شماره ۹۸۲

درمان روزاسه توسط IPL

دکترمحمدرضا شفیعی - پوست

روزاسه‌(Rosacea)، یکی دیگر از بیماری‌ها و ضایعات عروقی است، که در اثر بروز واکنش‌هایی درلایه‌های دیواره‌ی شریان‌های مویینه عمدتاً درناحیه‌ی صورت، سیرکولاسیون عروقی دچار اختلال گشته که تظاهر بالینی آن روی پوست صورت، به‌شکل لکه‌های ملتهب، نامنظم به‌رنگ قهوه‌یی متمایل به قرمز با حاشیه‌های مشخص، عمدتاً درناحیه‌ی مرکزی صورت خود را نشان می‌دهند.

ناحیه‌ی مرکزی صورت به ویژه بینی، گونه‌ها و منطقه‌ی‌ مرکزی پیشانی، بیشترین مناطق مبتلا به روزاسه می‌باشند.

مکانیسم‌ اثر IPL:

دریک محدوده‌ی معین ازطول موج نور، هموگلوبین موجود در خون، بیشترین جذب نور را داشته، که این جذب نور در تبع آن، حرارت زیادی را درهموگلوبین ودرپی آن درعروق‌ها ایجاد می‌نماید که این گرما، باعث اختلال درفعالیت‌های ارگانل‌های موجود درمویرگ‌ها می‌گردد.
این اختلال درگلبول‌ قرمز، باعث تجزیه‌ی خون و سپس انتقال این تکه‌ها (پارتیکل‌ها) به کبد و تجزیه و نابودی اجزای تشکیل‌ دهنده‌ی هموگلوبین می‌گردند.
کاهش هموگلوبی درمویرگ‌ها باعث کم شدن حجم خون درشریان‌ها شده واین کاهش حجم، فشارموجود درمجرای مویرگ را به‌طور محسوسی کاهش‌داده که سیرکولاسیون خون  از حالت ایستایی، به‌حرکت درآمده و تظاهر بالینی آن را درکم‌رنگ‌ شدن لکه‌ها و محو و کم‌رنگ شدن مویرگ‌ها درمنطــقه‌ی‌ ابتـــلا را شــاهــد خواهیم بود.

الف: فوتوتیپ‌های پوست:

ازفوتوتیپ‌های پوستی که اساس درمان بالیزر قرارگرفته‌اند، بارها و بارها سخن رفته‌است که تکرار آن جایز نیست. فقط به نکته‌یی مهم و تعیین‌کننده‌ باید اشاره شود که پزشک فعال درحوزه‌ی لیزر، باید شناخت و تسلط کامل وجامعی به فوتوتیپ‌های پوستی داشته باشد تا بتواند با انطباق فرد مراجعه کننده با فوتوتیپ‌های پوستی، این حساس‌ترین وسیله‌ی درمانی را (لیزر) بدون هیچ مخاطره و عوارضی به منظور حصول مطلوب‌ترین نتیجه، برای فرد تحت‌درمان، به کاربرد.

ب: انتخاب طول موج مناسب (Weve Lenghth):

طول موجی که بیشترین جذب را توسط هموگلوبین خون دارد، 570 تا 620 نانومتر بوده که  با این جذب حداکثری انرژی درطیف‌های یاد شده، مکانیسم‌های یاد شده فوق اتفاق می‌افتد.
بدیهی است هرچه طول موج کوتاه‌تر باشد، انرژی بیشتری داشته، کمتر ازبدن رد شده و برای پوست مخاطرات بیشتری دارد. بنابراین، برای درمان روزاسه نزد افراد دارای پوست‌های روشن، باید ازطول کوتاه‌تر (570) که اگر قوی‌تر و پرانرژی‌تر هم باشد، به پوست آسیب‌نرساند، استفاده نمود و برای پوست‌های سبزه و تیره و سیاه ازطول موج کم انرژی‌تر (620) استفاده نمود.

ج: شاریدگی (Fluence):

برای فوتوتیپ‌های پوستی روشن و سفید، باید از شارید‌گی بالا استفاده نمود که از حداکثر،17ژول بر سانتی‌متر مربع می‌توان استفاده نمود و بنا به افزایش رنگدانه در پوست سبزه وگندمگون بودن پوست (فوتوتیپ‌های پوستی 2تا4)، شاریدگی را کاهش داد و تا 13 ژول بر سانتی‌متر مربع، کاهش داد.

د:‌ مدت‌زمان تابش (Pulse Duration):

به هنگامی‌که قدرت یاشاریدگی تابش تشعشعات شدید باشد، برای حفاظت ازپوست وارگان‌های پیرامون، باید مدت  زمان تابش این تشعشعات را کاهش داد و برعکس، به‌هنگامی‌که توان یا شارید‌گی دستگاه کم باشد، برای اثربخشی بیشتر و حصول نتیجه‌ی مطلوب باید مدت‌‌زمان تابش را افزایش داد.
براساس مکانیسم‌یادشده، دردرمان روزاسه توسط IPL، نزد فوتوتیپ‌های پوستی‌1 و‌2 که دارای پوست‌های روشن هستند، می‌توان ازمدت زمان تابش کوتاه (20‌هزارم ثانیه) استفاده نمود.
نزد فوتوتیپ‌های آسیایی، گندمگون وتیره (فوتوتیپ‌های3 و4) از مدت‌زمان تابش‌30‌هزارم ثانیه را به کارگرفت و نزد افراد سیاه پوست ‌(فوتوتیپ5)، باید از طولانی‌ترین مدت‌زمان تابش، یعنی 60 هزارم ثانیه استفاده نمود.

هـ : سرمایش (Cooling):

درجـــه حـــرارت هـــم رابطه‌ مستقیمی با فوتوتیپ‌های پوستی دارد.
نزد پوست‌های روشن که کمترین رنگدانه‌ها را دارند، نیازمبرمی به استفاده از سرمایش زیاد نبوده و می‌توان از 13‌درجه سانتی‌گراد شروع کرد و با تیره‌شدن پوست سرمایش دستگاه را هم افزایش داد به‌طوری‌که نزد افراد دارای پوست تیره وهمچنین سیاهپوستان سرمایش را به کمترین مقدار یعنی به 8 درجه سانتی گراد رساند.

و: تعداد عبور(Passage):

برای حصول نتیجه‌ی‌ مطلوب‌تر در درمان بیماری روزاسه توسط IPL، پیشنهاد می‌گردد یک تا دو عبور (Passage) در محل تحت درمان انجام گیرد.

 

 

تعداد بازدید : 2232

ثبت نظر

ارسال