شماره ۱۰۴۸

هایفو(HIFU) یا۲SMAS Lifting

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست، زیبائی و لیزر

2ـ IPL:

در سال‌های نخستین هزاره‌ی سوم، یعنی در‌سال‌2000 میلادی،پس‌از پدیده لیزر، مقوله (IPL) یا (Intensive Pulse Light)مطرح گردید.

همانگونه که در نوشته‌های قبلی نیز بارها به آن اشاره کرده‌ایم، جنس‌(IPL) از طیف و طول‌موج لیزر نبوده و از‌نظر علم فیزیک، در رده‌ی مقوله «نور» قرار‌دارد. ولی به لحاظ اثربخشی وسیع و موثر آن در حوزه‌ی پزشکی و زیبایی و مهم‌تر از همه، نداشتن مخاطرات و آسیب‌های احتمالی لیزر، در‌حال‌حاضر، بالاترین کاربرد در حوزه‌ی زیبایی را به‌خود اختصاص داده است.

به استناد سه ویژ‌گی گفته‌شده در فوق، طول‌موج (IPL) ، چون از لیزر بلندتر می‌باشد، بنابراین دارای انرژی و توان کمتری بوده و تا عمق بیشتر از لیزر نفوذ‌کرده از اپیدرم عبور نموده و به لای درم نیز نفوذ می‌کند و نسبت به طول‌موج لیزر، مقدار بیشتری از انرژی آن، از بدن خارج می‌گردد.

3ـ رادیوفرکوئنسی(RF):

در نوشته‌های قبل، بارها از رادیوفرکوئنسی صحبت کرده‌ایم. پدیده‌ی نوینی است که از سال 2004، در حوزه‌ی زیبایی و جوانسازی، کشف گردیـد و به‌تنهایی و یا اغلب همراه با لیزر ارایه می‌گردد.

طول‌موج آن از لیزر و (IPL)، طولانی‌تر بوده و در رده‌ی امواج رادیویی(FM) و (AM) قرار‌دارد و در نتیجه، براساس سه ویژگی یادشده در فوق، دارای انرژی کم‌توان‌تر از دو رده‌ی قبلی وتا عمق لایه‌ی درم نفوذ‌کرده و به‌راحتی از بافت و سلول بدون ایجاد کمترین عارضه‌ای، عبور‌نموده و از بدن خارج می‌گردد.

4ـ لیزرفراکشنال:

در سال‌2005‌، محققین حوزه‌ی لیزر، ابتکار جالبی را در درمان با لیزر، ارائه کردند و آن سالم نگهداشتن قطعات میکرونی سالم پوست در مابین مناطق ملتهب ایجاد گشته توسط لیزر بود. این ابتکار جالب، تحولی شگفت در درمان مطلوب رفع منافذ و کلفتی  پوست صورت و جوانسازی آن ونیز درمان ترک‌های بدن، لکه‌های صورت، اسکار و کلوئید زخم‌ها و... ایجاد کرد.

عمق نفوذ تمامی سیستم‌های یاد‌شده، حداکثر تا لایه‌ی زیرین درم، یعنی Subcutaneous بوده و هیچکدام به لحاظ طول‌موجشان قادر به ورود به لایه‌ی عضلانی پوست که پائین‌ترین و عمقی‌ترین لایه‌ی پوست را تشکیل می‌دهد، نبوده و فقط امواج ماورا‌صوت (HIFU)‌، به لطف طول‌موج بلندشان، قادر به نفوذ به این لایه‌ می‌باشند.

۵ـ  هایــفــو  (High-IntensityFocused Ultrasound) یا SMAS Lifting

هایفو یا «تشعشعات متمرکز و قوی امواج ماورا‌صوت» را در‌سال 2010‌، پژوهشگران عرصه زیبایی، در‌پی سال‌ها تحقیق، به‌عنوان پدیده‌ای متفاوت با موارد قبل، به مشتاقان حوزه‌ی زیبایی ارایه نمودند.

تعداد بازدید : 1778

ثبت نظر

ارسال