شماره ۱۱۷۱

روش‌های درمان ترس‌های مرضی

پزشکی امروز

روش‌های درمان ترس‌های مرضی

امروزه برخی‌از ترس‌های مرضی (فوبیا‌)، مانند ترس و وحشت بسیار زیاد از مشاهده موش‌، سوسک‌، مارمولک‌، هزارپا‌، گربه‌، سگ و‌... مشکلاتی را ایجاد‌می‌کنند که به‌سرعت قابل‌حل‌شدن هستند. ولی زندگی جدید باتوجه به لزوم استفاده‌از هواپیما‌، آسانسور، عبور از تونل‌ CT اسکن، MRI و ایراد سخنرانی در جمع و... ترس‌های جدیدی را به‌وجود‌آورده است‌.

سه شنبه 27 آذر 1397 ساعت 8:23
دکتر رضا جمالیان - متخصص بیماری‌های عفونی و هیپنوتراپی

آنچه که در درمان این ترس‌های‌مرضی بسیار مهم و امیدبخش می‌باشد، این است که همگی یا بسیاری‌از اشخاصی ‌که به این نوع ترس‌ها دچارند‌، افرادی هستند که اغلب در کودکی یا نوجوانی از اطرافیان خود داستان‌های وحشتناک و دلهره‌آوری از ارتباط با این عوامل را شنیده و یا خود‌شان دریک اتفاق نادر و بی‌خطر‌، مدتی در آسانسوری حبس‌شده بودند‌.

کثرت و افزایش عوامل ایجادکننده ترس‌های مرضی:

در‌گذشته‌های دور‌، مسلماً ترس‌از پرواز با هواپیما، ترس از عبور از تونل‌MRI‌، وحشت از سوار‌شدن به آسانسور و‌... وجود نداشت‌، ولی ترس از سوسک‌، مارمولک‌، تاریکی‌، پرندگان‌، گربه و‌... وجود داشت.

بدون شک‌، گربه‌ها به‌ویژه بچه گربه‌ها حیوانات بامزه و بی‌آزاری هستند‌، ولی زمانی‌که یک خانم یا دخترخانم نسبت‌به این حیوان که تقریباً در تمامی اماکن و نقاط دنیا حضور دارد، احساس ترس شدیدی داشته باشد، برای جلوگیری‌از حوادث نامطبوعی که احتمال دارند ایجاد شوند، نیاز به درمان دارند و برای درمان آنها از روشی استفاده‌می‌شود که به آن حساسیت‌زدایی(Desensitization) گفته‌می‌شود و برای درمان تعداد خاصی از ترس‌های مرضی می‌تواند مورد استفاده قرار‌بگیرد.

حساسیت‌زدایی در درمان ترس‌های‌مرضی:

تصور‌می‌کنیم که فردی به‌شدت از گربه‌ها می‌ترسد، برای درمان وی با تکنیک حساسیت‌زدایی می‌توان از چنین روشی استفاده‌کرد:

• ابتدا با نشان‌دادن عکس‌های زیبایی از گربه‌ها و بچه‌گربه‌ها درمورد زیبایی و بی‌آزاری گربه‌ها و مخصوصاً گربه‌های ایرانی صحبت‌می‌کنیم‌.

• درگام بعدی می‌توانیم از پشت شیشه‌نظر او را به گربه‌هایی جلب‌کنیم و درمورد ملوس‌بودن گربه‌ها صحبت‌ نموده و از مهربانی‌های گربه‌هایی سخن برانیم که اگر از فردی غذا دریافت‌کرده باشند‌، در زمان دیدن او ممکن‌است با آرامش و متانت به‌سمت و سوی او بروند و احیاناً بدن خود را به پاهای او بمالند‌.

• اگر درمحیط اطراف گربه‌هایی وجود دارند‌، درحالی‌که فرد دچار ترس از گربه در دور ایستاده است، شما با ملایمت به گربه یا گربه‌ها نزدیک و به آنها غذا بدهید ودرصورت امکان پشت آنها را لمس‌کنید‌، در‌حالی‌که فرد مبتلا به فوبیا از دور ناظر این جریان است.

• در ادامه و یا در هر مرحله‌ای از درمان‌، می‌توان از خلسه هیپنوتیزمی نیز استفاده‌کرد؛ در شرایطی که وی هم در آرامشی خیلی بیشتر یا عمیق‌تر و هم در شرایطی خیلی توصیه‌پذیرتر یا هیپنوتیزم‌پذیرتر قراردارد‌.

• در عمق مناسبی از خلسه هیپنوتیزمی‌، پس‌از اینکه جملاتی‌در زمینه افزایش اعتماد‌به‌نفس یا شجاع‌تر شدن او می‌گوییم‌، درهمان‌حال از دور یک‌گربه زیبا را با بچه‌گربه‌های زیباتر برای او مجسم‌می‌کنیم و بتدریج او را به این حیوانات زیبا و بی‌آزار نزدیک‌کرده و در‌نهایت با دادن یک بالش یا عروسک به او‌، اینگونه وضعیت را برای وی ترسیم‌می‌کنیم که گویی دارد یکی‌از گربه‌ها یا بچه‌گربه‌ها را درآغوش‌گرفته و نوازش‌می‌کند‌.

• درعمق مناسبی از خلسه هیپنوتیزمی، با استفاده‌‌از تکنیک تلقینات بعد‌از هیپنوتیزمی به او تلقین می‌‌کنیم که پس‌از خارج‌شدن از شرایط خلسه‌، دراین‌زمان و زمان‌های‌آینده می‌تواند به‌راحتی و با شجاعت به گربه‌ای نزدیک شود‌، پشت‌گربه را نوازش‌کند و حتی گربه را در بغل بگیرد‌.

 

تعداد بازدید : 1846

ثبت نظر

ارسال