شماره ۹۸۵

مقایسه دو نوع لیزر

پروفسور رضا قادری - پوست

هدف: مقایسه‌ی ایمنی و اثربخشی دو نوع لیزر فرکشنال دی‌اکسید‌کربن برای درمان آسیب نوری پوست صورت.

روش‌ها: 8فرد مبتلا به آسیب نوری برای انجام بازسازی مجدد تمام پوست صورت داوطلب شدند تا با دو دستگاه فرکشنال لیزر دی‌اکسید‌کربن که از تنظیمات سفارشی سازنده جهت جوان‌سازی پوست استفاده می‌کرد‌، آزمایش شوند. برای هر فرد، دریک سمت از دسته rolling و در‌سمت دیگر از دسته stamping استفاده شد. بیماران برای مدت سه‌ماه پس‌از عمل مورد ارزیابی قرار‌گرفته و عکس‌برداری شدند. یک پزشک محقق بی‌اطلاع از نوع لیزر، عکس‌ها را ارزیابی کرد و هر‌سمت را از‌نظر بهبودی در چهار زیرگروه رتبه‌بندی کرد (چروک‌ها،پیگمانتاسیون، شلی‌پوست و ظاهر کلی). رتبه‌بندی بهبودی کلی هر‌سمت صورت در هر‌بیمار ثبت شد‌.
یافته‌ها: تمام بیماران هم در عکس‌برداری و هم در ارزیابی‌های بالینی‌3ماهه بهبود یافته بودند‌. هیچ تفاوت معنی‌داری در رتبه‌بندی‌های بهبودی کلی بیماران و پارامتر‌های ارزیابی شده توسط پزشک برای بهبود بالینی یافت نشد. هر‌چند زمان صرف شده جهت انجام عمل و درد به‌دنبال استفاده از دسته stamping بیشتر بود‌. در استفاده از هیچ یک از دستگاه‌ها عارضه‌ای پیش نیامد.
نتیجه‌گیری: هر دو نوع دستگاه فرکشنال لیزر دی‌اکسید‌کربن به‌کار رفته در‌این بررسی برای آسیب نوری پوست صورت ایمن و موثر بودند اما استفاده از دسته stamping زمان طولانی‌تر‌ی نیاز‌داشت و درد بیشتر‌ی درحین عمل ایجاد می‌کرد بنابر‌این استفاده از دسته‌‌یrolling ارجحیت دارد.

 

 

تعداد بازدید : 1751

ثبت نظر

ارسال