری در لایه‌ی درم و ایجاد حرارت مدیریت شده در کلاژن‌ها، باعث قوام گرفتن و جوان‌شدن مجدد کلاژن‌ها‌(Remodeling)گشته که در‌طی پروسه‌ای دقیق، در نهایت می‌توان نتیجه این اقدامات را در لطیف و جوان‌شدن پوست و محو و کاهش محسوس چین‌و‌چروک‌ها مشاهده نمود.

ب: Thermal Coagulation:

سپس و در مـرحله‌ی بعدی‌، تشعشعات اولتراسوند، لایه‌ی عمیق‌تر را هدف قرار‌داده و این طول‌موج‌ها، به عمق حدود ۴/۵میلی متری، برای ایجاد سفتی و در‌هم کشیده‌شدن لایه‌ی SMAS، توسط پروب‌های خاص، ارسال می‌گردند.

این اقدام توسط تشعشعات اولتراسوند در‌این لایه که سفتی و قوام (جوانی) تمامی لایه‌های پوست را در جوانی تضمین می‌نموده و حال که باگذشت زمان و تشدید پروسه سالمندی، قوام و سفتی لایه SMAS نیز دچار وقفه گشته تا با ایجاد این Thermal Coagulation در سیستم SMAS، قوام و سفتی و انقباض SMAS باز‌می‌گردد که تظاهر کلینیکی آن را در ایجاد کشیدگی، و لیفت صورت و جوانتر‌شدن پوست شاهد می‌باشیم.

2ـ Regeneration: توسط امواج اولتراسوند باز حیات سلول‌های کلاژن و الاستین در ناحیه درم تحقق می‌یابد.

3ـ Rejuvenation: تحریک سلول‌های فیبروبلاست در ناحیه‌ی درم رتیکولر، به‌منظور تولید کلاژن و الاستین در زمره‌ی اثرات جوانسازی امواج ماورا‌صوت در پوست می‌باشد.

تعداد بازدید : 3086

نظرات

ویدا

2 سال و 7 ماه و 28 روز پیش

آیا این درست است که هایفو باعث آب شدن چربی و لاغر شدن صورت میشود؟

ثبت نظر

ارسال